Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Air vs iPad mini retina

Tråden skapades och har fått 328 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-19 14:15

Suck.
Beräknad leverans 25:e, flyttad till den 22:a (hurra!).

Imorse fick jag notis om att den självklart var lastad på bil och skulle levereras idag.
Kunde inte vara hemma idag, kan inte vara hemma imorrn, så jag får nöja mig med leverans på torsdag

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Du är ju helt hopplös. Är du alltid så här? Du är ju bara sarkastisk utan argument. Ska man behöva påtala att det är möjligt att vara kräsen även när det gäller denna produktkategori?

Men visst visst! Herr X på forum Y bestämmer såväl vad som är bra/dåligt och vad man har rätt att vara besviken på. Dessutom menar han att definitionen av 'kräsen konsument' är lik exakt som en dragen kvadratrot. Nåväl. Den anonyma formumexperten vet allt, ser allt och dessutom är Apple alltid bäst. Nåde den som säger ett enda kritiskt ort.

Nåja. Lev väl och tro du på dina ord.

En sista fråga bara: tillhör du den jobbiga skara applekonsumenter som köper maxad enhet mest för att kvalificera sig till den lyxiga kategorin "professionell användare"?

1. Kom ihåg att det var du som spydde din galla över en produkt som du inte sett än.
2. Nej, jag köper det som uppfyller följande krav: 1) jag vill ha den, 2) prestandan är tillräcklig, 3) jag har råd med den. Är svaret på alla 3 ja så köper jag den.

Ursprungligen av pmarriott:

1. Kom ihåg att det var du som spydde din galla över en produkt som du inte sett än.
2. Nej, jag köper det som uppfyller följande krav: 1) jag vill ha den, 2) prestandan är tillräcklig, 3) jag har råd med den. Är svaret på alla 3 ja så köper jag den.

1 Du läser in för mycket i det jag har skrivit. Jag har inte spytt galla, jag har sagt att det här är "väldigt tråkigt" men att det i övrigt är en underbar enhet. Det negativa kommer jag inte ta tillbaka bara för att du skriver några inlägg här. läs ALLT jag har skrivit.

Herregud. Jag har i den här tråden skrivit att reaktionerna ang. detta har varit något överdrivna men att det ändock är "tråkigt".

Senast redigerat 2013-11-19 19:18
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-19 15:12
Ursprungligen av Vassius:

Om en lika stor andel av de nöjda kunderna ventilerade sina åsikter och erfarenheter online skulle vi behöva fler forum.

Det är ju så, de som är missnöjda är de som hörs. Det är de som ventilerar sina åsikter i forum, på webbsiter, i sociala medier etc. De som är nöjda lägger ingen energi på att skriva över allt hur nöjda de är, de har full upp med att njuta av produkten.

Min kom hem idag. Dock hinner jag inte leka något med den idag

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-19 15:48
Ursprungligen av Johan Thuresson:

1 Du läser in för mycket i det jag har skrivit. Jag har inte spytt gala, jag har sagt att det här är "väldigt tråkigt" men att det i övrigt är en underbar enhet. Det negativa kommer jag inte ta tillbaka bara för att du skriver några inlägg här. läs ALLT jag har skrivit.

Herregud. Jag har i den här tråden skrivit att reaktionerna ang. detta har varit något överdrivna men att det ändock är "tråkigt".

Självinsikt är ett ord som jag trodde studenter fick lära sig vad det betyder!!.
Du är en av dom som spyr galla över Apple när chansen uppstår och klarar inte av att bli kritiserad för det.

Ursprungligen av lappen71:

Självinsikt är ett ord som jag trodde studenter fick lära sig vad det betyder!!.
Du är en av dom som spyr galla över Apple när chansen uppstår och klarar inte av att bli kritiserad för det.

Jag tar gärna en diskussion utan dryghet och sarkasm. Så himla svårt är det inte! Jag har både skrivit såväl positivt som negativt om nya mini. För den som orkat läsa hela inlägg är det bara att läsa innantill; Jag skrev bland annat att ipad mini är en underbar enhet med en oslagbar form och design som jag inte skulle byta bort mot en air trots bristande färgrepresentation.

Jag har varken ork eller lust att diskutera med folk som ser allt i svart eller vitt.

Tillbaks till topic, tack.

