Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivavbildning större än 2 GB?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har satt upp en Powerbook G4 med Mac Os 9.2.2 (och även X ligger installerat) och lagt på de program som ska vara med.

Datorn ska användas i skolmiljö och därför finns 15 st G4or till där jag tänkt använda skivavbildning för att slippa installera alla program på alla 16 datorerna.

Jag bootar upp från min Mac Os 9.2.2-skiva och startar skivavbildning. Programmet beräknar storlek och säger till sist att det inte går att avbilda diskar större än 2 GB...

Finns det någon lösning på detta?

Skivavbildningen är tänkt att läggas på nätverk för att underlätta installationer/ominstallationer för att slippa det jag tidigare nämde.

Tack på förhand.

/Fredrik - som tackar för tipsen om tilläggen

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 19:51

Har du provat Disk Copy 6.4 (för OS 9)?

Disk Copy 6.4 kan montera .dmg-filer från Mac OS X, vilket v6.3.3 inte gör. Hur det går med image-filer >2GB vet jag tyvärr inte.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-05 20:12

Om du investerar i OSX server kan du använda NetInstall, vilket motsvarar det du försöker göra, fast du behöver kan automatisera detta så att vem som helst kan starta upp med en viss CD-skiva, varefter återskapningsprocessen startas automatiskt.

Om detta inte är ett alternativ, så läs på www.bombich.com Han har flera verktyg för att göra det du vill göra, visserligen för OSX, men det går lika bra att göra en OSX-bootcd som återskapar en OS9-skiva (är jag ganska övertygad om). Dessa program använder ASR (Apple System Restore) istället för Disc Copy.
Under X kan Disc Copy göra stora filer (fast det tar oerhörda mängder tid), observera dock att Disc Copy gör en kopia av hela partitionen. Om du således har en 30GB-disk med bara 3GB data på, så kommer imagen att bli 30GB (i uppackat format), alltså kommer Disc Copy att behöva 30GB på måleneheten för att skapa imagen (inte för att "slutlagara" den, dock).

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 20:20

Det grundläggande problemet är att OS9 inte hanterar större filer än 2GB. Det drabbar bla Outlook Express-användare som inte städar ofta.
Kör skivavbildningen i OS X istället. Använd Bombichs Carbon Copy Cloner 2.2 för att klona disken.

Bollmans rekommendation är naturligtvis det en smidigare lösningen på lång sikt.

Det är inte alls något problem med skivavbildningar större än 2 GB och OS 9.2.
Men som Zink säker så måste du ha den nyaste Disc Copy.
Du behöver också göra en del inställningar för att få det att fungera.

Apple Software Restore (ASR) är sedan ett utmärkt verktyg för att installera systemet enkelt.
Jag har själv en 10.2.3 image med diverse program (ca. 5 GB) som jag enkelt kör över från en FW-disk.
Jag bootar från FW-disken och använder ASR på samma disk. Det tar 4-5 minuter för att ha ett nytt konfigurerat system på en dator.

Jag fortsätter mina försök att hitta bra lösningar.

Några frågor. Nu när jag formaterat disken så har jag sedan kört med "återskapa program"-skivorna vilket lägger in både macos 9.2.2 och macos X

Eftersom mitt problem med skivavbildning är att det överstiger 2 GB undrar jag nu om man BARA kan lägga in macos 9.2.2 göra en skivavbildning (som då förhoppningsvis blir under 2 GB) och sedan i efterhand lägga på X så att det blir på samma sätt som vid "återskapa program" att X-installationen lägger sig att att man kan välja startskiva eller medför detta sätt att lägga till X i efterhand mycket jobb och problem?

Tack på förhand.

Alternativ med cloning av disk i X är inte helt enkelt då jag inte lyckats få X att hitta mina Windows 2003 Servers...

/Fredrik

Från var tar skivavbilden plats, min hårddisk har samma lediga utrymme oavsett om jag monterat en skivavbild eller ej?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-09 00:17

Monteringen är bara ett sätt att komma åt innehållet på skivavbildningsfilen, det tar ingen extra plats. Diskimagen finns ju redan på din disk.

Skogiz:
Om du nu har både X och 9, varför inte göra en avbild ifrån X? Det påverkar ju inte helheten. Eller har jag missförstått? Du vill inte ha X, eller?

1
Bevaka tråden