Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låg hastighet med flera Airport Extreme och flera nätverk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Hittar ingen tråd som i modern tid hanterar mitt problem...
Jag har totalt 3 st Airport Extreme som distribuerar fyra trådlösa nätverk (varav ett gästnätverk). AE 1 är kopplad direkt i mitt fibermodem (100/100 via Bahnhof) och uppsatt med DHCP. AE 2 och 3 är placerade på helt olika platser och är inkopplade via Netgear ethernetswitch med kabel och satta i bryggläge.
AE 1 levererar minst 80/60 vid upprepade tester via kabel och trådlöst. AE 2 och 3 levererar endast 4/0,3 via kabel och trådlöst. Det märkliga är att om jag testar hastigheten i TP-kabeln som går in i AE 2 och 3 kommer jag upp i samma hastighet som vid AE 1, så felet verkar ligga i någon inställning i AE 2 och 3.
AE 1 är ca fem år gammal, AE 2 ca tre år gammal och AE 3 är 3 månader gammal (802.11ac)

Jag har provat att byta kanaler och protokoll, men upplever ingen skillnad. Kan inte påstå att jag haft någon större logik i testandet, så det är fullt möjligt att jag missat något...

Är det någon vänlig själ som vill dela med sig av goda råd...?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-02 23:14

Du har alltså fiber-mediakonverterare-kabel-AE1-kabel-switch-kabel-AE2?
Och om du ansluter en dator med kabel i AE2 får du bara 4/0,3 Mbps?

Ja det stämmer.

  • Medlem
  • 2013-12-02 23:34

Kan vara värt att prova att göra en reset av AE 1.
Har du nyligen bytt operatör? I så fall kan gamla inställningar ligga kvar i routern och spöka.

Ursprungligen av Dalle:

Kan vara värt att prova att göra en reset av AE 1.
Har du nyligen bytt operatör? I så fall kan gamla inställningar ligga kvar i routern och spöka.

Problemen började när jag bytte från BBB ADSL till Bahnhof fiber. Jag ska absolut testa att göra reset på AE1.

Ursprungligen av Pippilin:

Problemen började när jag bytte från BBB ADSL till Bahnhof fiber. Jag ska absolut testa att göra reset på AE1.

Nerfarten påverkades möjligen, men uppfarten ligger kvar på under 0,5. Jag återställde AE 1 helt till fabriksinställningarna, tyvärr utan framgång. Jag provade även farten i TP- kabeln som går in i AE 2 och den håller 70/60....

Jag tror jag blir knasig...!!

1
Bevaka tråden