OBS Vi har FileVault aktiverat på alla datorer, inklusive datorn tråden handlar om.
Min MBP skulle in på service i en Apple Store. Eftersom man ville testa mjukvaran i "mitt system" också bytte jag lösenord till någon banalt för tillfället. Jag gick in under Systeminställningar > Användare och grupper och bytte lösenord. Låt oss säga att det nya lösenordet var "qwerty". (Det var det inte, just sayin')
När datorn var reparerad bytte jag således tillbaks till mitt tidigare lösenord. Allting funkade fint. Men så stängde jag ner datorn igår kväll. När jag startade upp den idag fungerade inte mitt vanliga lösenord. Jag provade 3 ggr för att försäkra mig om att jag inte skrivit fel. Då kom lösenordstipset upp som jag skrivit till teknikerna på Apple Store och det sa "qwerty" (fast, det var det ju inte, men ni fattar).
"Vad fan" tänkte jag, "Jag har ju bytt!". Jag skrev "qwerty" och loggades in - till en andra inloggningsskärm där jag ska skriva mitt vanliga lösenord.
Jäkligt udda tycker jag. Jag har ju tagit bort "qwerty" ur systemet.
Jag fattar att den första inloggningen är för FileVault (right?) och att den andra är för min användare. Och att ha två lösenord är i sig inget negativt. Det kan jag tänka mig att ha. Men hur i hundan byter jag "qwerty" mot något annat?