Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1password 4 för Mac släppt

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-11-08 21:57
Ursprungligen av Adrian B:

Det vågar jag inte svara på, jag har bara tillgång till betaversionerna för Mac. Men om de lagt tid och pengar svensk översättning för OS X skulle jag anta att de även kommer att översätta iOS-versionen.

Det är inte professionella översättare, utan det sker med hjälp av frivilliga. Detta är standard för program från mindre utvecklare (både kommersiella och open-source). Även större företag som Steam låter delvis sin community sköta översättningen:

http://translation.steampowered.com

iOS-versionen av 1Password kommer på svenska inom kort.

Såg förresten att det officiella Sverige använder 1Password:

http://sweden.se/culture/we-want-your-feedbac...

Ursprungligen av 8645:

Det är inte professionella översättare, utan det sker med hjälp av frivilliga. Detta är standard för program från mindre utvecklare (både kommersiella och open-source). Även större företag som Steam låter delvis sin community sköta översättningen:

http://translation.steampowered.com

iOS-versionen av 1Password kommer på svenska inom kort.

Såg förresten att det officiella Sverige använder 1Password:

http://sweden.se/culture/we-want-your-feedbac...

Hur vet du att det gäller 1 Password - och att man inte "betalar" översättare ? Har du källa för det ? Det kan faktiskt vara av intresse med tanke på typen av program i detta fall. Eller är det bara en gissning att det är så i AgileBits fall ?

  • Medlem
  • 2013-11-08 22:56
Ursprungligen av adress@mac:

Hur vet du att det gäller 1 Password - och att man inte "betalar" översättare ? Har du källa för det ? Det kan faktiskt vara av intresse med tanke på typen av program i detta fall. Eller är det bara en gissning att det är så i AgileBits fall ?

http://crowdin.net/project/onepassword4-osx

Tillagt: Jag har ansvaret för Mac-versionen.

Den nyaste versionen (standalone) är för övrigt 4.0.9. Mac App Store-versionen ligger två versioner efter, på 4.0.5, och kommer snart uppdateras till 4.0.8, vilket jag tror motsvarar 4.0.7 standalone. Det kan hända att den saknar vissa bitar av översättningen, t.ex. dialogrutan som dyker upp när man lägger till programlicenser som redan finns som objekt i programmet.

Sen är översättningen som helhet inte riktigt klar än, den saknar en del finputs.

Senast redigerat 2013-11-08 23:34
Ursprungligen av 8645:

http://crowdin.net/project/onepassword4-osx

Tillagt: Jag har ansvaret för Mac-versionen.

Den nyaste versionen (standalone) är för övrigt 4.0.9. Mac App Store-versionen ligger två versioner efter, på 4.0.5, och kommer snart uppdateras till 4.0.8, vilket jag tror motsvarar 4.0.7 standalone. Det kan hända att den saknar vissa bitar av översättningen, t.ex. dialogrutan som dyker upp när man lägger till programlicenser som redan finns som objekt i programmet.

Sen är översättningen som helhet inte riktigt klar än, den saknar en del finputs.

Om du har ansvar för mac versionen i Sverige - då bör du helt klart veta. Men du menar inte att den skulle vara dålig - eller så. Bara att det sker på " frivillig basis" och därför kan ta längre tid att ta fram ?
I övrigt tycker jag den är suverän - och förstår om även myndigheter och företag använder programmet.

  • Medlem
  • 2013-11-09 00:04
Ursprungligen av adress@mac:

Om du har ansvar för mac versionen i Sverige - då bör du helt klart veta. Men du menar inte att den skulle vara dålig - eller så. Bara att det sker på " frivillig basis" och därför kan ta längre tid att ta fram ?
I övrigt tycker jag den är suverän - och förstår om även myndigheter och företag använder programmet.

