Har bytt hårddisk i min mid 2010 iMac, till en 4TB Seagate. Innan jag satte in den i iMacen körde jag den i en extern FW-docka, formaterade den som Extended krypterad och fyllde den med innehåll från min gamla hårddisk. Inga problem.
Men nu när den väl sitter på plats i iMacen så vägrar den dyka upp i Finder.
Vid start ploppar en ruta upp som säger nåt i stil med: "Datorn kan inte läsa den inmatade skivan" (Formatera…, Ignorera, Mata ut)
Den syns i skivverktyg med rätt modellbeteckning och med en gråmarkerad disk0s1-skiva. Alla val under skivkontroll är gråmarkerade.
-Går det inte flytta en krypterad disk till en dator?
-Vad ska jag göra? Jag har kopior på det mesta så visst kan jag formatera om och kopiera över allt, men det skulle ta ett tag (~3TB data över USB2 tar sin tid). Vill helst inte skruva ur och i disken igen
iMac mid 2010 27" OS X 10.9.2 (ingen krypterad startdisk)
4TB Seagate SSHD STCL4000400 som sitter inkopplad på tredje SATA porten.
File Vault 2 på disken, fungerade fint i FW/USB docka inkopplat i en MBP 13 late 2011 10.9.2. MBP har en FileVault 2 krypterad startdisk.
Har provat resetta PRAM, i återställningsläge får jag upp samma resulatat i Skivverktyg.
EDIT: FileVault var inte igång, har aktiverat det nu (startskivan håller på och krypteras över natten).
sudo fdesetup list i terminalen ger samma användarnamn och samma användarnummer(?) på båda datorer. De har båda två iCloud keychain aktiverat. Har själv lagt till en nyckel i Nyckelhanteraren på iMacen som är identiskt med den för disken på MBP:n. "lösenord för krypterad volym", samma namn, samma konto, samma "Var" (en lång alfanumerisk sträng). Och samma lösenord såklart.
Båda datorer kör FV2 Version 2.37.