Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aftonbladet, rykte?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-12-16 19:11

Min mor sa att hon idag läste en artikel på Aftonbladet om något nytt revolutionerande från Apple som hade att göra med 3D.

Men när hon skulle visa det för mig så fanns artikeln inte kvar längre.

Någon annan som har sett det?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-12-16 19:17

Tack, misstänkte att det kunde vara det där. Men konstigt att det är borta från AB.

Det var nog inte ens värdigt Aftonbladet att länka till en artikel om ett random patent, så man tog förmodligen bort länken.
Men hit lär det ha länkat iallafall; http://www.prisjakt.nu/pryl/ovrigt/4626_apple...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-12-16 20:04
Citat:

Interestingly Apple states that "if a user is myopic in one eye, the optical module associated with that eye may modify the image displayed to correct the user's myopia. The goggle system may determine the correction required for each eye, if any, using any suitable approach. For example, the user may enter a glasses or contact lens prescription that indicates the required correction. As another example, each optical module may automatically analyze the user's eyes, and determine the adjustment needed based on the analysis. This may allow users who normally wear glasses to use the goggle system without their glasses, which may lead to discomfort.

Wow!

Ursprungligen av lasselu:

Wow!

Typ som stereomikroskop har fungerat senaste århundradet? Automatiskt mäta synfelet i ett öga är rätt banalt det med.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-12-17 16:04
Ursprungligen av Samuel K:

Typ som stereomikroskop har fungerat senaste århundradet? Automatiskt mäta synfelet i ett öga är rätt banalt det med.

Dum kommentar imho (näe, smileyn hjälpte inte)...hur många vanliga människor har använt ett stereomikroskop? Jag har då aldrig gjort det och tycker i alla fall det jag citerade är imponerande...

Ursprungligen av lasselu:

Dum kommentar imho (näe, smileyn hjälpte inte)...hur många vanliga människor har använt ett stereomikroskop? Jag har då aldrig gjort det och tycker i alla fall det jag citerade är imponerande...

De flesta med ngn sorts basal natur-bakgrund bör ha suttit vid ett (möjligt att en del gymnasier snålar väl in på sånt numera). Tekniken består i en vanlig dioptrijustering, man vrider på okularet tills man ser skarpt med bägge ögonen. Om du fortfarande imponeras av dylika tekniska under kan jag tipsa om att man hittar motsvarande i sökaren på en systemkamera också (vrid på lilla ratten bredvid sökaren tills det blir skarpt).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-18 15:09
Ursprungligen av Samuel K:

De flesta med ngn sorts basal natur-bakgrund bör ha suttit vid ett (möjligt att en del gymnasier snålar väl in på sånt numera). Tekniken består i en vanlig dioptrijustering, man vrider på okularet tills man ser skarpt med bägge ögonen. Om du fortfarande imponeras av dylika tekniska under kan jag tipsa om att man hittar motsvarande i sökaren på en systemkamera också (vrid på lilla ratten bredvid sökaren tills det blir skarpt).

Jovisst, men om apparaten automatiskt mäter och justerar för synfel, som Apple säger att deras 3D-glasögon "kanske kommer att göra som exempel", då är det ganska Wow! som @lasselu säger och inget man ser i en vanlig gymnasie-biologisal

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-12-18 15:48
Ursprungligen av Samuel K:

De flesta med ngn sorts basal natur-bakgrund bör ha suttit vid ett (möjligt att en del gymnasier snålar väl in på sånt numera). Tekniken består i en vanlig dioptrijustering, man vrider på okularet tills man ser skarpt med bägge ögonen. Om du fortfarande imponeras av dylika tekniska under kan jag tipsa om att man hittar motsvarande i sökaren på en systemkamera också (vrid på lilla ratten bredvid sökaren tills det blir skarpt).

Med tanke på att jag slutade skolan 1980 så, näe, jag har aldrig suttit vid ett sådant...
Och diopterinställningen på en systemkamera motsvarar imho inte vad som nämns i det jag citerar...

1
Bevaka tråden