Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera till Mavericks från Leopard

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick precis en äldre MacBook Pro gratis av syrran som jag tänkt ha som slit o slängdator mellan hem o jobb. Den har OS 10.5.5 installerat, men fyller kraven för Mavericks. Så glad som jag var så försökte jag uppgradera via Programuppdatering först till 10.5.8 sen till Snow Leopard för att få AppStore och däri vidare kunna uppgradera till Mavericks. MEN jag kommer inte längre än att den installerar OS X 10.5.8, startar om datorn och sen står det att datorn "anpassar inställningar"... Hela 4,5 timmar har jag försökt men den bara fortsatte. Så jag körde en omstart, installerade på nytt efter samma procedur, men den bara 'fastnar' efter omstarten med att hålla på att 'anpassa inställningar'. Och Mac OS X 10.5.8 blir liksom aldrig installerat till fullo. Vad göra?!!

Senast redigerat 2014-02-06 14:25
Ursprungligen av alfacat:

...Vad göra?...

Du säger att du efter 10.5.8 tänkte installera Snow Leopard. Betyder det att du har en installationsskiva för Snow Leopard?

Använd i så fall den skivan för att göra en helt ny installation av 10.6 "från scratch" - och strunta i att först göra 10.5.8-uppdateringen.

Eller köp en Snow Leopard-skiva: http://store.apple.com/se/product/MC573S/A/ma...

Det går ju att plocka hem Mavericks på en annan dator ("köp" det på Appstore så lagras hela installations-filen i din Applications-mapp) och sedan bör du kunna kopiera över den till datorn du vill installera på och köra installationen av Mavericks direkt utan att gå via Snow Leopard.

Ursprungligen av Kermit:

Det går ju att plocka hem Mavericks på en annan dator...

Ja, om man har tillgång till en annan dator, och har möjlighet att ladda ner Mavericks där, så är detta förslaget bättre. Och slippa ta omvägen via Snow Leopard.

Ursprungligen av Kermit:

...kopiera över den till datorn du vill installera på...

Eller så lägger man ut installationsfilen på ett USB-minne, som man kan boota från.

http://liondiskmaker.com/
(Adressen säger "Lion disk maker", men det funkar även med Mountain Lion och Mavericks)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller så lägger man ut installationsfilen på ett USB-minne, som man kan boota från.

Ja, det går självklart också bra :). Däremot om man har något slags hemmanätverk, som dom flesta har, brukar man tjäna bra mycket tid på att inte behöva kopiera till USB och sedan installera från usb istället för lokal disk. Men ibland har man bara en disk i måldatorn som man vill formattera om, då är ju USB smidigare, så det beror lite på omstädigheterna. Oavsett tror jag att det är värt att låta bli SL, installera Maverics direkt, och hålla tummarna att det inte blir samma problem vid den installationen.

Ursprungligen av alfacat:

Fick precis en äldre MacBook Pro gratis av syrran som jag tänkt ha som slit o slängdator mellan hem o jobb. Den har OS 10.5.5 installerat, men fyller kraven för Mavericks. Så glad som jag var så försökte jag uppgradera via Programuppdatering först till 10.5.8 sen till Snow Leopard för att få AppStore och däri vidare kunna uppgradera till Mavericks. MEN jag kommer inte längre än att den installerar OS X 10.5.8, startar om datorn och sen står det att datorn "anpassar inställningar"... Hela 4,5 timmar har jag försökt men den bara fortsatte. Så jag körde en omstart, installerade på nytt efter samma procedur, men den bara 'fastnar' efter omstarten med att hålla på att 'anpassa inställningar'. Och Mac OS X 10.5.8 blir liksom aldrig installerat till fullo. Vad göra?!!

Jag hade kostat på den några hundralappar och slängt in en fräsh hårddisk. Att den står och tuggar och aldrig blir klar tycker jag kan tyda på att den möjligen har något fel på hårddisken.

Man kan ju chansa och köra en överskrivning med nollor innan du installerar Mavericks också, det tar en bra stund, men då kollar den också att dåliga block markeras.

Tack för alla goda tips, men det som slutligen fungerade var:

Ladda ner en 30 dgr fullt fungerande testversion av Carbon Copy Cloner, sedan ta senaste TimeMachine-kopian från dator 2 med Mac OS X 10.8.x installerat och "boota" upp den via från Carbon Copy Cloner i Mac OS X 10.5.5, sedan tog programmet och överförde en fullt fungerande version av TimeMachine-kopian, den fick sedan uppdateras till 10.9.x och nu ligger en helt fungerande disk med konton, inställningar m.m tillsammans med senaste OS X

1
Bevaka tråden