Hm, vet inte riktigt om jag förstår vad det är du vill säga? Jag skrev bara mitt inlägg för att bemöta missuppfattningen om att utvecklaren Agilebits betalar översättare, vilket är lite naivt att tro om man tänker på hur extremt få som uppfyller alla tre kraven på att 1) tala svenska, 2) köra Mac och 3) använda 1Password.

Det har tagit lite tid, men jag tog på mig ansvaret eftersom jag inte ville att någon klåpare skulle förstöra ett av mina favoritprogram.

Kan också nämna att om man hittar några konstigheter så får man gärna höra av sig. Då menar jag både språkliga fel och fel i designen, typ avhuggen text. Särskilt med iOS-versionen finns en risk med text som inte får plats.

Ursprungligen av 8645:

Det är inte professionella översättare, utan det sker med hjälp av frivilliga. Detta är standard för program från mindre utvecklare (både kommersiella och open-source).

Ah, där ser man. Inte desto mindre var det rätt att dra slutsatsen att iOS-appen skulle få översättning till svenska nu när Mac-versionen hade det. Kul att du ställer upp, någon som gör det av ett eget intresse och är mån om språket låter som rätt person!

Ursprungligen av 8645:

Jag skrev bara mitt inlägg för att bemöta missuppfattningen om att utvecklaren Agilebits betalar översättare, vilket är lite naivt att tro om man tänker på hur extremt få som uppfyller alla tre kraven på att 1) tala svenska, 2) köra Mac och 3) använda 1Password.

Jag tycker inte det är så himla naivt att av mig att tro det, det finns kommersiella tjänster som iCanLocalize som just jobbar med att översätta sajter och appar till låg kostnad. Jag säger inte att det är givet att Agilebits skulle ha anlitat en kommersiell tjänst, men inte heller orimligt. De är inget pyttelitet företag på 1-2 personer, de har rätt många på sin lönelista.

Däremot är det nog naivt att tro att man måste uppfylla kraven att vara Mac-användare och vara 1Password-användare för att kunna översätta ett program...

  • Medlem
  • 2013-11-09 01:44
Ursprungligen av Adrian B:

Däremot är det nog naivt att tro att man måste uppfylla kraven att vara Mac-användare och vara 1Password-användare för att kunna översätta ett program...

Jag tror du förstod vad jag menade, att mängden personer som har nytta av ett svensköversatt 1Password är liten, inte att översättaren själv måste uppfylla kraven.

Fast man kan se vad som händer om översättaren inte använder plattformen det handlar om. Skräckexempel: Google Chrome. När det i 99,9 % av alla Mac-program heter "Göm program", vad gör då Google? Använder "Dölj program". "Lägg alla överst"? Nej, de kör på "Flytta fram alla". Snacka om att uppfinna hjulet på nytt.

Sen har vi Mac-översättarmisstaget nr 1, och det är att översätta View till Visa, och inte Innehåll. Då sitter det definitivt en Windows-människa vid tangentbordet…

Ursprungligen av 8645:

...Sen har vi Mac-översättarmisstaget nr 1, och det är att översätta View till Visa, och inte Innehåll. Då sitter det definitivt en Windows-människa vid tangentbordet…

Fast "View" borde väl bli "utseende"...? Jag ser aldrig de där missarna då jag undviker dem aktivt genom att köra systemet på engelska. Enda problemet jag stöter på då är att Pages per standard väljer engelsk ordbok istället för svensk vid stavningskoll...så jag har stängt av stavningskollen

Ursprungligen av 8645:

Jag tror du förstod vad jag menade, att mängden personer som har nytta av ett svensköversatt 1Password är liten, inte att översättaren själv måste uppfylla kraven.

Näe, det var faktiskt en ärlig missuppfattning från min sida, sorry

Ursprungligen av 8645:

Sen har vi Mac-översättarmisstaget nr 1, och det är att översätta View till Visa, och inte Innehåll. Då sitter det definitivt en Windows-människa vid tangentbordet…

Ah, inte tänkt på det, men nu när du säger det så är Visa i Chrome och Innehåll i Safari

Jag skulle kunna tänka mig att även om man inte höll med Apple om en översättning så bör man överväga att följa deras exempel för att svenska användare ska få en konsekvent miljö.

