Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jailbreak släppt till iOS7

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://evasi0n.com/
För den som vill....

Själv står jag på långt avstånd och tänker inte besudla min 5S med en massa hillbillykoder

Installerat och klart. Någon som har tips på bra appar som lirar bra på iOS7?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-22 19:29
Ursprungligen av barbapappa_86:

Installerat och klart. Någon som har tips på bra appar som lirar bra på iOS7?

Saurik togs på sängen av releasen och eftersom MobileSubstrate/Cydia inte uppdaterats, fungerar i praktiken inga tweaks alls

Ursprungligen av FreddeB:

Saurik togs på sängen av releasen och eftersom MobileSubstrate/Cydia inte uppdaterats, fungerar i praktiken inga tweaks alls

Det suger en aning. Oh well, antar att vi får ge det lite tid.

• Medlem
  • ?
  • 2013-12-22 23:46

?Det känns trist att Apple inte lyckas hålla sitt iOS fritt från jailbreak. De som vill kan nu konvertera sin iOS till en virusenhet igen, helt utan koll motsvarande androiderna.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-22 23:48
Ursprungligen av mac+:

?Det känns trist att Apple inte lyckas hålla sitt iOS fritt från jailbreak. De som vill kan nu konvertera sin iOS till en virusenhet igen, helt utan koll motsvarande androiderna.

Det är som sagt valfritt att konvertera till virusenhet (om det nu ens finns virus)
Inget som man direkt råkar att göra utan det kräver lite arbete ?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-23 12:44

Valfriheten ska väl segra (även om jag inte tänker jailbreaka).

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-12-23 12:50
Ursprungligen av mac+:

Trist? Det är väl ändå kul att vi som gillar att ha det öppet och kunna ta det bästa från båda världarna får den möjligheten?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-23 13:36

Trist om man är app-utvecklare och hittar sin app på piratmarknaden

Ursprungligen av IngoX:

Inget nytt.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-23 14:50
Ursprungligen av CEk:

Trist? Det är väl ändå kul att vi som gillar att ha det öppet och kunna ta det bästa från båda världarna får den möjligheten?

Absolut

Ursprungligen av IngoX:

Visst kan man hitta dom på PB men skulle gissa att majoriteten av dom som JB gör det av andra orsaker.
Såsom ändra gränssnitt,tilläggsprogram och kunna köpa appar på Cydia.
Har testat själv att lägga in spel/appar från PB men då får man aldrig tillgång till uppdateringar så det gav jag upp.

Imo så är man då snålheten personifierad då de ändå inte kostar något. Har man råd med en i-enhet så har man råd med att köpa de flesta apparna också.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-23 15:52

Imo så är man då snålheten personifierad då de ändå inte kostar något. Har man råd med en i-enhet så har man råd med att köpa de flesta apparna också.

De som piratar spel idag har inte varit med om att spela slut hela veckopengen på ett arkadspel, när det var enda möjligheten till några minuters svettig spelglädje. Eller så har man det. För snålhet är en märklig drivkraft som sätter sunt tänkade ur spel, även på andra områden i livet.

Vi ser detta från vår priviligierade terass med skön utsikt. Bortom det du ser finns ställen där man lever på smulor jämfört med oss och där man gärna meckar lite för att betala 0:- istället för 7:- för en app. Jag blev varse detta nyligen då jag hade en diskussion med min systerson som bor på Isle of Wight. Det är det område i Storbritannien med den högsta arbetslösheten, högsta levnadskostnaderna och lägsta lönerna. Det normala är att hela familjen är arbetslös och måste klara sig på i storleksordningen 800:- per vecka utöver hyran. Där är det Android som gäller så att man kan få in sina piratade appar. En iPhone är uteslutet då den för det första kostar rent för mycket och för det andra dessutom är svårknäckt.

Senast redigerat 2013-12-23 20:49
  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-23 18:18
Ursprungligen av lappen71:

Absolut

Visst kan man hitta dom på PB men skulle gissa att majoriteten av dom som JB gör det av andra orsaker.
Såsom ändra gränssnitt,tilläggsprogram och kunna köpa appar på Cydia.
Har testat själv att lägga in spel/appar från PB men då får man aldrig tillgång till uppdateringar så det gav jag upp.