Tja, jag velar fortfarande något så fruktansvärt mellan de två modellerna

Ursprungligen av BlackSmp:

Tja, jag velar fortfarande något så fruktansvärt mellan de två modellerna

Kör på mini

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-19 18:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Tja, jag velar fortfarande något så fruktansvärt mellan de två modellerna

Öppet köp på elgiganten 30 dagar så hinner du fundera en stund och byta enhet ett par gånger under tiden

Ursprungligen av cubeis:

Öppet köp på elgiganten 30 dagar så hinner du fundera en stund och byta enhet ett par gånger under tiden

Jag vet... De har dessutom öppet köp till 24/1 nu...
Har varit där men det var så mycket folk och lite personal så jag ledsnade

Ursprungligen av BlackSmp:

Tja, jag velar fortfarande något så fruktansvärt mellan de två modellerna

Köp Air.

Nej, till syvende och sist är det bara du själv som kan avgöra. Kom ihåg! iPad mini som jag har haft i 1 år nu är så absolut inte tokig alls. Och nu med retina skärmens styrka så är den ju bara bättre. Jo, om man jämnför rakt av med andra så... http://www.displaymate.com/Tablet_ShootOut_4....

Men, när du har haft den 1 vecka eller så, så tänker du inte på det längre. Utan njuter i fulla drag av dens format som är så lätt att ha med överallt. Dessutom så sitter vi här igen om ett år och undrar vilken vi då skal välja?

Önskar ni får era rMini så fort som möjligt, och börjar njuta av produkten istället. Blir det helt galet i era egna ögon så byt till något annat. Ge produkten en chans först.

Lycka till.

  • Medlem
  • 2013-11-28 23:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Tja, jag velar fortfarande något så fruktansvärt mellan de två modellerna

Fick du tag på någon på ditt studiebesök i Stockholm?

Ursprungligen av Dalle:

Fick du tag på någon på ditt studiebesök i Stockholm?

Nope, alla hann ta slut. Jag vill ha en med cellular - det hade gått att få tag på wifi-only men det är ointressant för mig.

Däremot så är jag bara mer och mer nöjd med min Air. Jag tyckte (faktiskt) inte att viktskillnaden kändes så dramatisk första gången. Det var inte som när jag bytte från 4S till 5 då jag bara sa "wow" (ok, jag är en nörd)

Jag fick inte samma upplevelse denna gång. Den kändes lättare men inte den där första wow-känslan. Men effekten växer med användning och nu vill jag inte gå tillbaka till min Ipad 3.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-30 01:04

En länk från den största Apple kritikern på 99mac.
Tror du verkligen inte att dom som verkligen är intresserade av Apple redan läst den?

I verkligheten är det något som den vanlige användaren inte märker av.
För skojs skull så gjorde jag ett test med flera vänner ifall dom kunde se skillnad mellan en iPad 2 och en iPad mini retina.
Den enda som kunde ana en skillnad var just en fotograf och det enda han kunde se var att en antydan att färgerna var lite svagare.
Så för majoriteten av användarna är detta ett icke problem...precis som många andra saker.

Apropå Air vs retina iPad. Jag gjorde en liten fuling och lämnar tillbaka min Air till Elgiganten och köpte en från Apple i fredags istället (ca 450kr billigare) och nu när jag sitter med min gamla iPad - attans vad den är tung och klumpig...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-12-01 10:10
Ursprungligen av SweSG:

Min kom hem idag. Dock hinner jag inte leka något med den idag

http://i.imgur.com/6IsaoLM.jpg

Nå, blev du nöjd nu då?

Nyligen ägare till en Air vilket också är den första paddan för egen del. Blev helt tagen över batteritiden, den är inne på sitt andra dygn och med sparsamt använd ligger den kvar på 97%. Verkligen imponerande och skärmen är inte fel den heller.

Något jag undrar från andra är hur ni håller plattan exempelvis med två händer och samtidigt skriver med fingrarna? För mig går det endast med paddan stående. Vill på något sätt inte sitta varje dag som ett ? med nacken. Är det liggandes som gäller eller hur gör ni? Eftersom man har en dator så hopper jag någon hållare då datorn finns med hållandes skärm. Tack för användartips

Ursprungligen av D_Odell:

Nyligen ägare till en Air vilket också är den första paddan för egen del. Blev helt tagen över batteritiden, den är inne på sitt andra dygn och med sparsamt använd ligger den kvar på 97%. Verkligen imponerande och skärmen är inte fel den heller.

