Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från Snow Leopard till Mavericks på Mac Pro 3,1 med dött grafikkort

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Grafikkortet verkar ha lagt av för gott på min Mac Pro Dual Quad 2.8 (modell 3,1 "early 2008"). Datorn startar och visar den grå skärmen med äpplet, sedan blir det helt blått en stund för att slutligen hänga sig i ett gråspräckligt läge. Ett nytt kort ska införskaffas.

Har OS X 10.6.8 installerat på startskivan (2xSSD RAID 0) men det verkar som om de få grafikkort som uppges fungera med modellen och som finns att köpa idag kräver nyare version av OS X.

Så frågan är hur jag bör gå till väga. När jag fått hem ett nytt grafikkort (tips och erfarenheter mottages tacksamt) och installerat är det alltså inte säkert det fungerar så pass långt att jag kan logga in och installera Mavericks från Mac App Store.

Min tanke är då att skapa en startskiva på en extern disk. Men om jag använder en modern MacBook Pro för att skapa en "recovery disk" med Mavericks, klarar den att starta en sex år gammal Mac Pro, eller är den specifik för min modell av MBP?

Eller finns det andra knep jag inte tänkt på?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-27 15:18
Ursprungligen av M. Sundbom:

Eller finns det andra knep jag inte tänkt på?

Du kan också undersöka möjligheten att köpa ett PC kort som du flashar. Jag har ett sådant 8800GTS till min MacPro 2006 men jag kör Lion ännu.

Tack för tipset. Jag fortsätter egentligen gärna med 10.6 på denna dator men antog att jag måste uppdatera för att kunna sätta i ett modernt grafikkort.

Nu har jag beställt ett Radeon 7950 Mac Edition. Få se hur det funkar...

Nu har jag satt i kortet och datorn startar fint i 10.6.8. Skönt att vara på banan igen! Men grafiken fungerar inte något vidare i 3D-program (som väntat kanske). Kommer att uppdatera till Mavericks så fort jag fixat en aktuell startskiva med 10.6.8 (behöver Rosetta ibland...).

1
Bevaka tråden