Tänker inte ge mig mig på Appelscript, men Alfred låter som en bra lösning. Sedan kom jag på att jag kanske kan programmera en knapp på min Wacom Intous5 som gör just detta?
Alfred är säkert bra men varför inte ge sig in på Applescript.
Detta gör det du vill endast en enkel rad
tell application "iTunes" to playpause
Spara det som script eller program, sparar man som script kan man ju koppla det till något snabbkommando.
Alfred lär ju iofs använda sig av Applescript för att utföra detta, men så svårt är det ändå inte att göra enkla saker i Applescript. Och det är utmärkt om än lite mer komplicerat när du vill automatisera arbetsmoment som sker i flera applikationer. Folder Actions med Applescript är oerhört användbara.
Finns inget motsvarande som Applescript till Windows eller Linux för den delen, det är helt unikt för MacOS, varför det kanske inte är så vanligt att folk har satt sig in i det. Och andra sidan, är det rätt svårt att lära ut då hur man jobbar varierar en del beroende på vilka program du arbetar mot.
Men det går helt klart att lära sig göra enkla saker rätt fort. Och vissa saker kan man inte göra i Automator och liknande utan man måste scripta det.