Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

intryck av iPhone 5s

Tråden skapades och har fått 302 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-11-30 21:44

Det var också min tanke, men normalt har ju en GPS en felmarginal på ett par meter. Denna registrerar så fort man rör sig minsta lilla. Kollade även hur mycket data telefonen använde. Under en sträcka på 12 km promenad använde den ca 10 MB data. Otroligt lite.

Hejsan,

Jag fick min 5S igår och jag har förstått att man kan använda direkt utan att ladda vilket jag gjorde under eftermiddagen. Jag gissar på att batteriet var när jag hade startat den lite mer än hälften för jag har inte ställt in att visa procent på batteriet. Sedan så upptäckte jag att telefonen inte hade den allra senaste versionen av iOS7 och då sa att den att den ville laddas för batteriet var under 50%, vilket jag inte var förvånad över med tanke på att jag hade pillat och tagit ner appar till den. Batteriet var runt 11% igår kväll när jag skulle sova.

Vad jag försöker komma till är för jag har inte riktigt förstått det här men vad jag har läst så skall man inte egentligen behöva bry sig hur man laddar sin enhet, förutom att Apple rekommenderar att man laddar ur helt och laddar fullt iaf en gång i månaden. Då undrar jag då när den gäller en helt ny produkt om man skall göra en sådan urladdning nu såhär tidigt när enheten är så pass ny? Vad rekommenderar ni? Hur och när brukar ni låta era prylar i detta fall iPhones få ladda? Tack på förhand

Ursprungligen av Okänd användare:

Hejsan,

Jag fick min 5S igår och jag har förstått att man kan använda direkt utan att ladda vilket jag gjorde under eftermiddagen. Jag gissar på att batteriet var när jag hade startat den lite mer än hälften för jag har inte ställt in att visa procent på batteriet. Sedan så upptäckte jag att telefonen inte hade den allra senaste versionen av iOS7 och då sa att den att den ville laddas för batteriet var under 50%, vilket jag inte var förvånad över med tanke på att jag hade pillat och tagit ner appar till den. Batteriet var runt 11% igår kväll när jag skulle sova.

Vad jag försöker komma till är för jag har inte riktigt förstått det här men vad jag har läst så skall man inte egentligen behöva bry sig hur man laddar sin enhet, förutom att Apple rekommenderar att man laddar ur helt och laddar fullt iaf en gång i månaden. Då undrar jag då när den gäller en helt ny produkt om man skall göra en sådan urladdning nu såhär tidigt när enheten är så pass ny? Vad rekommenderar ni? Hur och när brukar ni låta era prylar i detta fall iPhones få ladda? Tack på förhand

Min endaste rekommendation för nya batterier är att ladda det till fullo första gången du använder den. Har precis fått en ny ipad air och laddades en över natten första dygnet. Nu har jag använt den snart två dygn och batteriet är på 80% (utan att ha laddat!) med moderat belysning. Självklart går det inte att jämföra en padda med en iPhone men lång innladdning rekommenderar jag!

Ursprungligen av Okänd användare:

Hejsan,

Jag fick min 5S igår och jag har förstått att man kan använda direkt utan att ladda vilket jag gjorde under eftermiddagen. Jag gissar på att batteriet var när jag hade startat den lite mer än hälften för jag har inte ställt in att visa procent på batteriet. Sedan så upptäckte jag att telefonen inte hade den allra senaste versionen av iOS7 och då sa att den att den ville laddas för batteriet var under 50%, vilket jag inte var förvånad över med tanke på att jag hade pillat och tagit ner appar till den. Batteriet var runt 11% igår kväll när jag skulle sova.

Vad jag försöker komma till är för jag har inte riktigt förstått det här men vad jag har läst så skall man inte egentligen behöva bry sig hur man laddar sin enhet, förutom att Apple rekommenderar att man laddar ur helt och laddar fullt iaf en gång i månaden. Då undrar jag då när den gäller en helt ny produkt om man skall göra en sådan urladdning nu såhär tidigt när enheten är så pass ny? Vad rekommenderar ni? Hur och när brukar ni låta era prylar i detta fall iPhones få ladda? Tack på förhand

Ladda den när du vill och känner för det.

