Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela musik via Airport Express från Macbook.

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har precis kopplat ihop min Airport Express så den synkar ihop med mitt modem och TC.
Så allting är en ända stor familj

Hur som helst så fungerar det utmärkt att spela musik ifrån Iphone5 via "Airplay" genom Airport Express till högtalaren som är av modell Philips Fidelio A5 (har väll egentligen inte med saken att göra men)

Men jag kan tycka att jag borde kunna få spela musik ifrån Macbook Pro'n genom Airport Express så ljudet kommer ifrån högtalaren och inte Macbokens inte alltför härliga inbyggda högtalare, men då jag går in på exempelvis "Inställningar och Ljud så kan jag inte trycka på Airport Express den trycker bara ifrån på en gång"

Så basic fråga hur spelar jag musik via Airport Express från min macbook via högtalaren som är kollad till min Airport Express HELP.

Edit:

Jag menar att jag vet att man kan spela musik via iTUNES, men kan man inte spela musik via exempelvis Spotify,Youtube och liknande det är det jag ville fråga om hur det står sig kring det som, så det liksom inte "bara" är via iTUNES.

För där har man liksom väldigt begränsad musik om man säger så.......

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-10 01:08

Om du har Mountain Lion kan du göra det
Se här. http://www.maclife.com/article/howtos/how_use...

Ursprungligen av lappen71:

Om du har Mountain Lion kan du göra det
Se här. http://www.maclife.com/article/howtos/how_use...

Godmorgon och tack för länken.

Jag har just nu på MBP'n OS X 10.8.5 måste väll vara Lion så då borde den dära guiden fungera för mig ska testa

Ursprungligen av filipdarj:

Godmorgon.

Ska kika upp detta ser bra ut men måste man ordna ny mjukvara på alla enheter då med eller bara på MBP?

Ursprungligen av ibra_apple:

Godmorgon.

Ska kika upp detta ser bra ut men måste man ordna ny mjukvara på alla enheter då med eller bara på MBP?

Räcker att ha det på mbp:n. Det är ett extern program så kan du välja att streama till en eller flera airport-enheter.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-10 11:21

Godmorgon och tack för länken.

Jag har just nu på MBP'n OS X 10.8.5 måste väll vara Lion så då borde den dära guiden fungera för mig ska testa

Du behöver ingen extra programvara utan det är inbyggt i den OS version du har.
Använder det ofta till min förstärkare för att spela musik med VOX https://itunes.apple.com/us/app/vox/id4613696...

...OS X 10.8.5 måste väll vara Lion...

Blanda inte ihop katterna!
10.8 är Mountain Lion. 10.7 är Lion.

• Medlem
  • Hjo
  • 2013-10-10 11:37

Konstigt, för mig räcker det att trycka på alt-knappen och peka på högtalarsymbolen uppe i menyn så kommer det upp alternativ för "Enhet för utbjud", där brukar APE vara med.

Tack för alla svar, har fått det att fungera nu!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-12 22:34

Och vad var lösningen?

Ursprungligen av kenjon:

Och vad var lösningen?

Tja.

Precis som han skrev ovan:

Konstigt, för mig räcker det att trycka på alt-knappen och peka på högtalarsymbolen uppe i menyn så kommer det upp alternativ för "Enhet för utbjud", där brukar APE vara med.

Svårare var det inte

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-13 10:54

OK, då hade det även funkat med Systeminställningar - Ljud - Ljud ut. Jag var osäker på om du installerade något extra...

Strömma från iTunes via iPhone till bluetooth-högtalare?

Spörsmål om en snarlik men ej identisk uppställning:

1. Jag har all musik på min MBP i iTunes.

2. Jag har trådlöst nätverk hemma.

3. Jag funderar på att skaffa en köksradio med bluetooth-koppling (HiFi-klubbens DAB3+ e.dyl.)

4. JJag har en iPhone 4S med iOS7.

Är det möjligt att med denna uppställning hitta mitt iTunes-bibliotek med iPhonen, välja och börja spela musik, och få ut ljudet via radion med blåtand? Helst lätt och smidigt förstås.