Något jag undrar från andra är hur ni håller plattan exempelvis med två händer och samtidigt skriver med fingrarna? För mig går det endast med paddan stående. Vill på något sätt inte sitta varje dag som ett ? med nacken. Är det liggandes som gäller eller hur gör ni? Eftersom man har en dator så hopper jag någon hållare då datorn finns med hållandes skärm. Tack för användartips

Du menar att skriva med tummarna antar jag när du håller den med båda händerna?

Överlag är ipad mini mkt smidigare när man skriver med tummarna. Ska man däremot skriva i horisontellt läge med fingersättning liknade vanligt tangentbord är Air mycket bättre.

Ursprungligen av D_Odell:

Nyligen ägare till en Air vilket också är den första paddan för egen del. Blev helt tagen över batteritiden, den är inne på sitt andra dygn och med sparsamt använd ligger den kvar på 97%. Verkligen imponerande och skärmen är inte fel den heller.

Något jag undrar från andra är hur ni håller plattan exempelvis med två händer och samtidigt skriver med fingrarna? För mig går det endast med paddan stående. Vill på något sätt inte sitta varje dag som ett ? med nacken. Är det liggandes som gäller eller hur gör ni? Eftersom man har en dator så hopper jag någon hållare då datorn finns med hållandes skärm. Tack för användartips

Ta "tag" i tangentbordet med tummarna och dra isär det, så delas det och du kan skriva med tummarna även med paddan liggande.

Ursprungligen av pmarriott:

Ta "tag" i tangentbordet med tummarna och dra isär det, så delas det och du kan skriva med tummarna även med paddan liggande.

Det var inte illa! Någon annan praktisk funktion man bör veta om?

Ursprungligen av D_Odell:

Det var inte illa! Någon annan praktisk funktion man bör veta om?

Du kan trycka och hålla nere knappen med tangentbordet på, längst ner till höger. Då kan du välja att flytta tangentbordet upp eller ner.

Wow vilket batteri i Air, kommer från användning av iPhone 5 och hade vant mig vid halv B batteritid. Detta införde förtroende till äpplet i dessa enheter. Rekommenderas!

Detta efter första urladdningen.

Den som fortfarande är osäker på om det ska bli en Air eller Mini kan jag, som arbetar med båda på jobbet, försöka göra en mindre sammanställning av det centrala:

Skillnaden mellan Air och Mini är i praktiken bara storleken. Något som en äldre person dock påpekade är att det kan bli svårare att se texten (trots att text-storleken är satt till max) på en Mini, jämfört med en Air.

Många säger hela tiden att "Ja, men det är ju perfekt. Den här får jag plats med i jackfickan och behöver inte släpa runt på en väska för att ta med", om iPad Mini. Låter det lockande, så ska du nog satsa på en Mini. De flesta som jag känner till som har en Air hemma, skulle emellertid inte kunna tänka sig en Mini. Det handlar inte bara om att hålla i enheten, utan även om man till exempel vill ställa den i köket och titta på något medan man lagar mat. Då kommer man helt enkelt inte undan att en större skärm helt enkelt är mer njutbar.

Oavsett vilken iPad man köper skulle jag dock vilja rekommendera Apple Wireless Keyboard. Det fungerar nämligen utmärkt med iPad, och använder Bluetooth. Naturligtvis inte en särskilt bärbar lösning, men just för de som är mer bekväma med ett "riktigt" tangentbord så tycker jag utan tvekan att det är en underbar lösning, särskilt om man redan har ett till sin Mac, exempelvis.

Ursprungligen av pmarriott:

Ta "tag" i tangentbordet med tummarna och dra isär det, så delas det och du kan skriva med tummarna även med paddan liggande.

Tack för tipset!!
Är förövrigt toknöjd med min Air!

Har nu använt ipad mini ett par veckor och jag är överlag nöjd! Det är verkligen en närmast perfekt enhet!

Men bara nästan perfekt! Det är irriterande att Apple inte valde mer RAM (2GB). Det märks tydligast när flikar i Safari får ladda om när man klickar på dem. Ganska så irriterande! 2GB RAM hade inte på något vis varit en omöjlighet!

Men ändå överlag mkt nöjd!

Ursprungligen av zinned:

Nå, blev du nöjd nu då?

Något sen... Gillar den

Bevaka tråden