Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska firewire diskar behöva återanslutas efter viloläge?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med att min Lacie firewire hårddisk (250GB 8MB cache modellen) inte 'mountar' igen ibland efter viloläge. Jag får bara ett felmeddelande om att den inte kopplades från rätt eller liknande.Det händer altså bara ibland, oftast varvar den upp så fort jag väcker datorn.

Skickade en fråga om detta via ett formulär på lacie.com och fick detta svar:

-
Hej Benjamin,

Disken måste återanslutas efter viloläge.
Disken går automatiskt i vila då dator sätts i viloläge, även dom interna
diskarna.
Det är helt normalt!

Vänliga Hälsnignar,

Per A Dunberg
LaCie Support Team
nordic.support@lacie.se
Microsoft Certified System Engineer
-

Jag antar att han syftar på att firewire kabeln fysiskt måste återanslutas eller? Den lösningen nämnde jag i min felbeskrivning till dem.

Är det någon begränsning/bug i firewire protokollet som orsakar problemet eller är det något fel på min hårdvara?

Jag har en LaCie-disk som vaknar tillsammans med datorn och den har inte blivit avmonterad.

Det är den nya designen på disken. Om jag avmonterar den fortsätter lampan på chassit att lysa. Trycker jag på den så slocknar den. Ytterligare ett tryck startar och monterar disken.

Fungerar alltså klockrent. Jag kör senaste officiella Mac OS X.

/c

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-01 16:19

Har samma LaCie som du. Inga problem här.

Richard

Har kört den under MacOSX 10.2.6 och kör den nu under MacOSX Server 10.2.6.

Din disk fungerar altså precis som jag förväntat att min skulle göra. Att min disk avmonterar då och då efter datorn går ur viloläga tycks därför tyda på ett fel någonstans. Därför är jag fundersam över Lacies svar:

Citat:

Disken måste återanslutas efter viloläge.

Jag har den kopplad till en iMac 17" 800Mhz med OS 10.2.6.

1
Bevaka tråden