Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips för lösenordshantering

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-07 18:46
Ursprungligen av calinou:

Jag visste inte ens att OS X är på datorn och IOS är på iPad och iPhone. Så jag ska köpa 1password för datorn och 1password för min iPhone och denna ska fungera även på min iPad? Även om jag har 2 st 1Password så ska de vara gemensamma? dvs att man använder 1 och samma mastepassword på båda? Eftersom jag inte vet hur det ser ut så förstår jag inte mycket av funktionaliteten. Har försökt titta på filmer på Youtube och det verkar vara ganska invecklat.....+ med tanke på en del andra trådar jag läst här.........

Visst vet du att OS X är operativsystem på datorn för i en annan tråd så fråga Jesper dig vilken version du har.
http://www.99mac.se/forum/p/2190755

Du svarar
http://www.99mac.se/forum/p/2190793

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-04-07 20:40

Själv använder jag KeePassX som är open source och fungerar på OS X, GNU/Linux och Windows och möjligen fler system.
Denna har dock inte samma funktion som 1Password.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-07 22:12

@calinou: du har PM

Ursprungligen av lappen71:

Det är ingen som dumförklarar dig utan vi försöker ärligt hjälpa dig.

Följande saker har du skrivit och därför ber jag dig inte svara på mina frågor.
……Sen kan man undra varför du tror att datorn skulle ljuga för dig???
…..Klarar du inte av att Googla utan måste fråga om varje liten sak?
…. Goddag yxskaft
……..Är rädd för att svara eftersom jag misstänker att du blandat ihop begreppen än en gång och blir sur när du blir tillrättavisad.
…….Något som är totalt omöjligt så påstå inte att det händer så för dig utan antingen gör du fel eller så missuppfattar du saken.
……Tydligen så använder inte TS iTunes Match men jag förstår att du trodde det med tanke på TS´s otydlighet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Härlig inställning. Så fort svaren inte serveras på silverfat, utan du får lite motstånd i form av ifrågasättande av dina metoder, så säger du att det är mobbing och dumförklaring.

Men det handlar inte om mobbing och dumförklaring, utan det handlar om lite "tough love" (*).

Vi försöker bara hjälpa dig.

Men om silverfat är det enda som funkar, så får jag väl låta bli att svara då. Lycka till.

(*) "...when someone treats another person harshly or sternly with the intent to help them in the long run..." (Wikipedia)

Tough love är en gammaldags metod som inte passar mig.
Följande saker har du skrivit (+ allt detta ovan...) och därför ber jag dig inte svara på mina frågor.
…….Har du överhuvudtaget läst frågan som står i dialogrutan?
……Du blandar ihop begreppen så det blir förvirrande och svårt att ge dig klara råd.
…..röra jag har skapat för mig själv
…..Du är dålig på att beskriva dina problem. Och du blandar ihop begrepp. Och du hittar på egna begrepp.
…..När du blir tillrättavisad så blir du bara sur. Det har vi också sett i flera trådar.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-07 23:47

Följande saker har du skrivit och därför ber jag dig inte svara på mina frågor.
……Sen kan man undra varför du tror att datorn skulle ljuga för dig???
…..Klarar du inte av att Googla utan måste fråga om varje liten sak?
…. Goddag yxskaft
……..Är rädd för att svara eftersom jag misstänker att du blandat ihop begreppen än en gång och blir sur när du blir tillrättavisad.
…….Något som är totalt omöjligt så påstå inte att det händer så för dig utan antingen gör du fel eller så missuppfattar du saken.
……Tydligen så använder inte TS iTunes Match men jag förstår att du trodde det med tanke på TS´s otydlighet.

Du kan omöjligt tala om för mig vad jag ska göra utan har jag ett svar på dina frågor tänker jag svara.
Sen är det upp till dig att läsa eller inte läsa men så länge jag inte bryter mot några regler tänker jag fortsätta att skriva.

