Det har börjat bli dags för en ny dator då min gamla dator har börjat bli för seg...
Jag har alltid varit en Windows användare sedan flera år tillbaka. Har dock haft flera Mac:s här hemma genom åren.
Nu är det dags för en ny dator! Jag jobbar väldigt mycket med video, foto och webdesign. Använder mig utav Adobes alla verktyg. Har länge gått och tänkt på att sätta ihop en egen datorn. Men nackdelen är den att jag inte kan ta med mig datorn. Och då jag alltid är på språng när jag fotar och filmar. Tycker jag det känns bäst om jag kan ta med datorn. Speciellt när jag träffar kunder.
Då fick jag upp ögonen för den nya Macbook Pro Retina (Late 2013) !
2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7-processor (Turbo Boost upp till 3,5 GHz) med 6 MB delad L3-cache.
16 GB 1 600 MHz inbyggt DDR3L-minne
512 GB SSD
NVIDIA GeForce GT 750M med 2 GB GDDR5
På papper är den hur grym som helst. Men hur funkar den i verkligheten?
Nu kommer min fråga, vad är skillnaden med i7 Quad Core som sitter i denna och en i7 Quad Core på en Stationär?
Behöver jag en Six core eller räcker det med en Quad för videoredigering, påverkar det rendering mycket ? (Använder Premiere Pro CC)
Grafikkortet som är inbyggt, kan jag använda CUDA ? kommer jag kunna redigera video snabbt och smärtfritt? (inget lagg)
Hur är det med temperaturen på datorn? kommer den hålla sig kyld, om jag kopplar in en till skärm och håller på med video ?