90% tror jag inte då t.ex. detta jb i stort drivits av kineser som vill piratkopiera.

• Medlem
  • ?
  • 2013-12-23 18:45
Ursprungligen av kenjon:

Valfriheten ska väl segra (även om jag inte tänker jailbreaka).

?Valfriheten brukar oftast lyftas fram så fort det är någon risk och andra ska vara med och betala.

• Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2013-12-23 18:52
Ursprungligen av zappee:

90% tror jag inte då t.ex. detta jb i stort drivits av kineser som vill piratkopiera.

Källa på det?

Vad jag förstått är det samma grupp (Evasi0n) som gjort detta jb som det senaste. Det enda som framkommit gällande kineserna (TaiG) är att de betalat en summa för att deras app store (TaiG) ska vara förinstallerat för alla kinesiska användare. Det är inte kineser som gjort detta jb. Om man inte kör kinesiska får man inte TaiG installerat, en "egensnickrad" version av Cydia. Anledningen till att man inte väntat på att saurik ska göra en iOS7-version av Cydia är att de fått höra att andra var på väg att släppa ett jb väldigt snart, vilket hade inneburit att Evasi0n hade gått miste om pengarna från TaiG.

Piratkopierade appar har man kunnat komma åt via tidigare jb också. Enligt uppgift inenfattar även Evasi0ns avtal en "antipirat-klausul" som innebär att TaiG ska se till att det inte finns piratappar där. Hur noga de kommer att följa det är väl osäkert.

Men som sagt är piratkopierade appar via jb inget nytt. Det som är nytt är att kineser som installerar detta jb (och endast de) får en annan kinesisk app stor istället för Cydia, som alla andra får installerat.

Jag körde själv Evasi0ns jb på min iPhone 5 tidigare och har inte installerat en enda piratkopierad app. Däremot köpte jag en del betalappar i Cydia. Min enda anledning till att jb:a min iPhone var för att "få tillbaka" en del av den funktionalitet och frihet jag tidigare hade på mina Android-lurar.

Nu har dock en del av dessa funktioner tillkommit i iOS7 och jag saknar bara vissa saker. Dock är dessa tillräckligt önskvärda att jag kommer att jb:a min nuvarande iOS7-iPhone också. Det jag saknar är att kunna avinstallera vissa Apple-appar, som t ex kompassen, jag vill kunna köra en riktig nummerpresentatör (whoiscalling).

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-23 19:11
Ursprungligen av zappee:

Varifrån fick du 90%

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-24 11:48
Ursprungligen av mac+:

?Valfriheten brukar oftast lyftas fram så fort det är någon risk och andra ska vara med och betala.

Skitsnack! Jag har 1687 appar, varav inte en enda är piratkopierad.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-24 11:52

@Nale72: Att jailbreaka för att kunna avinstallera appar låter, för mej, som att ta en onödig risk. Det finns ju många inlägg om att jailbreak medför ostabilt system. Lättare att lägga icke önskvärda appar i en egen mapp och flytta den till sista skärmen.
WhoIsCalling däremot skulle jag vilja ha!

• Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2013-12-24 12:02
Ursprungligen av kenjon:

@Nale72: Att jailbreaka för att kunna avinstallera appar låter, för mej, som att ta en onödig risk. Det finns ju många inlägg om att jailbreak medför ostabilt system. Lättare att lägga icke önskvärda appar i en egen mapp och flytta den till sista skärmen.

Tack för ett sansat "mot-inlägg" :). Jag håller med dig i sak gällande att avinstallera appar och att lägga dem i en "skräpmapp", då det är så jag normalt gör. I mitt fall är det främst för att jag vill kunna använda min iPhone med iOS7 som godkänd Golf-GPS. I dagsläget är det inte ok att ha en app som mäter lutning installerad (även om den inte används) på sin smartphone om den ska vara godkänd enligt reglerna. I och med iOS 7 finns det en sådan funktion inbyggd i kompassen och JB är enda sättet att bli av med denna (för mig) mycket oönskade inbyggda funktion.

Vad gäller instabilitet upplevde jag inget sådant när jag hade en JB-version av iOS6. För min del övervägde möjligheterna till att kunna använda WhoIsCalling, snabbgenvägar till de vanligaste inställningarna och funktioner som flygplansläge och ficklampa, appar i mapparna, möjlighet till obegränsat med appar i mapparna, öka på till fem kolumner ikoner etc. den risk som ett JB medför.

