Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

köpa beg mac mini samt hur koppla

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag är sugen att köpa en begagnad mac mini för att koppla in till tv i vardagsrummet. Min tanke är att köra plex på den. Hur gammal och vilken modell är lämplig? Jag läste att om jag köper en från 2009 så skickas inte ljudet via hdmi utan bara bild. Jag har en samsung smart tv kopplad med optisk till sonos playbar. Hur skulle jag koppla för att få ljud när jag använder plex? Det finns inga mer ljuingångar på min sonos.

/Hans

Mac Mini (HDMI) -> TV (Optisk) -> Sonos? Då ska du få ljud i både din TV och Sonos, om din TV nu klarar av det. Alt:

Mac Mini (HDMI) -> TV
Mac Mini (Optisk) -> Sonos

Hur som haver så behöver du en modell som har HDMI skulle jag tippa på. Bara att googla. Tror att 2012 års modell har HDMI.

Ursprungligen av Hane73:

...om jag köper en från 2009 så skickas inte ljudet via hdmi utan bara bild...

Ja, det stämmer nog. 2009-modellen har ingen HDMI-port. Där måste du använda en adapter, t.ex. mini-DVI till HDMI - och då funkar nog inte ljudet.

Så jag håller med Barbapappa_86 - köp en modell som har inbyggd HDMI-port. Då ska det fungera.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tror att 2012 års modell har HDMI.

HDMI-port har funnits på Mac Mini sedan "mid 2010"-modellen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

HDMI-port har funnits på Mac Mini sedan "mid 2010"-modellen.

Har du ju rätt i.. Har det på min kom jag på nu

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-11-26 17:37

Priset på begagnade mac minis är helt galet vad jag sett, jag skulle satsa på en ny.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-26 20:39
Ursprungligen av Hane73:

Hej!
Jag är sugen att köpa en begagnad mac mini för att koppla in till tv i vardagsrummet. Min tanke är att köra plex på den. Hur gammal och vilken modell är lämplig? Jag läste att om jag köper en från 2009 så skickas inte ljudet via hdmi utan bara bild. Jag har en samsung smart tv kopplad med optisk till sonos playbar. Hur skulle jag koppla för att få ljud när jag använder plex? Det finns inga mer ljuingångar på min sonos.

/Hans

Mac Mini med HDMI med ljud är att föredra. Dock kan du kringgå det men då måste du ha en optisk (eller D/A omvandlare till 3,5 mm hörlurssladd) ingång som hör ihop med en HDMI eller DVI ingång. Om du ska kunna använda Sonos Playbar till mer än Mac Minin. Misstänker att du vill ha det som jag antar att du har det nu, att den källa du visar på TVn ska låta från Playbaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-26 20:44

Bör ju komma en ny modell snart också så.

1
Bevaka tråden