Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleTV(vad betyder siffrorna i parentesen?) via iPhone

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-28 22:43

När jag streamar från min iPhone till AppleTV via att använda kontrollcentrat(?) så står det en siffra inom parentes bakom AppleTV. Under lång tid stod den (6). Sedan ökade det sakta med ett i taget tills det var (10). Nu står det plötsligt (165). Vad betyder denna siffra?

Ursprungligen av xms67:

När jag streamar från min iPhone till AppleTV via att använda kontrollcentrat(?) så står det en siffra inom parentes bakom AppleTV. Under lång tid stod den (6). Sedan ökade det sakta med ett i taget tills det var (10). Nu står det plötsligt (165). Vad betyder denna siffra?

Ingen aning, jag har ingen sådan siffra/tal alls på någon av mina AirPlay enheter (2 st ATV & en Libratone). Det skulle å andra sidan underlätta något om du beskrev lite mer utförligt.
- Vilka versioner kör du på iOS & Apple TV? Har du testat att uppgradera enheterna till senaste os versionerna på din iPhone & AppleTV?
- Hur länge har du sett den siffran/talet? Alltid? Eller har den dykt upp efter ett tag?
- Har du några andra enheter du kan testa med? Får du fram siffran/talet där också?

Det finns lite inlägg om detta om man googlar lite, men inte så många lösningar. För några har det fungerat om man har bytt namn på AppleTV enheten och sedan bytt tillbaka, medans andra rapporterar att det inte alls hjälper... Testa gärna för att se om det hjälper dig.

Kan du kolla vad din Apple TV får för IP adress? Stämmer talet i parentesen överens med den sista talet i IP adressen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-29 10:38

Det här är väl samma sak/problem som med Macarna: du har problem med att tilldelningen av ip-adress inte fungerar och två enheter har vid en tidpunkt samma ip-adress. Då kommer automatiken att göra att en enhet byter ip-adress för att avstyra problemet. Efter det får en enhet (n) i slutet. Eller så var det att flera har samma namn på enheten. Kolla på 99mac så hittar ni tråden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-03-29 10:57

Jag tror det pr samma fenomen som på min Mac Mini. Jag kan inte nätverkstermer men jag tror det är att nätverket har inte hunnit "glömma" enheten innan den ska kopplas upp igen och 2 enheter med samma namn fungerar inte så då lägger den till en siffra inom parentes. Min Mac Mini heter "Pauls Mac Mini (2)" det skedde i samband med en ominstallation av OS X. Tilldelas nytt IP men den gamla försvinner inte.

Just vad det beror på vet jag inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-29 11:06
Ursprungligen av Kajan:

Jag tror det pr samma fenomen som på min Mac Mini. Jag kan inte nätverkstermer men jag tror det är att nätverket har inte hunnit "glömma" enheten innan den ska kopplas upp igen och 2 enheter med samma namn fungerar inte så då lägger den till en siffra inom parentes. Min Mac Mini heter "Pauls Mac Mini (2)" det skedde i samband med en ominstallation av OS X. Tilldelas nytt IP men den gamla försvinner inte.

Just vad det beror på vet jag inte.

Min Mac Mini har samma problem fast med statiskt IP, så det beror inte på IP-byte. Även min MBP har samma problem fastän den behåller samma (dynamiska) IP.

Stört är det iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-06 12:37

Alltså, jag vill understryka att jag inte har något problem. Jag är bara nyfiken på vad det är.

Jag är alltså uppe i 534 nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-11 05:26

Bump.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-11 07:36

Det är antagligen en bug i Bonjour, eller om inte en bug så en effekt av om namnkonflikter uppstår på grund av hur nätverket är uppbyggt eller om någon enhet i nätverket som cachar bonjour-multicastdata är suboptimalt konfigurerad.

Hittade en översikt av Bonjour här som jag tycker är lite mer kondenserad än Apples egen information.

Citat:

Bonjour consists of three areas which make zero-configuration networking possible. They are addressing, naming, and service discovery.

I detta fall är det namngivningen som är intressant

Citat:

The full publication process is shown in Figure 2. In step 1, a device wants to share music over a local network using TCP. When the device is plugged into the network, it randomly selects a local link IP address 169.254.23.200 and makes an announcement to the network. If there is no other devices on the network with that IP address, no response will be sent. Then, the device assigns itself that address. In step 2, the device starts up its own Multicast DNS responder and requests the host name noha-soundbox.local.. If it is available, it will assign the name to itself. *) In step 3, the device starts up its music service on port 4000. Finally, in step 4, the device publishes its service under the service type _music._tcp. It uses the service instance name Joe’s Sound and makes sure that there is no other service with the same name in the local. domain. As a result, the service record is Joe’s Sound._music._tcp.local., which points to the host noha-soundbox.local. on port 4000. The pointer record is _music._tcp.local. and it points to Joe’s Sound._music._tcp.local. service.

*) Om en enhets namn i steg 2 inte är ledigt kommer det lägga till en siffra till sitt namn.

Googlar man så hittar man (till exempel här) några olika teorier till varför en enhet felaktigt uppfattar att dess namn redan är upptaget

1) Enheten ser sig själv genom att den är uppkopplad via flera gränssnitt i nätverket, via trådad ethernet och wifi, eller omväxlande via 2,4 och 5 GHz nät. Du kan ju testa om den slutar lägga till siffror om du bara ansluter via ethernet.

2) För att minska på multicasttrafik fungerar Bojour så att alla enheter sparar en lista med alla tillgängliga nätverkstjänster. En del rapporterar därför att man inte blir av med fenomenet förrän man haft alla Bonjourenheter (skrivare, Airport express/extreme, datorer etc) avstängda och omstartade samtidigt.

3) När det gäller att en OSX-dator ibland råkar ut för detta rapporterar en del att det uppstår när man haft flera delningstjänster igång samtidigt (t.ex skrivardelning och fildelning) men försvinner när man slår av och på tjänsten.

1
Bevaka tråden