Faktum återstår att det blir missförstånd gång på gång i dina trådar fast svaren är glasklara.
Så frågan vem det är som gör att det blir missförstånd.

En annan sak du måste lära dig. Att kunna ta emot kritik.

Följande saker har du skrivit...

Jag vet inte vad du vill uppnå genom de citaten. Jag vet vad jag har skrivit. Och jag står för det jag har skrivit.

Jag tycker att alla frågeställare har ett ansvar - t.ex. att formulera frågorna så bra som möjligt, att lämna så mycket information som möjligt, att hålla isär begrepp, att ta till sig av svaren man får, att säga ifrån om man inte förstår svaren, att söka lite själv också och inte bara ställa frågor om varenda liten sak, m.m.

Många av inläggen där jag är kritisk mot dig har fått ganska många "Gilla"-markeringar. Så jag är inte ensam i mina åsikter. Kanske något för dig att fundera på...

Men jag tror inte att du kommer att fundera så mycket på det heller, utan vi får nog bara konstatera att du är en annan personlighetstyp, och du vill ha en helt annan typ av hjälp, som jag och många andra inte kan erbjuda. Så jag kan bara säga: Lycka till i fortsättningen.

Senast redigerat 2014-04-08 14:43

Tillbaks till ämnet, eller låta bli att svara kan man också göra.

PM-funktionen finns tillgänglig som ni kan använda om så önskas mellan varandra.

Tack.

Ursprungligen av keptang:

Tillbaks till ämnet, eller låta bli att svara kan man också göra.

PM-funktionen finns tillgänglig som ni kan använda om så önskas mellan varandra.

Tack.

Exakt

Men jag vill också tillägga.
Många på detta forum hjälper andra med stort engagemang och är mycket kunniga
Men om någon inte förstår allt som skrivs och frågar igen kan det bero på att man inte är lika erfaren och har svårt för begreppen som används hos "experterna" eller för att man inte lägger lika mycket tid till att ta reda på allt som skrivs på nätet och inte är lika aktiv med sin dator/iPad eller annat.
Ett problem som man inte alltid kan se idag, för att det finns stavnings hjälp i datorn, kan vara att man har dyslexi. Då är det inte lätt, att förstå allt man läser och det är lätt att missa det viktiga i det man läser. Har en son som har dyslexi och även om det kan vara jobbigt, så måste man ha tålamodet att förklara samma sak flera gånger, när man kommunicerar i text.
Säger inte att någon här har det, men nästa gång man häcklar någon, för att det ställs samma fråga flera gånger, kan detta vara anledningen.

• Medlem
  • 2014-04-08 13:25
Ursprungligen av mattiL:

Själv använder jag KeePassX som är open source och fungerar på OS X, GNU/Linux och Windows och möjligen fler system.
Denna har dock inte samma funktion som 1Password.

Har du testat MacPass? Det är en annan variant av just KeePass. Jag använder främst 1Password, men har MacPass i reserv, eftersom det är gratis och open source. Programmet använder kbdx-formatet.

Jag har tidigare använd Dataguardian och gillar det programmet men e-som DG saknade vissa funktioner när jag använde det så har jag mer och mer gått över till 1Password

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-08 17:38

Har flera sidor med lösenord som är antecknade. Finns det alternativ att förvalta lösenorden?

Jag kör med SplashID och har gjort nu i många år och är väldigt nöjd. Finns för alla plattformar.
http://splashdata.com

Tack för alla förslag. Det är mycket utbud och jag föredrar 1password eftersom det finns på svenska.

