Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.9.1 släppt!

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mac+:

Nu var jag inte vad du menade med .plist:erna...

Ursprungligen av mac+:

...Finns det fler som har samma ickefunktion/ tips...

Du har redan fått ett tips som med största sannolikhet löser ditt problem.

Kasta dockens inställningsfiler.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-19 19:40
Ursprungligen av mac+:

?Nu var jag inte vad du menade med .plist:erna.

Det är absolut värt att pröva att slänga inställnings-filen (plist) och starta om Dock, det skapas en ny plistfil.

1) Navigera till ~/Bibliotek/Preferences/com.apple.dock.plist och släng den filen, eller sätt den tillfälligt på skrivbordet om du inte vill slänga den med en gång. ~/Bibliotek är alltså biblioteksmappen i din egen hemmamapp som är lite gömd, men du hittar till den om du håller ner alt-tangenten när du klickar på Gå-menyn i Finder.

2) Starta om Dock genom att öppna Terminal (finns i Program/Verktygsprogram) och skriv

killall Dock

sedan retur. Då startar Dock om och en ny plistfil skapas. Det går snabbare än att starta om hela datorn Förhoppningsvis slutar Dock att strula. Jag har inte haft några problem i Mavericks.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-19 19:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har redan fått ett tips som med största sannolikhet löser ditt problem.

Kasta dockens inställningsfiler.

?Sorry och tack! Jag förstod inte att "barbapappa" menade att jag skulle kasta dockens inställningsfiler "med att slänga .plist:erna på skrivbordet" och mitt svar blev dessutom kryptiskt. Naturligtvis ska jag prova de tips jag får. I min bubbla är macen delvis ny och outforskad med vita fält. Vore tacksam om du förklarade var jag hittar inställningsfilerna.

Edit: Nu kom det mer info #34 nedan som jag genast ska prova. Tack!

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-19 21:44

?I sökvägen fann jag com.apple.dockfixup.plist inte com.apple.dock.plist som det borde vara och då skulle de legat intill varandra.
~/Bibliotek/Preferences/com.apple.dockfixup.plist
Kan det vara så att filen är dold för mig?
I brist på annat så flyttade jag com.apple.dockfixup.plist till skrivbordet och körde killall Dock från terminalen och Dock flyttade sig till nederkanten igen. Gjorde om systeminstllningarna i Dock och startade on datorn med samma resultat. Har återställt filen och försökt hitta något om "visa dolda filer" som finns i PC-världen men ej hittat något.

Ursprungligen av mac+:

~/Bibliotek/Preferences/com.apple.dockfixup.plist

Du är nog i fel Biblioteks-mapp. Du ska till: [din användare]/Bibliotek/Preferences

Läs ingoXs inlägg igen, speciellt sista meningen under punkt 1:
"...som är lite gömd, men du hittar till den om du håller ner alt-tangenten när du klickar på Gå-menyn i Finder."

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-19 22:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du är nog i fel Biblioteks-mapp. Du ska till: [din användare]/Bibliotek/Preferences

Läs ingoXs inlägg igen, speciellt sista meningen under punkt 1:
"...som är lite gömd, men du hittar till den om du håller ner alt-tangenten när du klickar på Gå-menyn i Finder."

?TACK till alla kloka tipsare! Dockan fungerar igen!
Det har varit ovant, irriterande, hopplöst, intressant, nyttigt och lärorikt att befinna sig på de okunnigas bänk. Tack för resan.

Ursprungligen av Json_81:

Ok, bara fortsätta vänta då.

Apple har släppt en "VPN-uppdatering för OS X Server 1.0"!!!!

Hoppas Apple lyckats fixa det!

Bevaka tråden