Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två frågot om Mac OS X

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nedanstående mail inkom till 99mac från en person som ännu inte är medlem i forumet. Hoppas ni kan hjälpa med att svara och att frågeställaren registrerar sig.

Hei!

Vet inte om ni är villiga att svara på mina frågor , men jag tänkte prova i alla fall. Alltså, jag har iBook med OS X , vilket är jag annars nöjd med, men ... jag har en ganska lång lösenord remsa vid inlogning typ 15 tecken och jag märkte att det räcker att jag slår t.ex
9 första tecken rätt så resten får jag slår vad som helst - bara antalet stämmer och jag kan logga in. Är det så att det finns nån max antal tecken det lönar sig att använda vid inloggningen??? En annan fråga , jag skulle vilja titta på nyheterna på nätet t.ex SVT:s
senaste sändning men det sägs att det fattas en insticks-fil (rätt ord ???) så jag har hänmtat Quicktime player och även Real player och Macromedia osv. men det hjälper inte , vad är det som jag behöver ? Tacksam för eran råd.

x x
(borttaget namn pga PUL)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-05 16:02

Har bara OSX-Sever manualerna tillgängliga. MacOSX kollar bara de 8 första tecknen.

Vad är det ha försöker titta på på svt.se?

Hälsningar
Richard

  • Medlem
  • 2003-08-05 19:05

Provade att kolla på svt.se och där kan man se senaste nyheterna

Då behövs RealPlayer, kanske tar han hem fel dvs till Classic
och inte Mac OS X?!

Micke

  • Oregistrerad
  • 2003-09-06 10:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av ML
Provade att kolla på svt.se och där kan man se senaste nyheterna

Då behövs RealPlayer, kanske tar han hem fel dvs till Classic
och inte Mac OS X?!

Micke

Jag har samma problem. Och det gäller för alla mina webläsare (NS, IE, Safari). Jag har inte lyckats få igång realplayer som plugin. På SVTs hemsida ligger numer en massa videoklipp (kolla tex Killinggängets hemsida). Men klippen kan inte visas. Jag har RealOne för OSX.

Problemet har även diskuterats tidigare i en annan tråd:
http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7653

Där hävdar Martin att det ska fungera med senaste Explorern... men det gör det ju inte för mig! Vad gör jag för fel?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-06 13:31

Men, realOne har jag ju! Måste jag ha betalversionen? Eller måste det vara den engelska versionen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-06 17:30

Prova att gå in på sajten, välj klipp och klicka sedan på "standardspelare". Då funkar det. Oavsett browser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-07 00:11

Svar på båda frågorna:

Fråga 1:
Mac OS X 10.0 - 10.2 har en bugg/feature/arv från vissa unixbitar som gör att den bara tar hänsyn till de första 8 tecknena på ett lösenord, oavsett längd.

Fråga 2:
SVTs real player filer suger. Helt seriöst. Om du får ordning på det med Safari / Real One så går det lite då och då. Men inte alltid. Ibland måste du starta real före Safari och ibland får du göra tvärtom. Ibland behöver du inte ens starta real...

Hoppas på bättre versioner av Real och WMP snart.. (wmp 9 är ju på g nu)

/glemme

  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 10:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av rasta
Prova att gå in på sajten, välj klipp och klicka sedan på "standardspelare". Då funkar det. Oavsett browser.

Jo, men då startar ju programet RealOne. Iden var ju att en plugin skulle gå igång så man kan se filmerna i SVTs konsol. Ibland funkar ju inte heller funktionen "standardspelare". Är det alltså så att Real inte har någon plugin för macOSX?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-07 11:17

Real har en plugin, men den funkar sisådär. Sämst funkar den nog på svt.se

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-07 11:49

Jo, jag vet. Men det funkar i alla fall.

Från Reals site:
"These browsers are not yet supported by RealOne services: Chimera, Camino, iCab, OmniWeb, Mozilla, Opera, Safari"

Är det någon skillnad på betalplugen och gratisplugen då, månne? Så har det ju varit tidigare i fallet Real Player. Någon som pröjsat som vet?

1
Bevaka tråden