Ursprungligen av MalcomX:

Exakt

Men jag vill också tillägga.
Många på detta forum hjälper andra med stort engagemang och är mycket kunniga
Men om någon inte förstår allt som skrivs och frågar igen kan det bero på att man inte är lika erfaren och har svårt för begreppen som används hos "experterna" eller för att man inte lägger lika mycket tid till att ta reda på allt som skrivs på nätet och inte är lika aktiv med sin dator/iPad eller annat.
Ett problem som man inte alltid kan se idag, för att det finns stavnings hjälp i datorn, kan vara att man har dyslexi. Då är det inte lätt, att förstå allt man läser och det är lätt att missa det viktiga i det man läser. Har en son som har dyslexi och även om det kan vara jobbigt, så måste man ha tålamodet att förklara samma sak flera gånger, när man kommunicerar i text.
Säger inte att någon här har det, men nästa gång man häcklar någon, för att det ställs samma fråga flera gånger, kan detta vara anledningen.

Jag är väldigt tacksam för den hjälp man får på detta forum och håller med dig att det finns stort engagemang och kunnighet hos dem som svarar på frågorna. Eftersom jag är nybörjare, har föga erfarenhet inom ämnet och behärskar inte många begrepp så är inget självklart för mig. Vissa tar för givet att man ska förstå snabbt om allt som skrivs och om man ställer en motfråga så kan det tolkas som jag är förvirrad, blandar ihop begrepp osv….

Alla vi är olika har olika förmågor och begåvningar som man utvecklas hela livet. Man kan därför inte sätta en stämpel eller döma någon bara för att denne inte förstår en sak eller inte är insatt inom ett visst ämne.

Ibland står man inför utmaningar som tvingar en att omvärdera sig själv. Som du beskriver att du kämpar för att hjälpa din son i sin utveckling. Det gäller att kunna sätta sig i någon annans situation för att förstå hur svårt det kan vara för denne.

Jag har själv inte någon form av läs- och skrivsvårigheter dock är det mycket bra att du tar upp detta för att öka insikt hos de som deltar i diskussionerna.
Tack för din förståelse.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-09 23:06

Har flera sidor med lösenord som är antecknade. Finns det alternativ att förvalta lösenorden?

En liten kommentar, har du lösenord nedskrivna på papper? Isåfall bra! Själv har jag de viktigaste (dator,bank,mail,facebook) nerskrivna på ett papper som förvaras på säkert ställe tillsammans med mitt testamente. Vore ju synd om man gick bort och alla bilder ligger inlåsta på datorn... Eller om man blir sjuk och närmaste behöver betala en räkning tex.

Ursprungligen av reboot81:

En liten kommentar, har du lösenord nedskrivna på papper? Isåfall bra! Själv har jag de viktigaste (dator,bank,mail,facebook) nerskrivna på ett papper som förvaras på säkert ställe tillsammans med mitt testamente. Vore ju synd om man gick bort och alla bilder ligger inlåsta på datorn... Eller om man blir sjuk och närmaste behöver betala en räkning tex.

Ganska bra ide. Finns det något sätt att exportera hela listan av inloggningsuppgifter ur 1Password i klartext så att man kan spara den på ett säkert ställe till eftervärlden?

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-10 11:03
Ursprungligen av pmarriott:

Ganska bra ide. Finns det något sätt att exportera hela listan av inloggningsuppgifter ur 1Password i klartext så att man kan spara den på ett säkert ställe till eftervärlden?

Vad är vitsen med 1Password om man alla fall har inloggningsuppgifter i klartext på ett papper???
Då kan man lika gärna spara pengarna och inte på köpa 1Passwordch och fortsätta med post-it lappar!!

Vad är vitsen med 1Password om man alla fall har inloggningsuppgifter i klartext på ett papper???
Då kan man lika gärna spara pengarna och inte på köpa 1Passwordch och fortsätta med post-it lappar!!

Det handlade inte om lappar för "vardagligt bruk". Läs reboot81s inlägg (#45).

Som sagt, 1Password är ju jättebra. Men om jag får en Airbus 320 i skallen på vägen hem och min fru vill avsluta mitt Facebook-konto så kan det ju vara bra om lösenorden ligger i ett bankfack eller kassaskåp som hon har tillgång till.