Grejen är att jag först och främst vill ha en hederlig radio med FM/DAB (renodlade internetradio-tjofräser går bort), och att hela iTunesbiblioteket inte får plats i luren för uppspelning direkt därifrån. Självklart kan jag göra spellistor, men ibland vill man hitta något till barnen osv som normalt inte ligger i luren.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-14 16:39

I princip ska du spela upp musiken från datorn till högtalaren i köket, och styra det hela med iPhonen, då är Remote (Fjärrkontroll) appen du ska ha. Men om datorns BT når till högtalaren i köket beror ju på.... Jag skulle välja en AirPlay-kompatibel högtalare, eller en AirportExpress.

Nej, datorns BT når inte dit (vad jag kan tänka mig iaf - har inte köpt någon radio än, och iPhonen är inte heller tillgänglig ännu). Tänkte alltså gå via WiFi till iPhonen och sen BT till radion.

Praktiskt att styra från iPhonen jämfört med DLNA etc via en trist display på en radio som ju är det som gäller för de allra flesta "WiFi-radioapparater".
Då jag vill ha just en radio (FM och/eller DAB) finns det inte mycket att välja på om man vill ha Airplay. Har faktiskt inte hittat någon i köksradio-segmentet (2000 spänn är väl max).

Ursprungligen av johan_tanying:

Nej, datorns BT når inte dit (vad jag kan tänka mig iaf - har inte köpt någon radio än, och iPhonen är inte heller tillgänglig ännu). Tänkte alltså gå via WiFi till iPhonen och sen BT till radion.

Praktiskt att styra från iPhonen jämfört med DLNA etc via en trist display på en radio som ju är det som gäller för de allra flesta "WiFi-radioapparater".
Då jag vill ha just en radio (FM och/eller DAB) finns det inte mycket att välja på om man vill ha Airplay. Har faktiskt inte hittat någon i köksradio-segmentet (2000 spänn är väl max).

Iofs kostar denna mer än 2000 men då får du också mer: Airplay, dlna, vtuner mm.
Pioneer XW-SMA4-K

Ett annat alernativ är att du köper tex en Tangent Alio samt Tangents iPhone-dock till BT-adapter vilket tillsamman hamnar närmare din gräns på 2000kr

Jo, jag har sett att det finns gott om (förhållandevis) välljudande Airplayhögtalare. Såg denna tråd bl.a.: http://gearpatrol.com/2013/01/23/roundup-10-b...

Men de har alltså ingen vanlig jävla radio inbyggt. Ibland är det hemskt skönt att slippa pillra i menyer bara för att höra på nyheterna eller låta P1/2/3/4 stå på en stund medan man grejar i köket.

Jo, jag har sett att det finns gott om (förhållandevis) välljudande Airplayhögtalare. Såg denna tråd bl.a.: http://gearpatrol.com/2013/01/23/roundup-10-b...

Men de har alltså ingen vanlig jävla radio inbyggt. Ibland är det hemskt skönt att slippa pillra i menyer bara för att höra på nyheterna eller låta P1/2/3/4 stå på en stund medan man grejar i köket.

Alio FM har radio(FM med RDS) med rattar o knappar: http://www.tangent-audio.com/en/model/275_ALI...
BT adapern ovan funkar m den

• Medlem
  • Halmstad
  • 2013-12-14 22:50
Ursprungligen av Hjopek:

…. trycka på alt-knappen och peka på högtalarsymbolen uppe i menyn så kommer det upp alternativ för "Enhet för utbjud",...

D'oh! Och jag som hela tiden gått via systeminställningar varje gång jag skulle skicka ljudet till TVn när jag kör streaming från dator till TV. Det naturliga hade varit att högerklick på högtalaren hade gett ljudalternativen istället för ALT.

Ser ju trevlig ut. Tangent Fjord är ju också himla snygg (och den har jag sneglat på förut). Synd bara att Apple bytt docka. Själv kommer jag att ta över fruns 4S nu när hon fått en 5 genom jobbet. Det känns lite kortsiktigt att skaffa en apparat för så många pengar med en gammal 30-pinnars ipodkontakt.

Ser ju trevlig ut. Tangent Fjord är ju också himla snygg (och den har jag sneglat på förut). Synd bara att Apple bytt docka. Själv kommer jag att ta över fruns 4S nu när hon fått en 5 genom jobbet. Det känns lite kortsiktigt att skaffa en apparat för så många pengar med en gammal 30-pinnars ipodkontakt.

Det kommer nog nya apparater snart som har stöd för den nya dockan...

1
Bevaka tråden