- Tergal
- Medlem ●
Är det bara jag som inte får igång iTunes i molnet?
Jag får upp musiken och ett moln med en pil för nedladdning men får felmeddelande "Objektet som du försökte köpa är inte längre tillgängligt" i iPhone. I paddorna får jag inte ens upp valet att ladda ner. I datorerna (iMac och MBP) står det att " objektet inte är tillgängligt för tillfället".
Jag har loggat ut och in på alla enheter. Startat om allt. Kollat uppdateringar av programvaror. Kollat på iTunes store om musiken finns kvar där.
Om jag köper en ny låt så kommer den in på samtliga enheter men jag kan inte hämta redan köpt musik.
När jag försöker köpa en befintlig låt får jag klicka på köp, ange lösen och då får jag upp en ruta med texten:
"Du har köpt den här låten förut. Vill du köpa det igen genom att göra en förhandsbeställning?" Med valen Avbryt och Köp att välja på.
Har ni fått igång iTunes i molnet?
Nej jag prenumererar inte på iTunes-match.
/Tergal
Om du nu inte har iTunes-match, hur har du då tänkt att få iTunes-match att fungera (samma sak?)?
Och ja, jag har samma problem. Väldigt många har det problemet verkar det som. Vi får nog ha lite is i magen tills tjänsten fungerar smidigare.
Om du nu inte har iTunes-match, hur har du då tänkt att få iTunes-match att fungera (samma sak?)?
Och ja, jag har samma problem. Väldigt många har det problemet verkar det som. Vi får nog ha lite is i magen tills tjänsten fungerar smidigare.
Nu är det inte iTunes match jag är ute efter utan att kunna ladda ner tidigare köpt musik.
Det var därför jag förtydligade mig med att jag inte har iTunes match.
Om vi är fler som inte kan ladda hem köpt musik är det väl bara att ha is i magen.
Nu är det inte iTunes match jag är ute efter utan att kunna ladda ner tidigare köpt musik.
Det var därför jag förtydligade mig med att jag inte har iTunes match.
Om vi är fler som inte kan ladda hem köpt musik är det väl bara att ha is i magen.
För att kunna ladda ner redan köpt musik utan att betala igen så behöver man, som jag förstår det, iTunes Match.
För att kunna ladda ner redan köpt musik utan att betala igen så behöver man, som jag förstår det, iTunes Match.
Ah. Då är det nog jag som fått det hela om bakfoten.
När jag kollar på Apples hemsida och kollar runt i trådar så står det att Apple även aktiverat iTunes i molnet.
Det tar jag som att det är en separat tjänst..
För jag är inte intresserad av att betala 249:- för att hämta de få låtarna jag redan köpt.
Jag har Spotify och är, än så länge, nöjd med det.
För att kunna ladda ner redan köpt musik utan att betala igen så behöver man, som jag förstår det, iTunes Match.
Jag säger inte emot dig, men om det är så att man måste ha iTunes match vill jag gärna veta var du sett denna information?
Jag har uppfattningen att det är två helt olika tjänster, iTunes in the cloud är nåt man alltid har, dvs möjligheten att ladda ner köpta objekt (av vissa typer) utan att betala igen eller gå via synk med iTunes på datorn. iTunes match däremot är nåt man får betala för.
Jag har INTE iTunes match, och såhär funkar det för mig (eller snarare, funkar inte):
Mac OS: Klicka på "köpt" i ITunes ger en lista över köpt musik (bland annat). Några låtar har en moln-med-neråt-pil-ikon på sig. Klickar jag på den så kommer ett meddelande upp om att objektet inte är tillgängligt för tillfället och att jag ska försöka senare.
iOS 7.0.4 iPhone 5s: Klicka på "köpt" i iTunes store ger en lista av filmer, ingen musik.
iOS 7.0.4 iPad mini (2012). Klicka på "köpt" i iTunes store ger två flikar, en med musik och en med film. Den med musik är "förvald", men det är filmerna som visas. Klicka på "filmer" och tillbaka till "musik" visar en lista med (musik-)artister. Klicka på nån av artisterna ger inget mer (dvs ingen lista av låtar) även om det finns icke-nedladdade låtar med den artisten.
iOS 7.0.4 iPad Air: Klicka på "köpt" i iTunes store ger även här två flikar, även här är musik förvalt men här visas faktiskt listan med artister och inte nåt annat. Klicka på en artist ger en lista av de köpta låtar som inte redan laddats ner till iPaden. Varje låt an en moln-ikon. Klicka på molnikonen säger "objektet du försöker köpa finns inte längre".
