- TK42
- Medlem ●
Hej alla på 99mac!
Det är så att min iPhone 5, inhandlad november 2012 dvs en månad efter lansering, har nu plötsligt strula med klockan.. Problemet med klockan uppstår när skärmen är släckt dvs telefonen är i sleep mode. När skärmen är släckt fryser klockan tills man knappar in sin kod, går till tid inställningarna, stänger av och på automatisk tid och så blir det bra. Så fort man stänger av skärmen måste man göra samma procedur om och om igen.. Telefonen har absolut ingen yttre skada som spricka osv.. Har typisk avskrapning av tunn metallfärg som på många iPhone 5/5s. Ringde till Apple kundservice, killen sa kontakta Tele2 först. Sagt och gjort, Tele2 vidarebefordrade mig till Teknikmagasinet som jag köpte enheten från. I och med att telefonen är utanför garanti tid sade att inget kunde göras från deras sida.. Det var ju som fan tänker man.. Så nu frågar jag er, vad är min chans att reklamera mobilen? Har återställt mobilen 2 gånger, ena gången utan backup. Samma problem. Allt fungerar förutom klockan och alarm & timer som är beroende av klockan då.
I och med att telefonen är utanför garanti tid sade att inget kunde göras från deras sida..
Lite tveksamt om de faktiskt hade rätt på den punkten. Ja, garantitiden har säkert gått ut, men du som konsument (jag förutsätter att det är du som privatperson som köpt telefonen) har enligt lag tre år på dig att reklamera en produkt som har ett ursprungligt fel. Nu är det upp till dig att hävda att felet beror på att telefonen, eller en komponent i den, har varit defekt när du köpte den. Med defekt menar jag att komponenten visst fungerade som den skulle vid köpet, men att den har slutat att fungera utan att du har förstört den.
Du kan hitta lite mer info här: http://www.konsumentverket.se/mobil/Din-ratt-som-konsument/Garanti/.
Personligen har jag svårt att se att du har kunnat göra något med telefonen för att själv orsaka detta beteende utan något i telefonen fungerar inte längre som det var tänkt.
Tack så mycket för svaren
Så som ni också säger ser detta ut som ett klippt & skuret fall för reklamation.. När man vaknade i morse och körde "klockuppdateringen" så dröser det in tonvis med iMessage som inte kunde nå fram pga fel tid. Visste att larmet inte skulle gå så man fick vända sig till gamla hederliga väckarklockan Till vem tycker ni jag skall vända mig till för reklamation? Tele2 var lite mer positiva att skicka in telefonen till service men att det skulle ta ca 2-3 veckor, vilket är en no-no för mig, måste ha mobilen pga arbetet utanför skolan också. Enligt lag ska man vända sig till företaget man köpte produkten från, så jag försöker hos Teknikmagasinet så fort jag får tid.
Tack så mycket för svaren
Så som ni också säger ser detta ut som ett klippt & skuret fall för reklamation.. När man vaknade i morse och körde "klockuppdateringen" så dröser det in tonvis med iMessage som inte kunde nå fram pga fel tid. Visste att larmet inte skulle gå så man fick vända sig till gamla hederliga väckarklockan Till vem tycker ni jag skall vända mig till för reklamation? Tele2 var lite mer positiva att skicka in telefonen till service men att det skulle ta ca 2-3 veckor är en no no för mig, måste ha mobilen pga arbetet utanför skolan också. Enligt lag ska man vända sig till företaget man köpte produkten från, så jag försöker hos Teknikmagasinet så fort jag får tid.
Japp, det är Teknikmagasinet som du måste vända dig till. Sedan kommer de i sin tur att skicka den "bakåt" i kedjan. Tyvärr kan nog detta ta lite tid, så du får nog helt enkelt försöka lösa ditt iPhonebehov på annat sätt. Har du tur kan Teknikmagasinet erbjuda dig en lånelur under tiden din är borta, men jag har ingen aning vilken policy eller ens vilka möjligheter de har gällande detta.
Lycka till!
Håller denna tråd uppdaterad löpande då efter en snabb surfande visar det sig att flera haft detta problem, och att detta kan bero på själva mjukvaran. Låter lite långsökt i mitt fall då jag återställt 2x, återställt nätverksinställningar osv. Får se vad Teknikmagasinet i Backaplan säger, butikschefen kontaktade mig personligen och sa ovanstående angående garantin då. Man blir ju lite fundersam om sådana människor ska få styra när de inte ens kan så grundläggande lagar..
Håller denna tråd uppdaterad löpande då efter en snabb surfande visar det sig att flera haft detta problem, och att detta kan bero på själva mjukvaran. Låter lite långsökt i mitt fall då jag återställt 2x, återställt nätverksinställningar osv. Får se vad Teknikmagasinet i Backaplan säger, butikschefen kontaktade mig personligen och sa ovanstående angående garantin då. Man blir ju lite fundersam om sådana människor ska få styra när de inte ens kan så grundläggande lagar..
