Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag behöver starta min Mac Book Pro Retina (senaste modellen) med en extern disk/enhet för att kunna formatera datorn och installera om bårder operativsystemet och andra program. Det är senaste Mavericks på datorn. Jag har utan framgång försökt att starta upp från en extern USB3-hårdisk samt USB3 minnessticka. Även dessa med senaste Mavericks. När jag har valt startskiva och gör omstart visas stoppsymbol och längre än så kommer jag inte. Eftersom den här modellen av MBP inte har DVD-spelare kan jag inte formatera/installera med den metoden heller. Och jag kan inte heller använda Target Disk eftersom jag inte har passande sladdar mellan min gamla stationära Mac Pro och Mac Book.
Jag har även försökt att lösa det med att använda terminalen för att skapa bootfunktion på USB-sticka och följt instruktionerna som jag hittade här: http://www.gottabemobile.com/2013/10/22/perfo... men fick felmeddelande när jag för femtielfte gången skrev in koden.
Så min fråga är: Går det inte att starta om med en extern disk med Mavericks, förutsatt att det är samma version av mavericks på den externa disken som på datorn?
...Går det inte att starta om med en extern disk med Mavericks, förutsatt att det är samma version av mavericks på den externa disken som på datorn?...
Om den externa enheten är rätt formaterad (partitionstabell ska vara GUID, och filsystem ska vara HFS+ [även känt som Mac OS Extended]), och den innehåller en version av OS X som funkar på den aktuella datorn, så ska det gå.
Tack för svar, men med recovery så installeras bara ett nytt operativsystem, men hårddisken formateras inte. Jag har behov av att formatera hårddisken samt installera OS X 9 igen.
Om den externa enheten är rätt formaterad (partitionstabell ska vara GUID, och filsystem ska vara HFS+ [även känt som Mac OS Extended]), och den innehåller en version av OS X som funkar på den aktuella datorn, så ska det gå.
Tack för svar, men med recovery så installeras bara ett nytt operativsystem, men hårddisken formateras inte. Jag har behov av att formatera hårddisken samt installera OS X 9 igen.
Felbeskrivningen är som jag skrev i första inlägget "När jag har valt startskiva och gör omstart visas stoppsymbol och längre än så kommer jag inte" Och jag har prövat alla goda råd som jag fått här. Men jag lägger ner det nu och lämnar in datorn på Digital Inn på måndag. Tack för samtliga svar.
Felbeskrivningen är som jag skrev i första inlägget "När jag har valt startskiva och gör omstart visas stoppsymbol och längre än så kommer jag inte" Och jag har prövat alla goda råd som jag fått här. Men jag lägger ner det nu och lämnar in datorn på Digital Inn på måndag. Tack för samtliga svar.
Även med recovery-partitionen / Internet Recovery? Det lät som att du inte hade testat den möjligheten för att du trodde att det inte gick att formatera den vägen.