Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Harman Kardon Soundsticks II + iMac funkar plötsligt inte. Tips på orsak?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-19 07:49

Jag sitter med en iMac (2011) och Harman Kardon Soundsticks II (2005-6). Jag har tidigare kopplat in högtalarna och fått ljud ur dom, men plötsligt för några månader sedan funkade det inte. Jag fattar inte vad som hänt. Har checkat av kontakterna och det verkar inte vara nåt fel. Kopplar jag ihop högtalarna med en iPod Shuffle funkar ljudet galant. Det enda jag kan komma på är att jag tankade ner Apples programuppdateringar i samma veva. Kan det vara orsaken till att datorn inte verkar känna av dessa (gamla) HK Soundsticks II?
Tacksam för förslag på orsak och eventuella lösningar.

Ursprungligen av TreEss:

...jag tankade ner Apples programuppdateringar...

Vilka uppdateringar?

Vilken version av OS X kör du?

Hört att de efter många år (Modell 1 kom de kom 97-98 tror jag, II kom som du säger runt 2005) inte stödjer dem längre och att det faktiskt är upp till Harman Kardon att skriva drivers.
Harman Kardon svarar att de minsann gjorde modell 1 för OS 9.x (Alltså INTE OSX ens) och att de inte är intresserade av att underhålla dem längre. Om det svaret gällde för II:an med? troligen.

"Apple says it’s up to Harman/Kardon to release a driver; Harman/Kardon says the ’Sticks were made for specific Apple computers and no updates are forthcoming. Guess we’re left with little choice but to buy new speakers. (The SoundSticks III have a standard mini-jack instead of USB, so they should work with everything from here to infinity.)"

• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-19 23:55
Ursprungligen av Goflorp:

Harman Kardon svarar att de minsann gjorde modell 1 för OS 9.x (Alltså INTE OSX ens) och att de inte är intresserade av att underhålla dem längre. Om det svaret gällde för II:an med? troligen.

Trådskaparens Soundsticks II har liksom Soundsticks III en vanlig 3.5 mm stereoplugg och skall fungera med vilken analog ljudutgång som helst.
http://www.harmankardon.com/HI-IN/Products/Pa...

Originalversionen av Soundsticks kopplades via USB, utvecklad för till exempel Power Mac G4 Cube som saknade ljudkort för analogt ljud in/ut.

TS får fortsätta felsöka och ge mer upplysningar, t.ex fungerar ljudet i de inbyggda högtalarna, lyser det ur hörlursuttaget (uttaget fastnat i optiskt läge), fungerar det med annan högtalare/hörlurar?

• Medlem
  • Hjo
  • 2014-04-20 17:01

Tryck på högtalarsymbolen uppe i menyn samtidigt som du håller nere alt-knappen, om du stoppat något i hörlursuttaget ska det synas där bland alternativen.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-20 20:51

Jag har ver II och den funkar med min iMac 2009 med Mavericks.

1
Bevaka tråden