Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS 9.2 fuck up..?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Uppdaterade igår min classic disk till 9.2 (och sedan 9.2.2)
Vid installationen kom ett felmeddelande om något obegripligt.
Men resultatet har blivit att inställningsraden ej går att aktivera samt att
hela systemet känns lite mindre stadigt, konstiga frysningar mm.

Vad göra ? (p.s vill ha kvar systemmappen)

Mvh, mherrstrom

Har du byggt om skrivbordet?
det är ju ett första knep att pröva.

Annars låter det som ett fall för att installera om hela systemet från början för att vara säker. Det betyder inte att man måste kasta allt man har bara för det, men det är lämpligt att kopiera till en annan partition eller ZIP/JAZ eller liknande om man kan.

Nu har jag inte testat följande sedan system 7.6.1, men utgår från att det fortfarande funkar som alternativ i ett nödläge:

Man lägger "Finder" och "systemväskan" (och/eller motsvarande filer under system 9) i papperskorgen (och bankar in i skallen att man INTE får tömma den). Sedan döper man om systemmappen till ngt lämpligt, såsom "gammal systemmapp".

När detta är gjort kan man inte längre starta från hårddisken, men man kan starta från CD och installera nytt. Finessen är att den gamla systemmappen inte längre känns igen som systemmapp, så man får en helt ny. Samtidigt har man ju allt det gamla kvar och kan i värsta fall backa till utgångsläge.

Om man däremot blir nöjd med den nya installationen kan man dra över alla sina programinställningar, tillägg etc. etc. från den gamla systemmappen till den nya (och tömma papperskorgen). När inget mer av det gamla behövs kan man kasta resterna av den gamla systemmappen.

Det är ett attans pyssel att flytta alla filer och kräver att man har lite koll på vad saker är bra till, men det hela fungerar.

Är du osäker på det jag beskrev ovan så föreslår jag att du avstår t.v. för jag vill inte bidra till att du sabbar mera. Ställ hellre nya frågor.

mvh

Henrik

Tack Henrik,

I´m gonna go for it !

Mvh, mherrstrom

Citat:

Skrevs ursprungligen av mherrstrom
Tack Henrik,

I´m gonna go for it !

Mvh, mherrstrom

Lycka till!

Undrar hur det gick...

Det har ju gått en vecka.

1
Bevaka tråden