Hej!
Jag har nyligen köpt en apple tv 3 som jag kopplat till min TV via hdmi och till min förstärkare (som saknar såväl hdmi som optisk ingång) via optisk ljudkabel som är kopplad till en Digital Audio Converter (DAC) och sedan till förstärkarens RCA-ingångar. Det jag vill uppnå är dels att titta på TV:n och få ljudet ut genom mina högtalare kopplade till förstärkaren, dels kunna lyssna på musik via air play utan att TV:n är på. Det har uppstått problem på flera fronter.
1. När jag kopplar upp mina macbook/ipad/iphone mot apple tv och vill titta på exempelvis svt play så skickas både ljud och bild till tv:n. Inte bild till TV:n och ljud till förstärkaren och högtalarna som jag vill. Jag har provat att gå in på apple tv:s inställningar -> ljud och bild -> ljud ut -> 16 bitar samt Dolby Digital både på/av.
2. När tv:n är avstängd och jag bara vill lyssna på musik genom att koppla upp min macbook/ipad/iphone mot apple tv och spela via air play så kommer det inget ljud alls. Jag har provat att koppla ur hdmi-kabeln som går från apple tv till tv:n för att se om den försöker skicka ut ljudet dit, men det hjälpte inte.
Är det någon kunnig och vänlig själ där ute som kan tänkas ligga inne med lösningen på mina problem. Hjälp skulle uppskattas nåt enormt.
Tack för er tid och hjälp!
Allt gott!
Anders