Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Icke samarbetsvillig iBook G4 tillhörande morsan...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!

Min mamma har i ganska många år surfat och läst mail på min gamla iBook G4 från 2003. Jag tjatade på henne att hon nog borde se sig om efter en nyare dator eftersom denna mer eller mindre tog sig fram på konstgjord andning med sin klena processor, RAM och HD.

Men, precis som väntat så lade datorn av eller rättare sagt bestämde sig för att inte vilja starta upp längre. Eller jo, den startar (plongen hörs) och skärmen är sedan svart med en tunn ljus linje i toppen för att sedan börja täckas av mångfärgade horisontella ränder. Det konstiga är att vid vissa uppstarter så blir den som vanligt med äpplet på skärmen osv. Jag kommer in till skrivbordet (Finder) och sedan hänger sig museiföremålet.

Jag bifogar ett par olika bilder som visar fenomenet. Nu hyser jag inget hopp om att kunna få datorn att fungera igen men jag skulle gärna vilja komma åt morsans bilder på hårddisken som hon gärna vill ha kvar (m a o exportera/kopiera ut iPhoto-biblioteket). Jag har försökt med det mesta, ta loss batteriet, zappa PRAM m m, koppla in med Firewire-kabel till mina egna Macar utan att komma ett steg närmare en fungerande session.

Finns det någon som har något tips om vad jag kan göra eller är det bara att pilla ut hårddisken och hitta ett kabinett för att kunna kopiera bilderna den vägen? Jag hade helst sluppit den varianten så alla tips emottages tacksamt. Kan tillägga att morsan nu har en Macbook Pro istället som gör vad den ska men hon saknar sina bilder...

Tack på förhand och ha en fortsatt skön kväll!

Hej Micke,

Du kanske kan lösa det med den s.k. "iBook G4 logic board fix" som länkades här på forumet för några år sedan. Nu är den länken död, men går att komma åt via denna länken istället.

Jag löste mina problem med min gamla iBook efter att ha följt tipset i länken. Vill du inte skruva och ha dig direkt kan du ju "torrköra" lösningen först (typ trycka ihop datorn under uppstart vid lämpligt ställe). Lycka till!

Det kanske är det välkända chippet på logikkortet som spökar? http://macintoshhowto.com/hardware/how-do-i-get-my-broken-g4-ibook-fixed.html
En del löder fast chippet igen, andra använder en gummibit för att få lite press på grejerna, nån använder en tving: http://johnbakersblog.co.uk/design-fault-in-apples-ibook-g4/

Jag hade plockat ur disken och placerat i en hårddiskdocka. Notera att det är en IDE-hårddisk och inte en SATA-hårddisk.

Hej Striberger och Suddgummi!

Tack för era tips, de fungerade utomordentligt bra och jag har nu kunnat kopiera över bilderna till en USB-sticka. Det enda jag gjorde var att pressa ihop laptopen strax under tangentbordet vid uppstarten och sedan ställde jag en stol på samma ställe och började kopiera.

En enkel lösning men inget jag skulle tänkt på själv med tanke på datorns ålder.

STORT TACK!
Ha en fortsatt skön vecka!

Vänligen
Micke

1
Bevaka tråden