Som sagt, 1Password är ju jättebra. Men om jag får en Airbus 320 i skallen på vägen hem och min fru vill avsluta mitt Facebook-konto så kan det ju vara bra om lösenorden ligger i ett bankfack eller kassaskåp som hon har tillgång till.

Alterntivt bara en lapp med lösenordet till 1Password

• Medlem
  • 2014-04-10 11:39

Arkiv > Exportera. Går att exportera till både txt och csv.

Eller:

Arkiv > Skriv ut.

Ursprungligen av 8645:

Arkiv > Exportera. Går att exportera till både txt och csv.

Eller:

Arkiv > Skriv ut.

På min Exportera fick jag bara alternativet 1Password Interchange format (.1pif).

Men Skriv ut funkar ju utmärkt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Alterntivt bara en lapp med lösenordet till 1Password

Kan vara bra, men om jag min väska med mig med iPad, MBP och iPhone så tror jag inte de heller överlever en direktträff med Airbus.

• Medlem
  • 2014-04-10 11:50

På min Exportera fick jag bara alternativet 1Password Interchange format (.1pif).

Men Skriv ut funkar ju utmärkt.

Okej, såg nu att de nya exportformaten bara finns i beta-versionen. Den är nog färdig snart.

Så här ser det i alla fall ut om man importerar i Excel:

Jag målade över lösenordet i efterhand. I verkligheten kommer det visas i klartext.

Kan vara bra, men om jag min väska med mig med iPad, MBP och iPhone så tror jag inte de heller överlever en direktträff med Airbus.

Säkerhetskopiera med t.ex. Time Machine?

Jag har backupen på dropbox så då kan hon logga in via nätet så du behöver två lösenord: dropbox och 1Password

Men det är ju en ökning med 100% av antalet lösenord

Och med tanke på min fru så lär hon lämna över pappret till någon av mina söner så får de fixa det...

Ursprungligen av 8645:

Okej, såg nu att de nya exportformaten bara finns i beta-versionen. Den är nog färdig snart.

Så här ser det i alla fall ut om man importerar i Excel:

http://i.imgur.com/ZRnw7sa.png

Jag målade över lösenordet i efterhand. I verkligheten kommer det visas i klartext.

Säkerhetskopiera med t.ex. Time Machine?

Det kanske är lite mycket begärt att en nybliven änka ska skaka fram en ny dator för att kunna avsluta diverse konton. Bättre med en lista i klartext på säkert ställe.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-10 12:58

Det handlade inte om lappar för "vardagligt bruk". Läs reboot81s inlägg (#45).

Nu var det in reboot81 jag citerade utan Pmarriott´s inlägg om att ha alla lösenord utskrivna.
Då är förslaget om att dela masterpassword till frun eller annan nära släkting ett bättre förslag

Nu var det in reboot81 jag citerade utan Pmarriott´s inlägg om att ha alla lösenord utskrivna.
Då är förslaget om att dela masterpassword till frun eller annan nära släkting ett bättre förslag

Spelar ingen roll vem du citerade, för båda två pratade ju om samma sak. Pmarriott pratade också¨om en lapp "förvarad på säkert ställe".

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-10 14:10

Spelar ingen roll vem du citerade, för båda två pratade ju om samma sak. Pmarriott pratade också¨om en lapp "förvarad på säkert ställe".

Nej jag tycker det inte gällde samma sak eftersom pratade om dom viktigaste lösenordet och den andra om alla.

Nej jag tycker det inte gällde samma sak eftersom pratade om dom viktigaste lösenordet och den andra om alla.

Men jösses, det spelar väl ingen roll om den ena pratade om alla, och den andra pratade om en delmängd?

Båda pratade om att skriva ut lösenord och spara på säkert ställe för eftervärlden.

Ingen av dem pratade om postit-lappar för vardaglig användning, vilket du vinklade det till.

Senast redigerat 2014-04-10 14:35
Bevaka tråden