Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern bootdisk för Mac Mini-2011

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2014-01-07 10:43

Hårddisken kraschade på min Mac Mini 2011 (basversionen) i samband med att jag installerade Mavericks. För att komma igång igen grävde jag fram en gammal USB2-hårddisk, formaterade och gjorde recovery via internet på den. Det funkar men känns inte som en hållbar lösning.
Alternativen jag har är:
1. Lämna in datorn och få hårddisken utbytt. Lite tveksam till om det är värt kostnaden, eller? Har sett videon om hårddiskbyte och känner mig inte sugen på att göra det.
2. Köpa en bättre extern disk att boota från.
Jag vill alltså lägga så lite pengar som möjligt på en nästan 3 år gammal dator, men ändå få något hyfsat körbart. En Mac Mini är ju inte så dyr, så att köpa en dyr TB-disk känns lite tveksamt när man kan spara pengarna tills en ny modell kommer.
Någon med tips som ger mest bang för pengarna? Snika med en USB3-disk?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-07 10:53

2011-modellen har inte USB3, så det lär inte funka bättre än den lösning du har idag.

Att byta intern disk är mekigt, men inte så svårt om man har lite vana att skruva och inte har tummen mitt i handen. Jag bytte nyligen disk i just en 2011 Mac Mini, och jag tyckte det var lättare än det såg ut i beskrivningen. Men så har jag skruvat i datorer i snart 20 år också..

Fördelen med att skaffa en extern Thunderbolt-disk är ju att du kan fortsätta använda den även när du byter dator, så det blir ju inte bara att slänga pengar på en gammal dator.

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2014-01-07 11:09

Just det, missade det med USB3. Då är ju FW800 den möjliga sniklösningen, men det känns inte så framtidssäkert. Iofs är de väl nästan alltid dual USB3/FW så att den går att använda även om Apple skulle pensionera FW i nästa version.
Det är ju inte bortkastade pengar med en TB-disk, men man börjar närma sig gränsen där man hellre vill lägga pengarna på en ny Mini. Och just nu vill jag inte köpa en 2012-Mini.

Bytte minne på min förra Mac Mini (en 2006) som fortfarande fungerar, så man skulle kanske testa att byta den interna.
Några rekommendationer på vilken hårddisk?

Ursprungligen av kindvall:

Hårddisken kraschade...

Utveckla gärna detta.

...vill alltså lägga så lite pengar som möjligt...

Den allra billigaste lösningen är ju att kunna använda den gamla disken.

Vi har ju ingen aning om vilken kunskapsnivå du har, och vilka reparationsförsök du har gjort.

När du säger "kraschade" så kan det betyda att du är helt säker på att den är helt död och oanvändbar. Men det kan ju också betyda att den är oanvändbar just nu, och kanske går att reparera.

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2014-01-07 11:43

Jag satte igång uppgraderingen till Mavericks som verkade köra på bra, men när den skulle boota om fick jag bara vit skärm. Lät den stå över natten för säkerhets skull, men var till slut tvungen att stänga ner. Provade att starta upp, men fortfarande bara vit skärm, hörde även tickande ljud som jag associerar till en HD med problem.
Testade recovery via internet, men då hittades ingen HD att installera till förrän jag kopplade in en extern USB-disk som jag formaterade och installerade på.

Får inte upp någon intern HD på skrivbordet eller i skivverktyget nu.

Det är möjligt att den inte är död, men jag har inte lyckats hitta den.

Det finns en guide på iFixit om hur du byter hårddisk, om du vill göra det själv.

...hörde även tickande ljud som jag associerar till en HD med problem...
...Får inte upp någon intern HD på skrivbordet eller i skivverktyget nu.

Ja, att den inte syns i Skivverktyg, och det tickande ljudet, tyder väl tyvärr på att den är död.

1
Bevaka tråden