Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra redigeringsprogram som kan blurra delar av bild

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Jag har fått i uppgift av några bekanta att blurra en del av deras bröllopsfoto, så att dem är i ett hjärta och resten runt om kring är blurrat, jag testade på min ipad, men fick inte riktigt så mycket blur som jag ville. Finns det något bra, billigt, program som skulle kunna göra denna uppgift?

Eller är det lättast att köpa photoshop och redigera fotot där, eller finns det gratis program som klara det lika bra?

Själv kör jag med sketchBookExpress. Användarvänligt och klarar det mesta jag vill göra i redigeringsväg.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Själv kör jag med sketchBookExpress. Användarvänligt och klarar det mesta jag vill göra i redigeringsväg.

Okej, tack, laddar ner det just nu, återkommer om hur det går!

Edit: Jag har nu kört programmet en stund, men märker att det inte ger speciellt mycket blur, typ lika mycket som på ipaden.

Senast redigerat 2014-01-01 22:20

Pixelmator

Vill du göra det på iPad eller på Mac?

Om Mac föreslår jag antingen Pixelmator, som ovanstående, eller Graphic Converter

Är det iPad så föreslår jag photo toaster
Tog bara ett foto på måfå fast hon sitter inte i mitten så det blir inte så bra

Ursprungligen av Mymac4ever:

Vill du göra det på iPad eller på Mac?

Om Mac föreslår jag antingen Pixelmator, som ovanstående, eller Graphic Converter

Det spelar ingen roll bara det blir ett bra resultat!

Köper Photoshop gör man inte "bara sådär" om man inte har väldigt tjock plånbok. Däremot så är ju Photoshop Elements - som är inriktad på hemanvändare - ganska så kraftfullt utan att kosta skjortan. https://www.macupdate.com/app/mac/9002/adobe-.... Inte helt lättanvänt om man är van vid iPhoto och iPad-program, kanske.

Vill du gratsi och helt lagligt ha en "full" Photoshop finns ju open-source-varianten GIMP. https://www.macupdate.com/app/mac/14597/gimp Själv har jag aldrig kunnat med det då jag haft förmånen att få jobba i riktiga Photoshop. Men det är ju prisvärt (gratis) och kan i princip allt som Photoshop kan. Ganska rejäl inlärningströskel om du aldrig jobbat i ett professionellt bildbehandlingsprogram förut.

Bra ställe för att hitta program till OSX är som alltid MacUpdate: https://www.macupdate.com/find/mac/photo%20ed...

Ursprungligen av johan_tanying:

Köper Photoshop gör man inte "bara sådär" om man inte har väldigt tjock plånbok. Däremot så är ju Photoshop Elements - som är inriktad på hemanvändare - ganska så kraftfullt utan att kosta skjortan. https://www.macupdate.com/app/mac/9002/adobe-.... Inte helt lättanvänt om man är van vid iPhoto och iPad-program, kanske.

Vill du gratsi och helt lagligt ha en "full" Photoshop finns ju open-source-varianten GIMP. https://www.macupdate.com/app/mac/14597/gimp Själv har jag aldrig kunnat med det då jag haft förmånen att få jobba i riktiga Photoshop. Men det är ju prisvärt (gratis) och kan i princip allt som Photoshop kan. Ganska rejäl inlärningströskel om du aldrig jobbat i ett professionellt bildbehandlingsprogram förut.

Bra ställe för att hitta program till OSX är som alltid MacUpdate: https://www.macupdate.com/find/mac/photo%20ed...

Okej, tack. Tur att jag har lov nu då borde hinna lära mig gimp innan skolan börjar!

• Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-02 13:22

Filter -> oskärpa -> Gausisk oskärpa är ganska användbart för sådana här ändamål. Det finns kanske något mer användbart, men jag har gjort motsvarande det du vill med det.

Ursprungligen av andas:

Filter -> oskärpa -> Gausisk oskärpa är ganska användbart för sådana här ändamål. Det finns kanske något mer användbart, men jag har gjort motsvarande det du vill med det.

Ja, jag testade det men den gör hela bilden i oskärpa, eller kan man markera det man vill ska bli i oskärpa?

• Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-03 13:11
Ursprungligen av AgentDiNozzo:

Hallå!

Jag har fått i uppgift av några bekanta att blurra en del av deras bröllopsfoto, så att dem är i ett hjärta och resten runt om kring är blurrat, jag testade på min ipad, men fick inte riktigt så mycket blur som jag ville. Finns det något bra, billigt, program som skulle kunna göra denna uppgift?

Eller är det lättast att köpa photoshop och redigera fotot där, eller finns det gratis program som klara det lika bra?

Här kommer en fix jag fann på internet och som fungerade för mig på en testbild.

http://objectmix.com/graphics/138623-select-area-shape.html
Here's a quick, flexible method.

Find a picture of a heart on the Internet, preferably one that is solid
colour.

Drag and Drop the Internet image straight from your browser into the
image you are working on.

You should now have an image of the heart over the top of your other image.
Layer -> Layer To Image Size
Layer -> Scale Layer
until the image is the correct size.

Select -> By Colour and click on the red of the heart, and you should
now have a heart-shaped selection.

(You can smooth the selection by Select -> Feather, increase the
selection by Select -> Grow and decrease the selection by Select -> Shrink.)

Click on the eye beside the "misc-thum.gif" Layer in the Layer Dialog.
This will hide the heart. Now left-click on the image Layer you want to
work on to select it. the heart selection will follow you to the new
layer, and you can use it to copy, paste or even selectively apply filters.

Hope that helps?

Joal Heagney

PS: Also look in the Gimp documentation for the tutorial on Layer Masks.
If you want to e.g. make a heart-shaped border around a portrait, layers
are an easier way to do this.

För mig så blev "fel" yta pixelerad, så du inverterar du bara markeringen, eller markerar allt utom hjärtat på orginalbilden.
Mvh

Ursprungligen av andas:

Här kommer en fix jag fann på internet och som fungerade för mig på en testbild.

http://objectmix.com/graphics/138623-select-area-shape.html
Here's a quick, flexible method.

Find a picture of a heart on the Internet, preferably one that is solid
colour.

Drag and Drop the Internet image straight from your browser into the
image you are working on.

You should now have an image of the heart over the top of your other image.
Layer -> Layer To Image Size
Layer -> Scale Layer
until the image is the correct size.

Select -> By Colour and click on the red of the heart, and you should
now have a heart-shaped selection.

(You can smooth the selection by Select -> Feather, increase the
selection by Select -> Grow and decrease the selection by Select -> Shrink.)

Click on the eye beside the "misc-thum.gif" Layer in the Layer Dialog.
This will hide the heart. Now left-click on the image Layer you want to
work on to select it. the heart selection will follow you to the new
layer, and you can use it to copy, paste or even selectively apply filters.

Hope that helps?

Joal Heagney

PS: Also look in the Gimp documentation for the tutorial on Layer Masks.
If you want to e.g. make a heart-shaped border around a portrait, layers
are an easier way to do this.

För mig så blev "fel" yta pixelerad, så du inverterar du bara markeringen, eller markerar allt utom hjärtat på orginalbilden.
Mvh

Tack, men får det inte att fungera, jag får bara kanterna på hjärtat att bli pixelerat.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-03 15:08

När du byter till lagret med bilden du vill göra oskärpa på ska du (på mac) cmd-klicka lagret, då följer markeringen med. Jag fick det att fungera ännu en gång nu, men jag misslyckades när jag bara klickade på lagret utan att hålla inne cmd.

Ursprungligen av andas:

När du byter till lagret med bilden du vill göra oskärpa på ska du (på mac) cmd-klicka lagret, då följer markeringen med. Jag fick det att fungera ännu en gång nu, men jag misslyckades när jag bara klickade på lagret utan att hålla inne cmd.

Jag fick det att funka, i alla fall första gången, sen flyttade jag på hjärtat och nu funkar det inte längre, vad kan det då vara för fel?

Edit: behöver ingen hjälp, fick det precis att funka! Tack för all hjälp och alla tips!

Senast redigerat 2014-01-03 21:55
1
Bevaka tråden