Ja, ladda precis hur du vill. Inga "tricks" spelar någon riktig roll. Enda gången man kan ladda ur den helt och sen ladda upp den helt är om batteriindikatorn inte stämmer överens med verkligheten. Annars kvittar det.

Ursprungligen av D_Odell:

Min endaste rekommendation för nya batterier är att ladda det till fullo första gången du använder den. Har precis fått en ny ipad air och laddades en över natten första dygnet. Nu har jag använt den snart två dygn och batteriet är på 80% (utan att ha laddat!) med moderat belysning. Självklart går det inte att jämföra en padda med en iPhone men lång innladdning rekommenderar jag!

Borde vara samma princip ändå visst använder man dessa på olika sätt Jag tyckte jag gav den ganska mycket laddning för jag kopplade in den i laddaren vid runt 7-8 igår kväll till ungefär 7 på morgonen.

Ursprungligen av keptang:

Ladda den när du vill och känner för det.

Jag vill ändå skall må bra genom att få jobba.

Ursprungligen av Capeman:

Ja, ladda precis hur du vill. Inga "tricks" spelar någon riktig roll. Enda gången man kan ladda ur den helt och sen ladda upp den helt är om batteriindikatorn inte stämmer överens med verkligheten. Annars kvittar det.

Jag tycker det där med användning som man ser under inställningar säger egentligen inte särskilt mycket. Man vet ju inte hur mycket spel, surfning på wifi/3G/4G eller om man bara stort sett har messat. Indikatorn blir väl bättre efter några dagar?

Hallå!
I helgen kommer jag hem till Sverige ett par dagar, och får då en ny, olåst, iPhone 5S. Just nu har jag bara ett lettiskt simkort, och undrar då följande; Kan jag aktivera telefonen med det simkortet? Vill kunna använda mig av svenskt från och med mars 2014. Är det lett att klippa till det lettiska simkortet till nanosim? (ursäkta den dåliga ordvitsen) Har redan klippt det till micro, om det kan vara avgörande.

Köpte f.ö 32 GB Guld.
Tack på förhand!

Ursprungligen av Weedberg:

Hallå!
I helgen kommer jag hem till Sverige ett par dagar, och får då en ny, olåst, iPhone 5S. Just nu har jag bara ett lettiskt simkort, och undrar då följande; Kan jag aktivera telefonen med det simkortet? Vill kunna använda mig av svenskt från och med mars 2014. Är det lett att klippa till det lettiska simkortet till nanosim? (ursäkta den dåliga ordvitsen) Har redan klippt det till micro, om det kan vara avgörande.

Köpte f.ö 32 GB Guld.
Tack på förhand!

Har du klippt ett "vanligt" SIM-kort till ett micro-SIM så tror jag inte att du kan klippa det kortet till ett nano. Plocka upp ett nytt från operatören istället, känns dumt att chansa.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du klippt ett "vanligt" SIM-kort till ett micro-SIM så tror jag inte att du kan klippa det kortet till ett nano. Plocka upp ett nytt från operatören istället, känns dumt att chansa.

Visst kan man det, bara att klippa. Det är bara plast som ska bort.

Ursprungligen av keptang:

Visst kan man det, bara att klippa. Det är bara plast som ska bort.

Tveksam till det. De "vanliga" (mini-SIM) SIM-korten har större guldplatta än micro och nano-SIM. Kanske att de har skärt ned på guldytan de senaste åren, då är det fullt möjligt så klart.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tveksam till det. De "vanliga" (mini-SIM) SIM-korten har större guldplatta än micro och nano-SIM. Kanske att de har skärt ned på guldytan de senaste åren, då är det fullt möjligt så klart.

Det enda problemet jag haft var ett riktigt gammalt SIM-kort som det var en luftficka under chippet på. Det skiktade sig när jag klippte det från micro till nano. Annars har de extra kontaktytorna ingen funktion och kan utan vidare klippas bort.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-26 19:29
Ursprungligen av pmarriott:

Det enda problemet jag haft var ett riktigt gammalt SIM-kort som det var en luftficka under chippet på. Det skiktade sig när jag klippte det från micro till nano. Annars har de extra kontaktytorna ingen funktion och kan utan vidare klippas bort.

