Hej,
Det finns säkerligen, trots att jag har letat, svar på mina problem någonstans men de består fortfarande, tyvärr. :/
Jag har en MBP mid 2010 som får tuppjuck. Ja, den är inte ny. Ja, jag borde köpa ny. Tyvärr tycker inte CSN att det är aktuellt just nu. Safari äter upp mitt minne, 3gb snor den om jag lämnar burken ett tag (30-60min). Safari är största boven men det uppstår även när jag har andra program igång och inte är aktiv. Detta innebär att badbollen regerar i ca 5-10min innan jag ens kan stänga ner programmet/en.
Allt är original i datorns hårdvara och jag kör M. Lion. Min tanke var såklart att jag borde uppgradera till 8GB i ram, vilket känns logiskt. Jag är dock inte så insatt i datorers hårdvara, så jag vet faktiskt inte var/vilket jag bör kolla på. Jag skulle bli väldigt glad och tacksam vid tips. Förutom detta har jag läst mig till att HDDn kan kapitulera så jag testade min disk för att se om den mådde ok, vilket den verkar göra. Fick upp att det ej fanns något problem. Jag har ca 180 gb ledigt av 250 (kör ans) så disken bör inte vara överarbetad, men har läst att många uppgraderar sina MBP 2010 med SDD diskar. Är det disken eller minnet.. eller båda som bör bytas ut? Båda säkert, men vad må vara troligast till mitt problem?
Jag har kört säker start x antal ggr. Ingenting händer. Blåste burken i november 2013, så den är fräsch på så vis. Mavericks?
Jag skulle bli oerhört tacksam om ni kunde bortse från att ni säkerligen sett liknande trådar innan och skriva en rad!
Vad gör jag? Nytt ram och disk? Isf vad för ram/disk? Finns det något annat jag rent praktiskt kan göra innan?
Stort tack på förhand och jag hoppas att det inte finns allt för många som stör sig på ev. upprepning av problem.
Mvh
Micke