Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårt att skicka mail - mail raderas från iphone

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Har lite problem med mailen på iphonen. Jag har inställt 3 olika servrar, telias, det mobila bredbandet samt domänens smtp server. Ändå krånglar det varje gång jag ska skicka ett mail. Jag får stänga av servrar, stänga av resp sätta på wifi för att få det att skickas. Vad gör jag för fel? Det står ju att den ska prova med alla servrar eftersom.

Sen upptäckte jag just att när jag raderar ett mail i iphonen så raderas det från servern också. Det vill jag inte att den ska göra, kan man ändra den inställningen nånstans??

Det räcker med en SMTP-server. Du har antagligen ett IMAP-konto och då är tanken att alla enheter ska synkas, kanske går att ändra i mail-appen.

För att det inte ska synkroniseras (tas bort/läsas) mellan enheter, ta bort kontot och lägg till kontot igen med typen POP/POP3.

Jag har IMAP konton och det funkar inte med en smtp-server. Jag har telia som primär och försöker jag skicka mail när jag är uppkopplad mot wifi så funkar det inte. Alltså måste jag ha flera servrar inlagda. Igår kväll stängde jag av wifi men var tvungen att klicka av de två servrarna som inte var primära för att mailet skulle skickas med Telia.

Ursprungligen av Greta723:

Hej, Har lite problem med mailen på iphonen. Jag har inställt 3 olika servrar, telias, det mobila bredbandet samt domänens smtp server. Ändå krånglar det varje gång jag ska skicka ett mail. Jag får stänga av servrar, stänga av resp sätta på wifi för att få det att skickas. Vad gör jag för fel? Det står ju att den ska prova med alla servrar eftersom.

Sen upptäckte jag just att när jag raderar ett mail i iphonen så raderas det från servern också. Det vill jag inte att den ska göra, kan man ändra den inställningen nånstans??

Vad betyder "tre olika servrar"? Har du skapat tre olika konton (för samma mailadress) på telefonen för att hantera dina mail? Varje konto har väl en server?

Dvs: är det detta (konton) som du menar med servrar? Eller har jag missuppfattat det?

Jag har två mailkonton, och båda mailen har 3 smtp servrar var, eftersom det inte går att skicka med en enda. Primär smtp-server - telia, smtp-server 2 - net 1, smtp-server 3 - one.com som min domän ligger hos. Det är det som är själva problemet att jag kan inte skicka mail med en enda server!

Ursprungligen av Greta723:

Jag har två mailkonton, och båda mailen har 3 smtp servrar var, eftersom det inte går att skicka med en enda. Primär smtp-server - telia, smtp-server 2 - net 1, smtp-server 3 - one.com som min domän ligger hos. Det är det som är själva problemet att jag kan inte skicka mail med en enda server!

Men hur sätter du upp flera servrar för ett konto? Jag trodde bara att man kunde sätta upp en server per konto?

Jag känner iofs igen problemet för jag satte upp en annan telefon och fick då problemet med att det inte gick att skicka mailen via mobildata utan endast när telefonen var ansluten till rätt wifi-nät och jag kom aldrig runt det där.

Ursprungligen av Greta723:

Hej, Har lite problem med mailen på iphonen. Jag har inställt 3 olika servrar, telias, det mobila bredbandet samt domänens smtp server. Ändå krånglar det varje gång jag ska skicka ett mail. Jag får stänga av servrar, stänga av resp sätta på wifi för att få det att skickas. Vad gör jag för fel? Det står ju att den ska prova med alla servrar eftersom.

Sen upptäckte jag just att när jag raderar ett mail i iphonen så raderas det från servern också. Det vill jag inte att den ska göra, kan man ändra den inställningen nånstans??

Jag använder Telia och kan skicka via deras SMTP oavsett vilken anslutning jag har till internet.

