Letat ny klocka ett bra tag.
Problemen med smarta klockor är ju många
* De är inte spec smarta
* De har begränsade betterier
* De blir ofta fula som apa
* Övriga krav fungerar inte alls (vänta så skall jag förklara)
Jag lever efter principen, en klocka skall vara ett hjälpmedel, inte en "pryl".
En klocka skall fixa allt DU klarar, med råge. Icke tåla vatten t ex är ju rent löjligt.
Kollar man då "smarta klockor" så stupar de på att de är så...kass. De tål knappt vatten, de skall laddas jämt, de darrar när det ringer - om de får prata Bluetooth med min telefon och dra ur dess batteri (de använder givetvis INTE BT4.0). Någa supersmarta funktioner har de ju aldrig. Läsa mailen och Tweetsen på klockan? Det gör jag ju bättre på telefonen...
Så jag lägger ner det där med "Smart ur"
Vanliga klassisk ur då?
Så, ett ur som är vattentätt, snyggt....
Tja om man ändå får drömma lite så borde man ju slippa köpa batterier till den och så borde den ju ställa sig automatiskt efter radiosignal....analog urtavla (tiden är ett kretslopp, inte några siffror som räknas upp). Snygg men tålig, i rostfritt/titan.
Det finns faktiskt en klock-serie som motsvarar det här, Casio Oceanus
Vattentät, 6 olika stationer i världen för att ta emot ställ-signal, i titan, Solcellsdriven, larm, snygg, tydlig.
FInns i vit, blå, svart osv...
Den här är lite udda i konstruktionen, och jag tror det här är ngt som kommer att bli stort framöver.
Motorer. Inga urverk kombinerat med hundratals kugghjul utan motorer och mkt få kugghjul.
Sekundvisare har en egen motor osv. Man kan då bygga otroligt komplicerade klockor men ändå hålla
nere priset - och hålla uppe kvaliten (att klockan fungerar, går rätt osv).
Kvalité i meningen Audemars Piquet för 250 000 med liknande funktioner, men med mekaniskt urverk... är det inte.
Men jag gillar idén