Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X automounta disk på Samba server

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Hur gör jag för att få upp min NAS som kör samba server på vänstersidan under avdelningen "Delat" i Finder varje gång jag startar datorn? Har löst det temporärt genom att lägga till varje disk som startobjekt på min användare. Dock så öppnas det ett fönster för varje disk varje gång jag startar (även om jag klickar i menyvalet "Dölj" i den menyn där man anger startobjekten). Någon som har några förslag på hur jag kan gå tillväga för att lösa detta problem?

Tror inte att jag har det problemet med mina diskar som jag kör via afp. Du kanske kan lösa det med ett Apple Script?

  • Medlem
  • 2013-12-31 10:28

Jag har en Synology NAS med funktionen Användarhem aktiverad. Med användarhem menas att varje "user" med konto på NASen har en hemmakatalog med pathen "/homes/home". Varje användares hemkatalog heter "home" när den monteras. Sedan finns ett antal andra gemensamma delade kataloger också. Jag har Mavericks på min Mac och senaste version av DSM på min Synology.

Jag har funderat en del på det wrath_child frågar om. Min ambition är att kanske ha alla användarfiler på NAS, i katalogen "home", och att "home" monteras automatiskt vid login. Just "home" verkar vara stört omöjligt att montera automatiskt. Den går dock bra att montera om man gör ett Alias och lägger på Skrivbordet som man klickar på när man vill montera. Jag har experimenterat en del med automount, fstab etc i Terminalen men inte lyckats särskilt bra. Har sökt ganska mycket på olika forum och försökt få svar via inlägg också, tyvärr inget napp ännu. Det känns som det borde lösas via Startobjekt.

Alla andra delade kataloger, förutom "home", monteras, som wrath_child skriver, som egna Enheter. Ibland visas de under ENHETER till vänster i Finder-fönstret, ibland inte. Under DELAT visas två NAS-symboler hos mig.

1) En bildskärmsliknande symbol (PC) som bara visat att jag har monterade smb-enheter. Inga enheter visas i tillhörande Finder-fönster, bara disk-symboler på skrivbordet. Alla tillgängliga kataloger verkar bara visas om man går via Meny Gå, kommando "Anslut till server...".

2) En datorlådliknande symbol (Mac) som anger kataloger på samma Synology NAS som är anslutna med afp. I detta fall visas enheter i tillhörande Finder-fönster. Disk-symboler visas på skrivbordet för de kataloger som dubbelklickats i Finder-fönstret. Med afp verkar alla delade kataloger som är tillgängliga att visas i Finder-fönstret.

Det är ju nytt i Mavericks att smb är den prioriterade anslutningsformen. Kan det vara så att Apple inte är riktigt färdiga med hur det skall fungera? I första versionen av Mavericks var det t ex omöjligt att montera med smb. Man var tvungen att använda cifs. (smb fungerade under tidigare versioner men betydde då cifs, om jag förstått det rätt)

  • Medlem
  • 2014-03-02 17:23

Det går att montera katalogen “home” (Användarhem aktiverat) med hjälp av en Launch Agent. Tyvärr fungerar det emellertid inget vidare att ha alla sina användarfiler på just “home”. Det beror på att man inte kan aktivera ACL på “home” eftersom “Delade mappar som är reserverade för systemanvändning inte stöder ACL”, enligt Synology DSM. Utan ACL aktiverat fungerar det inte att arbeta med MS Office-filer på “home”.

Bäst är att skapa en delad mapp som i mitt fall t ex kallas petahHome, aktivera ACL för den på NASen och lägga den som Startobjekt i Systeminställningen “Användare och grupper”. Då monteras den automatiskt vid login.

Om jag använder en Launch Agent för att montera petahHome så visas den monterade disken dessutom i högerfältet i Finder. Det gör den eftersom man skapar en mapp som “ersätts” med petahHome vid inloggning. I vänsterfältet visas också, under rubriken Delat, det som finns tillgängligt för montering från NASen. Nackdelen med att använda en Launch Agent är att man måste ange password i klartext i det script som sköter monteringen.

Om man i Finder-inställningar väljer att inte visa “Anslutna servrar” så kommer inga fönster upp vid inloggning.

1
Bevaka tråden