WhoIsCalling, eller för den delen TrueCaller (med samma funktionalitet som den har på Android-lurar) är som sagt annars det jag saknar mest från min Anroid-tid. Mycket bra och hjälpsamma appar.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-24 12:27

Ah, det med GolfGPS hade jag ingen aning om. Så visst finns det skäl.... påminner mej om vissa industrier där man får ta med mobiltelefon om den inte innehåller en kamera....

• Medlem
  • ?
  • 2013-12-24 21:26
Ursprungligen av kenjon:

?En märkligt låg nivå att uttrycka "Skitsnack!" i inlägget #19 när det inte passar om risker med jailbreak och i följande inlägg, 4 minuter senare (11:52) i samma tråd avråda jailbreak som en onödig risk. Riktigt lågt.

Senast redigerat 2013-12-24 23:17

Vill jag kunna modifiera mer än vad som redan går så väljer jag android.

• Medlem
  • International user
  • 2013-12-25 21:35
Ursprungligen av Nale72:

Källa på det?

Vad jag förstått är det samma grupp (Evasi0n) som gjort detta jb som det senaste. Det enda som framkommit gällande kineserna (TaiG) är att de betalat en summa för att deras app store (TaiG) ska vara förinstallerat för alla kinesiska användare. Det är inte kineser som gjort detta jb. Om man inte kör kinesiska får man inte TaiG installerat, en "egensnickrad" version av Cydia. Anledningen till att man inte väntat på att saurik ska göra en iOS7-version av Cydia är att de fått höra att andra var på väg att släppa ett jb väldigt snart, vilket hade inneburit att Evasi0n hade gått miste om pengarna från TaiG.

Piratkopierade appar har man kunnat komma åt via tidigare jb också. Enligt uppgift inenfattar även Evasi0ns avtal en "antipirat-klausul" som innebär att TaiG ska se till att det inte finns piratappar där. Hur noga de kommer att följa det är väl osäkert.

Men som sagt är piratkopierade appar via jb inget nytt. Det som är nytt är att kineser som installerar detta jb (och endast de) får en annan kinesisk app stor istället för Cydia, som alla andra får installerat.

Jag körde själv Evasi0ns jb på min iPhone 5 tidigare och har inte installerat en enda piratkopierad app. Däremot köpte jag en del betalappar i Cydia. Min enda anledning till att jb:a min iPhone var för att "få tillbaka" en del av den funktionalitet och frihet jag tidigare hade på mina Android-lurar.

Nu har dock en del av dessa funktioner tillkommit i iOS7 och jag saknar bara vissa saker. Dock är dessa tillräckligt önskvärda att jag kommer att jb:a min nuvarande iOS7-iPhone också. Det jag saknar är att kunna avinstallera vissa Apple-appar, som t ex kompassen, jag vill kunna köra en riktig nummerpresentatör (whoiscalling).

Sa inte att de gjort dem, men 1 miljon dollar har nog allt varit drivande gör hastigheten för att få fram det.

Varifrån fick du 90%

Bra fråga, nu i efterhand vet jag faktiskt inte

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-24 18:35

Något jag skulle vara jävligt försiktig med för tydligen är det den kinesiska gruppen som släppte jailbreaket med den alternativa piratbutiken.
http://www.iclarified.com/41824/pangu-untethe...

Något jag skulle vara jävligt försiktig med för tydligen är det den kinesiska gruppen som släppte jailbreaket med den alternativa piratbutiken.
http://www.iclarified.com/41824/pangu-untethe...

Yepp! Läste dock att gruppen evasion (eller vad de nu heter) kollade igenom den, de kunde inte hitta ngt som var fishy förutom piratbutiken som installeras automatiskt.

Själv väntar jag tills att den kommer till mac och en mer trovärdig grupp släpper sin lösning.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-24 20:10

Yepp! Läste dock att gruppen evasion (eller vad de nu heter) kollade igenom den, de kunde inte hitta ngt som var fishy förutom piratbutiken som installeras automatiskt.

Själv väntar jag tills att den kommer till mac och en mer trovärdig grupp släpper sin lösning.

Precis min poäng

1
Bevaka tråden