Finns det inte risk att det blir kortis i telefonen ifall man klipper fel?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tveksam till det. De "vanliga" (mini-SIM) SIM-korten har större guldplatta än micro och nano-SIM. Kanske att de har skärt ned på guldytan de senaste åren, då är det fullt möjligt så klart.

Har klippt själv, hade jag inte vetat hade jag inte skrivit det.

Jag kommer chansa på att klippa. I värsta fall får jag gå till operatören när jag kommer tillbaka till Riga och fixa nytt.
När jag tänker efter har jag nog ett gammalt svenskt simkort liggandes hemma jag kan "träna" på.
Återkommer med resultatet och mina intrycka av telefonen! Tack för svaren!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-27 17:13

Om det går att aktivera med det SIMkortet beror ju på om telefonen är operatörslåst eller ej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-27 17:36
Ursprungligen av Weedberg:

Jag kommer chansa på att klippa. I värsta fall får jag gå till operatören när jag kommer tillbaka till Riga och fixa nytt.
När jag tänker efter har jag nog ett gammalt svenskt simkort liggandes hemma jag kan "träna" på.
Återkommer med resultatet och mina intrycka av telefonen! Tack för svaren!

Vi håller alla tummar vi har Weedberg

Ni får det att låta som det är värsta bomb desarmeringen som ska genomföras

Bar å åk sa Stenmark. Bar å Klipp säger jag

Ursprungligen av cubeis:

Vi håller alla tummar vi har Weedberg

Ni får det att låta som det är värsta bomb desarmeringen som ska genomföras

Bar å åk sa Stenmark. Bar å Klipp säger jag

Har du sett filme "Nowhere to Land"? Det är så det är! Nästan i alla fall.
Det ska nog gå bra ändå. Eller som man säger på ad-Bildelar. De e nemas problemas!

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tveksam till det. De "vanliga" (mini-SIM) SIM-korten har större guldplatta än micro och nano-SIM. Kanske att de har skärt ned på guldytan de senaste åren, då är det fullt möjligt så klart.

Det spelar ingen roll eftersom själva chippet är betydligt mindre än kontaktytan så det är bara att klippa bort delar av ytan

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-27 19:16

?Efter att mitt första nerklippta simkort slutade fungera (en vecka utan telefon och ca 200kr senare) köpte jag ett par simkortsstansar. Efter detta har samtliga (ett tiotal) simkort fungerat. Dessutom kan den avklippta ramen användas för återställning till tidigare storlek. Differensen på åtskillnaden är att de stansade simkorten fungerar.
Rekommenderas: simkorts-stans

Senast redigerat 2013-12-27 19:29
Ursprungligen av mac+:

?Efter att mitt första nerklippta simkort slutade fungera (en vecka utan telefon och ca 200kr senare) köpte jag ett par simkortsstansar. Efter detta har samtliga (ett tiotal) simkort fungerat. Dessutom kan den avklippta ramen användas för återställning till tidigare storlek. Differensen på åtskillnaden är att de stansade simkorten fungerar.
Rekommenderas: simkorts-stans

Fungerar den även med ett tillklippt micro-SIM, som inte är helt perfekt? Kanske är värt 99 kr. Inte så farligt mycket för att få det gjort riktigt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-28 12:46

Är inte microSIMmet perfekt klippt blir det nog svårt. Det läggs ju in i klipparen och klipper efter hur ytterkanterna är tidigare, så är det snedklippt då, kan det bli värre att klippa det till nanostorlek. Beroende på hur stort felet är tidigare....

SIM-kortet ligger rätt i telefonens hållare, men har lite gluggar. Kanterna är alltså inte helt raka. Kan det gå tror du?

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-28 13:17

?Anslutningsytorna på simkorten är större och går utanför det aktiva chippet, men det finns även en gräns där anslutningarna till chippet kan släppa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-28 13:18

Det tror jag, men svårt att säga när man inte ser det. Men ligger det rakt i telefonen borde det ligga rakt i klipparen.

