Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv-tjänsten Magine flyttar kabeltv till molnet

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På måndag lämnar svenska tv-tjänsten Magine beta-stadiet. 99mac besöker huvudkontoret i Stockholm för att ta reda på detaljerna.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-22 16:12

I gråa rutan längst ner skriver ni om TVapparater. Det ska väl vara typ Macmini kopplad till en TV? För visst kan jag se TV4 i TVn samtidigt som via Magine i iPad. TVn har jag ju kopplad till kabel, fiber, satellit, Boxer etc. Eller finns Magine som en app till vissa smartTV också?

Ursprungligen av kenjon:

I gråa rutan längst ner skriver ni om TVapparater. Det ska väl vara typ Macmini kopplad till en TV? För visst kan jag se TV4 i TVn samtidigt som via Magine i iPad. TVn har jag ju kopplad till kabel, fiber, satellit, Boxer etc. Eller finns Magine som en app till vissa smartTV också?

Det är appen till en smart tv som avses där. Ja det kommer sådana. Först ut är Samsung, LG följer.

Har kört Magine som Beta ett tag nu och tjänsten är superbra
hade inte tvekat en sekund att säga upp Boxer och byta helt till Magine, men jag ser direkt nu på kanalutbuden att detta inte kommer att ske

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-22 19:46
Ursprungligen av disktant:

Har kört Magine som Beta ett tag nu och tjänsten är superbra
hade inte tvekat en sekund att säga upp Boxer och byta helt till Magine, men jag ser direkt nu på kanalutbuden att detta inte kommer att ske

Ja tyvärr var det lite kanaler som saknades, t.ex. TV3, Kanal5 och TV6 men förhoppningsvis jobbar Magine på för fullt för att få ett bredare utbud.

Ursprungligen av disktant:

Har kört Magine som Beta ett tag nu och tjänsten är superbra
hade inte tvekat en sekund att säga upp Boxer och byta helt till Magine, men jag ser direkt nu på kanalutbuden att detta inte kommer att ske

Självklart jobbar Magine på att utöka utbudet. Tar tid att få ordning på alla rättigheter bara. Magine säger kanalerna är positiva, men sedan ska som sagt det juridiska på plats.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2013-03-23 08:15

Kommer de att släppa en version till OSX också eller? Då skulle det bli riktigt intressant då man har en macmini kopplad till TV:n..
Eller finns det liknande alternativ som jag inte vet av?

Säkert en tekniskt bra produkt, men rätt så innehållslös och jag tror inte att de kommer att kunna svara mot Telias Play+ och Com Hems kommande TiVo vad gäller innehåll.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-03-24 08:45

Jag har kört Magine i beta rätt länge - funkar rätt bra som app i iPad, men är väldigt skruttig i webversion. Laggar, pixlar ur och har sig. Hoppas det är bättre när man kommer ur beta-stadiet.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-24 11:09
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Självklart jobbar Magine på att utöka utbudet. Tar tid att få ordning på alla rättigheter bara. Magine säger kanalerna är positiva, men sedan ska som sagt det juridiska på plats.

Jag är tveksam.
Varken Viasat eller CMore kommer släppa till sina kanaler till Magine.

Nu har ju tjänsten funnits ett tag och hunnit mogna lite kanalerna har blivit fler (dock ingen Viasatkanal än) samt att många smart-TVs har fått appen förinstallerat.

Är det någon som vet om de planerar att gå upp i bildkvalitet, många av deras kanaler finns ju i HD-version, men om jag förstått det hela rätt så är ingen av sändningarna via Magine i nån typ av HD?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-05 22:34
Ursprungligen av Chaosstar:

Nu har ju tjänsten funnits ett tag och hunnit mogna lite kanalerna har blivit fler (dock ingen Viasatkanal än) samt att många smart-TVs har fått appen förinstallerat.

Är det någon som vet om de planerar att gå upp i bildkvalitet, många av deras kanaler finns ju i HD-version, men om jag förstått det hela rätt så är ingen av sändningarna via Magine i nån typ av HD?

https://sv.getsatisfaction.com/magine-se/topi...

Tack för länken zappee

En ur Magine-teamet skrev så här för 5 månader sedan:
"Vi har testat en del med HD-kanaler och behöver lite mer tid på oss för att det ska bli riktigt bra och att kvaliteten verkligen motsvarar era önskemål, och det finns faktiskt inget satt datum för när de första HD-kanalerna kommer att sändas. Tanken med Magine är ju att man ska kunna titta hur man vill, var man vill och när man vill, och HD-kanaler platsar verkligen under hur man vill och vi håller tummarna på att det blir blir verklighet så snart som möjligt!"

Sedan skriver de så här för c:a 1 månade sedan:
"Vi känner inte riktigt att vi vill släppa HD ännu, men det går framåt! Lite till får vi vänta "

Så det verkar ju komma inom en hanterbar framtid i alla fall.
Bara synd att de inte fått nått avtal med ViaSat än. Och så vill man ju såkalart ha kanal 5 och kanal 9. För övrigt märkligt att inte Kanal 5 och Kanal 9 finns då de har Discovery och AnimalPlanet som också ägs av SBS Discovery Media.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-06 12:19
Ursprungligen av Chaosstar:

Tack för länken zappee

En ur Magine-teamet skrev så här för 5 månader sedan:
"Vi har testat en del med HD-kanaler och behöver lite mer tid på oss för att det ska bli riktigt bra och att kvaliteten verkligen motsvarar era önskemål, och det finns faktiskt inget satt datum för när de första HD-kanalerna kommer att sändas. Tanken med Magine är ju att man ska kunna titta hur man vill, var man vill och när man vill, och HD-kanaler platsar verkligen under hur man vill och vi håller tummarna på att det blir blir verklighet så snart som möjligt!"

Sedan skriver de så här för c:a 1 månade sedan:
"Vi känner inte riktigt att vi vill släppa HD ännu, men det går framåt! Lite till får vi vänta "

Så det verkar ju komma inom en hanterbar framtid i alla fall.
Bara synd att de inte fått nått avtal med ViaSat än. Och så vill man ju såkalart ha kanal 5 och kanal 9. För övrigt märkligt att inte Kanal 5 och Kanal 9 finns då de har Discovery och AnimalPlanet som också ägs av SBS Discovery Media.

Viasat får de nog aldrig ett avtal med, de kör ju Viaplay.

Tjänsten är ju underbar, funkar kalasbra i min smarta tv
tyvärr haltar det rejält då inte alla kanaler & program går att se på i efterhand och då faller hela konceptet
dom få gånger jag velat se ett program i efterhand så har det inte gått att se

1
Bevaka tråden