Jag säger inte emot dig, men om det är så att man måste ha iTunes match vill jag gärna veta var du sett denna information?
Jag har uppfattningen att det är två helt olika tjänster, iTunes in the cloud är nåt man alltid har, dvs möjligheten att ladda ner köpta objekt (av vissa typer) utan att betala igen eller gå via synk med iTunes på datorn. iTunes match däremot är nåt man får betala för.
Jag har INTE iTunes match, och såhär funkar det för mig (eller snarare, funkar inte):
Mac OS: Klicka på "köpt" i ITunes ger en lista över köpt musik (bland annat). Några låtar har en moln-med-neråt-pil-ikon på sig. Klickar jag på den så kommer ett meddelande upp om att objektet inte är tillgängligt för tillfället och att jag ska försöka senare.
iOS 7.0.4 iPhone 5s: Klicka på "köpt" i iTunes store ger en lista av filmer, ingen musik.
iOS 7.0.4 iPad mini (2012). Klicka på "köpt" i iTunes store ger två flikar, en med musik och en med film. Den med musik är "förvald", men det är filmerna som visas. Klicka på "filmer" och tillbaka till "musik" visar en lista med (musik-)artister. Klicka på nån av artisterna ger inget mer (dvs ingen lista av låtar) även om det finns icke-nedladdade låtar med den artisten.
iOS 7.0.4 iPad Air: Klicka på "köpt" i iTunes store ger även här två flikar, även här är musik förvalt men här visas faktiskt listan med artister och inte nåt annat. Klicka på en artist ger en lista av de köpta låtar som inte redan laddats ner till iPaden. Varje låt an en moln-ikon. Klicka på molnikonen säger "objektet du försöker köpa finns inte längre".
Möjligt att man nu, när iTunes Match även finns i Sverige, inte behöver köpa musiken igen, utan man får helt enkelt hämta hem låten igen utan att betala (Jag nämner endast låt då det tidigare har fungerat för filmer. Finns en supportartikel på Apple.com/se/support om du söker).
Så har det iaf varit innan iTunes Match lanserades, finns även en del trådar på forumet där användare frågar varför man behöver köpa musiken igen. Hade jag tid och lust så skulle jag gärna ge dig källor på det jag skriver, men du hittar det säkert om du söker lite..
Möjligt att man nu, när iTunes Match även finns i Sverige, inte behöver köpa musiken igen, utan man får helt enkelt hämta hem låten igen utan att betala (Jag nämner endast låt då det tidigare har fungerat för filmer. Finns en supportartikel på Apple.com/se/support om du söker).
Så har det iaf varit innan iTunes Match lanserades, finns även en del trådar på forumet där användare frågar varför man behöver köpa musiken igen. Hade jag tid och lust så skulle jag gärna ge dig källor på det jag skriver, men du hittar det säkert om du söker lite..
På denna länk, http://www.apple.com/se/itunes/features/#ever..., avsnittet "iCloud" står att köpt musik blir automatiskt tillgängligt på alla enheter.
Längre ner finns ett särskilt avsnitt om iTunes match.
Går man vidare, från den översikten, till sidan om iTunes match står:
"Med iTunes-molnet blir musiken du köper från iTunes Store automatiskt tillgänglig på alla dina enheter.1 Och om du har köpt musik från andra ställen än iTunes är iTunes-matchning den perfekta lösningen. "
Den lilla ettan leder till en fotnot: "Automatisk nerladdning och nerladdning av tidigare inköp kräver iOS 4.3.3 eller senare på iPhone 3GS eller senare, iPod touch (tredje generationen eller senare), iPad eller iPad mini, iOS 5 eller senare på iPhone 4 (CDMA-modellen) eller en Mac eller PC med iTunes 10.3.1 eller senare. Tidigare inköp kan vara otillgängliga om de inte längre finns i iTunes Store. Hämta iTunes gratis."
Det tolkar jag som att jag ska kunna ladda ner köpt musik igen, utan att ha iTunes match.
Men hursomhelst så funkar det inte (för mig) i nuläget. Förhoppningsvis beror det på att dom inte är färdiga med "den svenska versionen", och inte att det finns ytterligare hinder/inskränkningar, men risken är väl att det behövs ytterligare uppdateringar av OS X/iTunes/iOS för att det ska bli fullständigt...
På denna länk, http://www.apple.com/se/itunes/features/#ever..., avsnittet "iCloud" står att köpt musik blir automatiskt tillgängligt på alla enheter.
Längre ner finns ett särskilt avsnitt om iTunes match.
