Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X klient -> OS X server

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-04-25 00:36

Jag tänkte att den här diskussionen skulle handla om hur du för lite pengar kan sätta upp en server baserad på Mac OS X klient som så nära som möjligt återspeglar kapaciteten hos server versionen.
Målet är inte att ersätta en kopia av OS X server utan att kunna sätta upp en server för oss privatpersoner som inte har de pengarna en server licens kostar.

Mac OS X server: 10.2

• AFP over IP (Appleshare)

• SMB/CIFS (Samba)

• NFS

• FTP

• AppleTalk PAP

• LPR/LPD

• Open Directory: LDAPv3, NetInfo

• Password Server

• BSD-konfigurationsfiler (/etc)

• Kerberos version 5: AFP, FTP, e-post

• Apache webbserver

• SSL (Secure Sockets Layer)

• WebDAV

• E-postserver: SMTP, POP, IMAP

• WebMail

• IP-brandvägg

• DHCP-server

• DNS-server

• QuickTime Streaming Server

• QuickTime Broadcaster

• Java virtual machine (J2SE)

• JavaServer Pages, Java Servlets

• WebObjects 5.1 qqq Deployment

• PHP

• Ruby

• MySQL

• SOAP, XML-RPC

• Administration av arbetsgrupper:
    I Mac OS X Server ingårWorkgroup Managerför centraliserad administration av inställningar och policyregler för hela företaget eller organisationen. Med LDAPv3-integration kommer dina Mac OS X-användare att få enkel och säker åtkomst av sina serverbaserade hemkataloger. NetBoot gör det enkelt att standardisera Mac-skrivborden och Network Install gör det möjligt att automatisera programinstallationen i hela nätverket.

• Fjärradministration:
    Branschledande administrations- och övervakningsverktyg gör Mac OS X Server-nätverk enkla att driftsätta. Med hjälp av Server Settings fjärrkonfigurerar du på ett säkert sätt och med Server Status kan du övervaka tjänsterna, visa loggar och få diagram över trafik- och nyttjandemönster. Server Monitor har integrerade funktioner för övervakning av Xserve-baserade delsystem.

• SSH2 (Secure Shell) ger fjärrinloggningsmöjligheter via terminalfönster

• SNMPv3 ger möjlighet att skicka och ta imot SNMP strömmar med övervakningsdata

Mac OS X klient 10.2.5 (10.2 technote

• AFP over IP (Appleshare)

• SMB/CIFS (Samba)

• NFS

• FTP

• AppleTalk PAP

• LPR/LPD?

• BSD-konfigurationsfiler (/etc)

• Kerberos version 5: AFP, FTP, e-postde flesta delarna

• Apache webbserver

• E-postserver: SMTP(via /etc/hostconfig)

• IP-brandvägg

• DHCP-server

• DNS-server(via /etc/hostconfig)

• Java virtual machine (J2SE)

• Ruby

• SSH

Lista på det som saknas samt länkar till de möjliga lösningar jag hittat

Dessutom saknas grafiska gränssnitt för följande tjänster

• E-postserver: SMTP (via /etc/hostconfig)

• DNS-server (via /etc/hostconfig)

• KerberosKerberos ExtrasGUI + mer för kerberos

Senast redigerat 2003-04-25 00:56
  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-04-25 14:05

Ok, de kvarvarande saknade är följande

• LPR/LPDHär och här(längst ned) finns instruktioner om hur man gå till väga för att få det att fungera.

• Password Server

• Administration av arbetsgrupper

Vad gäller SOAP, XML-RPC så finns det också i klientversionen av OS X. Här finns lite Applescript som utnyttjar SOAP/ XML-RPC.
Likaså finns LDAP inbygt redan. Instruktioner för att aktivera det finns här
Här finns lite info om hur man använder LDAP istället för NetInfo.
Här finns OpenLDAP om man nu vill ladda ner det iaf.