Rent krasst har han rätt angående garantin, men glömde(?) att nämna reklamationsrätten. Om du inte reklamerar till dom så får de mindre jobb & kostnader. Om du dessutom bestämmer dig för att köpa en ny telefon av dom för att ersätta de trasiga så tjänar de ju dessutom på det hela.
Rent krasst har han rätt angående garantin, men glömde(?) att nämna reklamationsrätten. Om du inte reklamerar till dom så får de mindre jobb & kostnader. Om du dessutom bestämmer dig för att köpa en ny telefon av dom för att ersätta de trasiga så tjänar de ju dessutom på det hela.
Det är synd att det ska vara en sådan skillnad på serviceandan från ställe till ställe.
Som jag skrev här behövde jag inte ens hävda reklamatationsrätten och dessutom var det inte ett ursprungsfel.
Sådant bemötande gör att man går tillbaka och handlar igen så dom tjänar på det i längden.
Till TS kan jag bara säga...Stå på dig och ge dig inte
Sökte runt lite på nätet angående mitt problem och hitta en tråd på Apples egna forum på 46 sidor.. Problemet verkar ligga i telefonens egna interna klocka som återställer sig när mobilen sätts i viloläge. Vad jag förstått triggas denna fel av att batteriet eller något annat i mobilen tappar ström i kretsen vilket leder till en snabb kortslutning. Att jag inte märkt av denna kortslutning kan bero på att den satt på ladd under natten vilket mobilen startade upp sig själv förmodligen. Efter denna kortslutning kan enhetens interna antenn ta stryk vilket leder till att man måste antigen byta ut delen eller återställa den interna klockan till rätt tid, vi får se vad Teknikmagasinet har att säga om detta.
Det är synd att det ska vara en sådan skillnad på serviceandan från ställe till ställe.
Som jag skrev här behövde jag inte ens hävda reklamatationsrätten och dessutom var det inte ett ursprungsfel.
Sådant bemötande gör att man går tillbaka och handlar igen så dom tjänar på det i längden.
Till TS kan jag bara säga...Stå på dig och ge dig inte
Stor skillnad från återförsäljare till återförsäljare.. Kommer nog förmodligen aldrig mer köpa någon dyr pryl från småföretag som Teknikmagasinet osv.. Om de hade skött processen lika fint som Telia skulle man lovordat dom men efter deras klantiga bemötande.. :/
Lite uppdatering.
Lämnade in mobilen idag. Killen som skötte ärendet talade fortfarande om att garantin hade löpt.. Fick förklara lite för honom hur det låg till och att jag ville "reklamera" mobilen. Smått konstigt gick den bakre kameran också sönder, shutter knappen frös och det var bara svart dvs ingen bild dök upp. Både problemen skrevs upp och enheten skickades iväg till Telecare. Någon som har erfarenhet eller hört talas om företaget? Fick förklarat också för mig att om det var handhavarfel, att kameran & interna klockan gick fel, skulle jag bli debiterad 480:-. Kollade nyss på sedeln som killen skrev från ServiceConnection, då har han beskrivit min mobil som utsliten, yttre skador, när mobilen inte ens har någon visuell skada på utsidan :/ Man tänker nästan att TM inte vill samarbeta med kunder..
Lite uppdatering.
Lämnade in mobilen idag. Killen som skötte ärendet talade fortfarande om att garantin hade löpt.. Fick förklara lite för honom hur det låg till och att jag ville "reklamera" mobilen. Smått konstigt gick den bakre kameran också sönder, shutter knappen frös och det var bara svart dvs ingen bild dök upp. Både problemen skrevs upp och enheten skickades iväg till Telecare. Någon som har erfarenhet eller hört talas om företaget? Fick förklarat också för mig att om det var handhavarfel, att kameran & interna klockan gick fel, skulle jag bli debiterad 480:-. Kollade nyss på sedeln som killen skrev från ServiceConnection, då har han beskrivit min mobil som utsliten, yttre skador, när mobilen inte ens har någon visuell skada på utsidan :/ Man tänker nästan att TM inte vill samarbeta med kunder..
Jag gissar att TM vill berätta för servicefirman hur skicket är utifall den kommer fram med sprucken skärm och inte för att jävlas med dig. Jag tror att du kan vara lugn- det här låter som ett klockrent case av win för din del.
Jag vet inte, jag. Om min lur hade varit i bra skick och det hade stått något annat på inlämningskvittot hade jag krävt fotodokumentation av dem med förklaring om vad de menar. Att har rätt och att få rätt är 2 vitt skilda ting. Ponera att posten använder luren som hockeypuck vid någon terminal och den kommer fram i formen av en näve fragment, vad tror ni de säger när det står på kvittot att TS lämnat in en risig och "utsliten" lur? Jag hade opponerat mig. Högljutt.
Jag vet inte, jag. Om min lur hade varit i bra skick och det hade stått något annat på inlämningskvittot hade jag krävt fotodokumentation av dem med förklaring om vad de menar. Att har rätt och att få rätt är 2 vitt skilda ting. Ponera att posten använder luren som hockeypuck vid någon terminal och den kommer fram i formen av en näve fragment, vad tror ni de säger när det står på kvittot att TS lämnat in en risig och "utsliten" lur? Jag hade opponerat mig. Högljutt.