Går man vidare, från den översikten, till sidan om iTunes match står:
"Med iTunes-molnet blir musiken du köper från iTunes Store automatiskt tillgänglig på alla dina enheter.1 Och om du har köpt musik från andra ställen än iTunes är iTunes-matchning den perfekta lösningen. "
Den lilla ettan leder till en fotnot: "Automatisk nerladdning och nerladdning av tidigare inköp kräver iOS 4.3.3 eller senare på iPhone 3GS eller senare, iPod touch (tredje generationen eller senare), iPad eller iPad mini, iOS 5 eller senare på iPhone 4 (CDMA-modellen) eller en Mac eller PC med iTunes 10.3.1 eller senare. Tidigare inköp kan vara otillgängliga om de inte längre finns i iTunes Store. Hämta iTunes gratis."
Det tolkar jag som att jag ska kunna ladda ner köpt musik igen, utan att ha iTunes match.
Men hursomhelst så funkar det inte (för mig) i nuläget. Förhoppningsvis beror det på att dom inte är färdiga med "den svenska versionen", och inte att det finns ytterligare hinder/inskränkningar, men risken är väl att det behövs ytterligare uppdateringar av OS X/iTunes/iOS för att det ska bli fullständigt...
Det står inte att musik som är köpt innan lanseringen av iCloud musik är tillgänglig att ladda ner.
Men med iTunes Match tillkommer den funktionen att åter ladda ner musiken.
Kan vara en förklaring att det inte fungerar
Värt att nämna är att en del supportdokument inte tar hänsyn till regionala skillnader.
Värt att nämna är att en del supportdokument inte tar hänsyn till regionala skillnader.
Enligt http://support.apple.com/kb/ht5085 finns Sverige med för iTunes in the cloud. Dokumentet är uppdaterat 10/12-2013.
Har samma problem...
Jag köpte ett album från iTunes Store på min iPhone. På min iPad har jag aktiverat automatisk hämtning så där fanns albumet också. På min iMac försökte jag ladda ner albumet via iTunes men det fungerade inte trots att det finns med under köpt, så nya inköp efter att iTunes in the Cloud aktiverades går inte att ladda ner igen...
För att kunna ladda ner redan köpt musik så måste man ringa till iTunes Supporten, det har inget med Match att göra. iTunes supporten når du på https://getsupport.apple.com/Issues.action
Hoppas det löser sig för dig
Varför ska man ringa supporten när iTunes in the Cloud är den tänkta lösningen?
Enligt http://support.apple.com/kb/ht5085 finns Sverige med för iTunes in the cloud. Dokumentet är uppdaterat 10/12-2013.
För tre dagar sedan då. Tidigare fanns inte musik med.
Kul att vi också får funktionen, sedan ska det bara fungera också
Det ska (borde) fungera att ladda ner låtarna med iTunes in the cloud, utan att betala. Apple verkar inte ha fått det att fungera via iTunes på datorer än, men det fungerar fint på iPhonen. Så tills Apple löst sina problem med iTunes, kan du ladda ner musiken via din iPhone och sedan synka över till datorn om du vill.
Uppdatering!
Jag köpte iTunes Match och efter det valde jag Musik -> Låtar i iTunes. Under molnsymbolen finns det ett moln med en pil på. Klickade jag på den kunde jag ladda ner tidigare köp som inte fanns på datorn!
Ni som inte har iTunes Match testa om ovanstående fungerar för er utan att köpa iTunes Match!
På min iPhone ser jag fortfarande inga musik köp i iTunes Store, endast i Musik appen vilket är gott nog...
Det står inte att musik som är köpt innan lanseringen av iCloud musik är tillgänglig att ladda ner.
Men med iTunes Match tillkommer den funktionen att åter ladda ner musiken.
Kan vara en förklaring att det inte fungerar
Köpte en ny låt på telefonen. Den dök automatiskt upp på mina iPads och på den Mac som står igång jämt. Däremot på en av macarna som INTE är igång jämt kom den (förstås) inte ner (har inte kollat dom andra burkarna). Däremot finns den med i "köpt"-listan med ett litet moln på sig, men den går inte att ladda ner ändå (trots att den alltså köpts efter att iTunes in the Cloud infördes i Sverige), samma fel som för dom tidigare inköpta låtarna.
Nåt skumt verkar det vara....
Det har börjat funka för mig nu (sen några dagar tillbaka), på både iOS och Mac OS.
Likaså för mig.
Har problem dock på AppleTV från & till.
Dessutom ser jag bara den köpta musiken på ATV och inte den uppladdade.