Här finns en väldigt bra instruktion för hur man hanterar Samba-funktionen (Windows fildelning) i OS X.

Jag blev också lite osäker på om det verkligen hänger med en DNS server med OS X klient, eller om det bara är en meningslös rad som finns i /etc/hostconfig. Men om det inte gör det så finns det BIND här. Här och här finns två grafiska konfigureringsverktyg för BIND.

/arvid

Tilläggas bör att det faktiskt går hur bra som helst att använda klientversionen av OS X för nätverksinloggning via NetInfo. Har faktiskt kört med en sådan lösning för att logga in Mac-klienterna på jobbet fram till dess att vi bytte server för någon vecka sedan.

Bra tutorial:
http://pages.unisonfree.net/mswift/osx/27nimaster.html

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-04-27 20:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av arvid
Jag blev också lite osäker på om det verkligen hänger med en DNS server med OS X klient, eller om det bara är en meningslös rad som finns i /etc/hostconfig. Men om det inte gör det så finns det BIND här. Här och här finns två grafiska konfigureringsverktyg för BIND.

Japp, BIND 8.3.4 hänger med i Jaguaren.

/arvid

Finns det någon enkel beskrivning på hur man sedan går till väga för att få allt att fungera i Mac OS X 10.2.6 klient?
PHP och My SQL?

När sedan allt är klart och man vill koppla sin domän till servern i garderoben. Hur går man till väga?
Hur fixar man sedan subdomäner?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-02 20:20

Är inte appleshare (AFP via IP) begränsat till tio samtidiga anslutningar i klientversionen? Går det att låsa upp den spärren på något vis?

I övrigt kan jag rekommendera Qmail som kan administreras via Webmin som är webbaserad. Det går även bra att administrera det mesta med den. Webbmail får du via PHP-baserade Horde IMP som kan jobba mot vilken mailserver som helst. PHP och MySQL installeras med fördel från paketen på den här sidan.

Allt ovan är gratis.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-02 20:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Är inte appleshare (AFP via IP) begränsat till tio samtidiga anslutningar i klientversionen? Går det att låsa upp den spärren på något vis?

Den enklaste licsensen för Serverversion är också för 10 användare.
På serverversionen är det serienummret som avgör om du har en tio- eller obegränsad licsens.

Hälsningar
Richard

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-02 20:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bengt Eriksson
När sedan allt är klart och man vill koppla sin domän till servern i garderoben. Hur går man till väga?
Hur fixar man sedan subdomäner?

Först börjar du med att registrera en domän hos exempelvis register.com. De är bra tycker jag, och de har en relativt lättadministrerad DNS som ingår i domänköpet.

I DNS:en ställer man in vilka IP-nummer som ska kopplas till vilka domäner/underdomäner.

Har man sen en webbserver där man vill ha flera underdomäner kopplade till olika webbsidor så sköter man den kopplingen på servern istället för i DNS:en. Jag har, som du ser ovan, angett *.wangstedt.net och tar sedan hand om underdomänerna i webbservern (Webstar i det här fallet, men det funkar lika i de flesta).

Sen är det bara att tuta och köra.

på tal om domain registers kör jag själv joker.com, klart rekommenderbart och lagom pris med..

vad gäller en server, så tycker jag du skall fråga dig själv vad du behöver? att ha igång en massa deamons "bara för at du kan" är både slöseri med resurser och en säkerhets risk.

Själv räcker min p133 med debian på utmärkt till det jag behöver, men som sagt du vill ju ha en som baseras på jagwyre så jag vill bara passsa på att säga att inte ha mycket mer igång än vad du behöver.

lycka till, hemmaservers är roliga projekt

Mycket bra initiativ Arvid, bra jobbat! Stort tack!

/Ola

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 12:56

Jag måste hålla med Ola, otroligt bra jobbat Arvid!
Denna tråd kommer bli till stor hjälp för många!

1
Bevaka tråden