Gjorde exakt som du sa, pmarriott. För killen som skrev in min mobil var inte direkt hjälpsam, kändes lite som om han inte ville att mobilen skulle gå igenom reklamation. Ringde in nyss, bad dom att ändra beskrivningen, eller ta bilder på yttre skadorna de talade om, då var felaktig, finns INGEN yttre skada på mobilen förutom att färgen skrapats av på de förekommande kanter. Förklara för honom att om det hände något med mobilens skärm på vägen till verkstaden, då posten eller andra företag har absolut NOLL respekt för varor, skulle jag ta detta till konsumentombudsmannen och då blev deras ton lite mjukare.. Beskrivningen ändrades på nolltid.
Uppdatering!
Fick detta svaret från Telecare som TM skickade ut telefonen till; "Vi har konstaterat att Er iPhone har en skada som inte täcks av Apple´s garantivillkor (Vätskeskadad). Kund erbjuds att köpa en industrirekonditionerad utbytestenhet." Detta är ABSOLUT struntprat. Vätskeindikatorerna i mobilerna triggas av fukt allt verkar det som? Ska man inte kunna ha mobilen i fickan och jogga, jobba eller göra annat som leder till att man svettas? Vad tycker ni att jag göra göra som nästa steg? Ta mobilen till Tele2 och förklara problemet eller ringa till ARN för fult företagsagerande? Att vätskeindikatorn har triggats och ALLT fungerar i telefonen men en sådan sak som klockan beter sig konstigt låter inte som vätskeproblem utan mer mjukvara fel?
Uppdatering!
Fick detta svaret från Telecare som TM skickade ut telefonen till; "Vi har konstaterat att Er iPhone har en skada som inte täcks av Apple´s garantivillkor (Vätskeskadad). Kund erbjuds att köpa en industrirekonditionerad utbytestenhet." Detta är ABSOLUT struntprat. Vätskeindikatorerna i mobilerna triggas av fukt allt verkar det som? Ska man inte kunna ha mobilen i fickan och jogga, jobba eller göra annat som leder till att man svettas? Vad tycker ni att jag göra göra som nästa steg? Ta mobilen till Tele2 och förklara problemet eller ringa till ARN för fult företagsagerande? Att vätskeindikatorn har triggats och ALLT fungerar i telefonen men en sådan sak som klockan beter sig konstigt låter inte som vätskeproblem utan mer mjukvara fel?
Gör som du skrev tidigare, gå till konsumentombudsmannen eller ARN.
Gör som du skrev tidigare, gå till konsumentombudsmannen eller ARN.
Hur kommer ARN eller konsumentombudsmannen ta ställning till att vätskeindikatorn är triggad, och det står ju i Apples policy att de inte utför arbete på sådana enheter? Kommer nu få betala 480;- till TM, plus att jag inte kunnat använda mitt abonnemang som kostar 440:- så jag har förlorat nästan 1000:-.. Undra om man ska lägga in lite högre ton i samtalen för att de ska förstå?
Hur kommer ARN eller konsumentombudsmannen ta ställning till att vätskeindikatorn är triggad, och det står ju i Apples policy att de inte utför arbete på sådana enheter? Kommer nu få betala 480;- till TM, plus att jag inte kunnat använda mitt abonnemang som kostar 440:- så jag har förlorat nästan 1000:-.. Undra om man ska lägga in lite högre ton i samtalen för att de ska förstå?
Det kan jag inte svara på då jag inte är KO eller jobbar för ARN. Får du inte hjälp av dem du har köpt enheten av och vill gå vidare, så är detta nästa steg. Inget konstigt. Givetvis kan du testa att vara strängare i tonen, men det är nog snarare till din nackdel.
Ta erbjudandet att köpa en utbytesenhet, är den fuktskadad så kommer du ingen vart
att sedan funkindikatorn löser ut för lätt, oftast genom att bara ha den i framfickan ev varm dag är ju otroligt trist
Får se vad de vill begära för en utbytesenhet som själv är reparerad.. Om det bara är fuktsensorn som är triggad så kommer både TM och Telecare få mycket att göra, tänker stå på mig. Om de nekar fortfarande blir det en spektakulär protest i form av en iPhone i flera delar
Får se vad de vill begära för en utbytesenhet som själv är reparerad.. Om det bara är fuktsensorn som är triggad så kommer både TM och Telecare få mycket att göra, tänker stå på mig. Om de nekar fortfarande blir det en spektakulär protest i form av en iPhone i flera delar
Lycka till!
Mobilen måste nog ha varit doppad i vatten.. Helt jävla löjligt företag, både Apple och Telecare, som nekar reklamation pga att en (1) indikator är svagt rosa, och på den grunden kan de neka mig service. Vet inte om det är mina ögon som lurar mig men jag ser ingen triggad indikator där.. Blir till att dra alla berörda parter till ARN.