Hej!
Jag behöver installera en ny hårddisk på min gamla MacBook 3.1 som högst klarar OS X 10.6.8, vilket jag har nu. Jag har köpt en ny hårddisk och formaterat den till Extended Journalförd. Men jag kan inte installera något operativsystem på den. Jag har testat med både startskivorna som följde med (10.5) och med min kompis Snow Lion-skiva (jag har tappat bort min egen). Jag använder en extern cd/dvd-läsare då den interna är kaputt.
Jag har testat att sätta i skivorna och hålla inne "alt" under start. Då syns startskivorna, men inget händer när jag väljer dem. Allt bara fryser och har gjort det ca 1 timme innan har jag stängt av. Håller jag inne "c" istället kommer det bara upp en symbol med en mapp med ett frågetecken i. Håller jag inte inne någon knapp vid start händer ingenting alls.
Jag har också testat att installera OS X 10.7 med hjälp av en återställnings-usb. Då har jag i alla fall kommit in till menyn på startskivan, men kan inte installera 10.7 då det är för nytt för min dator (det kräver 2 Gb ram och jag har bara 1 Gb).
Vad skulle kunna vara fel och hur kan jag lösa det?
En sak jag tänkt på men inte testat är att plocka ur hårddisken på min kompis dator (MacBook 4.1 med OS X 10.7) och sätta i min tomma hårddisk i den. Sen testa att installera 105 eller 10.6 på hårddisken och sen flytta över den till min dator.
Skulle detta fungera tror ni och finns det risker med min kompis dator om jag gör så?
Tack på förhand för hjälp!
/Erik