Använd dessa inställningar (för IMAP):
Utgående SMTP: mailout.telia.com
Använd SSL: På
Autentisering: Lösenord
Port: 993
S/MIME: Av

Ibland kan man få in fel inställningar, beträffande port och autentisering och då blockeras man vanligen om man inte sitter på en uppkoppling som är hos samma leverantör som e-posten ligger hos.

Beträffande det att raderade mail försvinner även från servern så beror det på att du kör IMAP (som någon redan påpekat).
Du kan köra med POP istället, men betänk följande:

POP:
Mail laddas ner till enheten ifråga. iPhone brukar lämna en kopia på servern så att även t ex en dator kan ladda ner mailen.
När du skickar ett mail från din iPhone sparas det lokalt i Skickade mail på din iPhone och du kan inte se det under Skickat på datorn.
Om du raderar ett mail på din iPhone så påverkas inte mail på andra enheter.

IMAP:
Allt är synkat. Om du skickar ett mail från din iPhone syns det under skickat på din dator. Om du raderar ett mail på din iPhone raderas det från din dator.

Bifogar 2 bilder på inställningarna när du ska skapa kontot. Tangentbordet tog upp halva skärmen så det är 2 bilder på samma skärm.

Går man in på inställningar - e-post- den mail man vill fixa med - konto- smtp så kan man lägga in flera servrar. (tänkte lägga in en skärmdump här men det går ju inte att begripa hur man gör så det blev inget. Kan väl ändå inte vara meningen att jag måste ladda upp bilden nånstans på internet för att kunna lägga den här?)

Ursprungligen av Greta723:

Går man in på inställningar - e-post- den mail man vill fixa med - konto- smtp så kan man lägga in flera servrar. (tänkte lägga in en skärmdump här men det går ju inte att begripa hur man gör så det blev inget. Kan väl ändå inte vara meningen att jag måste ladda upp bilden nånstans på internet för att kunna lägga den här?)

Klicka på rutan Avancerat under fönstret, om det inte finns en knapp undertill där det står "Choose files" eller någon svensk variant av det. Sen kan du bifoga bilder till ditt inlägg. Vet inte varför man ibland ser knappen "Choose files" direkt (som nu när jag skriver detta) och ibland måste man klicka på Avancerat först.

Men till saken, med autentisering och rätt port etc ska du bara behöva använda en enda SMTP.

Senast redigerat 2013-12-04 08:59

Ja, jag förstår ju att jag ska kunna ha bara en server, men frågan är vart jag ska vända mej för att få det här fixat?? Jag har provat mej fram och det funkar inte med bara en av de tre jag har inlagt, så det måste vara nån inställning någon annanstans som är fel.

Ursprungligen av Greta723:

Ja, jag förstår ju att jag ska kunna ha bara en server, men frågan är vart jag ska vända mej för att få det här fixat?? Jag har provat mej fram och det funkar inte med bara en av de tre jag har inlagt, så det måste vara nån inställning någon annanstans som är fel.

Men vilka inställningar har du? Vilken port? Autentisering? SSL? Har du kollat att du har samma som jag skrev i mitt inlägg, för de fungerar klockrent överallt.

Ursprungligen av Greta723:

Ja, jag förstår ju att jag ska kunna ha bara en server, men frågan är vart jag ska vända mej för att få det här fixat?? Jag har provat mej fram och det funkar inte med bara en av de tre jag har inlagt, så det måste vara nån inställning någon annanstans som är fel.

Har du frågat one.com?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-04 09:57

Ditt ena epostkonto är alltså en egen domänadress hos One.com? Då ska du för IMAP enligt deras supportsida ha port 993 för inkommande server och port 587 för utgående smtp-server, autentisering med lösenord och SSL.
Inställningar för iPhone/iPad/iOS | One.com

Sedan gissar jag utifrån det du skrivit som att du även har en adress hos telia?? Då är det 993 för inkommande och 465 för utgående enligt telias support.

Du klarar dig med att använda endast en och samma server för utgående mail från samtliga konton.

1
Bevaka tråden