Uppdatering av läget:
SIM-kortet klipptes, och fungerar. Inga problem hittills!
Telefonen är jag riktigt nöjd med. Fingeravrtycksavläsningen fungerar i princip felfritt. Lyckades scanna in näsan, men upplåsning med den fungerar väldigt dåligt! Det är fortfarande lite ovant sätt att låsa upp telefonen med, så jag drar ofta med fingret...
Har märkt att hemknappen skramlar lite. Inget jag störs av dock. Det hörs inte heller på filmer. Blir det riktigt outhärdligt får jag väl försöka fixa det när jag kommer till Sverige i mars igen.
Kameran har jag inte hunnit testa så mycket. Blir antagligen nöjd med den. Jag vet inget alls om kameror, så bara den tar kort som ser hyfsade ut är jag nöjd!
Jag tycker att den i allmänhet är snabbare än min 4S på allt! Hela telefonen flyter på bättre. iOS 7 fungerar utmärkt! Inget lagg någonstans. Dessutom ser den sjukt bra ut.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-01-14 20:57

Har börjat märka att mitt batteri har börjat slukas ovanligt fort. Efter en dags arbetspass med ca 4 h spotify och lite smsande och surfande brukade jag ha 60-70% kvar vid sovdags och kunde använda mobilen dagen efter.. men nu när man ska lägga sig har man 45-55% kvar och man märker att mobilen tar mer batteri i vila än förr. Förr kunde jag när jag tog ut mobilen från laddaren ha den i 4-5 h och den visade 100% men nu har jag märkt att den kan visa 95-97% efter 1-2 h bara av att ha legat i fickan. Inga andra appar som installerats eller inställningar som ändrats. Har ifs låtit mobilen självdö 1 gång och sen ladda upp den till 100% och använda för att ladda vid 15-20%. Får observera den lite till för att se om det är något tillfälligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-14 21:25
Ursprungligen av kievY:

Har börjat märka att mitt batteri har börjat slukas ovanligt fort. Efter en dags arbetspass med ca 4 h spotify och lite smsande och surfande brukade jag ha 60-70% kvar vid sovdags och kunde använda mobilen dagen efter.. men nu när man ska lägga sig har man 45-55% kvar och man märker att mobilen tar mer batteri i vila än förr. Förr kunde jag när jag tog ut mobilen från laddaren ha den i 4-5 h och den visade 100% men nu har jag märkt att den kan visa 95-97% efter 1-2 h bara av att ha legat i fickan. Inga andra appar som installerats eller inställningar som ändrats. Har ifs låtit mobilen självdö 1 gång och sen ladda upp den till 100% och använda för att ladda vid 15-20%. Får observera den lite till för att se om det är något tillfälligt.

4G är den "STORA" boven bara slukar batteri oavsett telefonmodell tyvärr bara att gilla läget eller köra på 3G nätet

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-14 22:56

Jag brukar ladda min varannan natt.
I torsdags var jag på ett två timmar långt möte i en källarlokal utan/med väldigt dålig täckning. Det försvann närmare 40 % på två timmar (och kunde ha telefonen som handvärmare).

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-01-15 05:17
Ursprungligen av kenjon:

Jag brukar ladda min varannan natt.
I torsdags var jag på ett två timmar långt möte i en källarlokal utan/med väldigt dålig täckning. Det försvann närmare 40 % på två timmar (och kunde ha telefonen som handvärmare).

Jo även jag brukade ladda varannan natt vid min användning och då med 4g och wi-fi igång. Men som det ser ut nu så är något fel. La mig med 55% batteri och vaknar upp nu med 35. 20% sjönk under natten och nu måste jag ladda upp den lite iaf. Hade telefonen också i flygplansläge då brukar den ta 1-3% men aldrig 20. Skumt är det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-15 05:33
Ursprungligen av kievY:

Jo även jag brukade ladda varannan natt vid min användning och då med 4g och wi-fi igång. Men som det ser ut nu så är något fel. La mig med 55% batteri och vaknar upp nu med 35. 20% sjönk under natten och nu måste jag ladda upp den lite iaf. Hade telefonen också i flygplansläge då brukar den ta 1-3% men aldrig 20. Skumt är det.

Nej det är ingenting som är fel utan fullt normalt beteende av en smartphone beroende på vilka program som varit igång.

Bevaka tråden