  • Medlem
  • 2013-11-09 11:19
Ursprungligen av Mymac4ever:

Fast "View" borde väl bli "utseende"...? Jag ser aldrig de där missarna då jag undviker dem aktivt genom att köra systemet på engelska. Enda problemet jag stöter på då är att Pages per standard väljer engelsk ordbok istället för svensk vid stavningskoll...så jag har stängt av stavningskollen

Nu menade jag inte att "Innehåll" är den enda korrekta översättningen rent språkligt. När man väljer ord finns det andra saker att ta hänsyn till. I just detta fall är "Innehåll" bäst helt enkelt eftersom det redan använts. Visst, Apples översättningar är inte alltid perfekta men det är enligt mig onödigt att ha olika namn på saker som gör exakt samma sak.

Angående "Utseende" så tycker jag det ger det en känsla av att främst handla om färgteman och liknande, medan "Innehåll" är ett bredare begrepp som även innefattar val av knappar, verktygsfält, helskärmsläge, siduppdatering osv.

Behöver du ha något program i ett annat språk än systemspråket kan jag för övrigt tipsa om App Language Chooser. Vet dock inte riktigt hur det påverkar ordlistor.

Ursprungligen av Adrian B:

Näe, det var faktiskt en ärlig missuppfattning från min sida, sorry

När jag läste om mitt inlägg så såg jag att det var rätt dåligt skrivet. Jag skyller på klockslaget.

Senast redigerat 2013-11-09 12:17
  • Medlem
  • 2014-02-01 13:01

Jag funderar på att hoppa på tåget med 1password. Idag har jag ungefär 215 olika lösenord (känns det som) sparade i ett dokument på datorn. Men det känns synnerligen opraktiskt.
Har lite funderingar innan jag startar bara. Hoppas ni kan hjälpa till!

Om man synkar allt via Dropbox/iCloud, vad händer då om dessa blir hackade? Då är det endast "Master Password" i programmet som är enda barriären mot att en helt främmande kommer över alla lösenord man har i sitt digitala liv?
1password fungerar ju smidigt med Safari på Macen, men hur funkar det på iOS-prylar? Är man tvungen att köra deras egna browser istället för Safari, och vad händer då med alla bokmärken som är synkade via iCloud?
Har läst lite här på 99 och sett att en del har haft ett mindre helsike när de går över till 1password och ska ändra alla lösenord på diverse sajter. Fungerar detta bättre nu?

Hoppas ni har tid att svara. Det är ändå ett större jobb att implementera detta på alla enheter och alla iställningar som ska till innan allt är på plats.

För att få automatiskt ifyllda lösenord på IOS så måste du köra deras browser.

Men varför ändra alla lösenord direkt? Ta det i etapper. Du behöver ju inte ändra dina lösenord bara för att du går över till att lagra dem i 1Password

  • Medlem
  • 2014-02-01 13:20
Ursprungligen av BlackSmp:

För att få automatiskt ifyllda lösenord på IOS så måste du köra deras browser.

Men varför ändra alla lösenord direkt? Ta det i etapper. Du behöver ju inte ändra dina lösenord bara för att du går över till att lagra dem i 1Password

Helt sant.
Men säkerhetsaspekten då? Om man synkar via Dropbox och Dropbox-kontot hackas?
Och hur funkar iClouds bokmärkeshantering i 1passwords browsers för iOS-enheter?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-01 14:49
Ursprungligen av Dalle:

Men säkerhetsaspekten då? Om man synkar via Dropbox och Dropbox-kontot hackas?

Drop-boxfilen är krypterad, men det gäller ju att du har ett starkt lösenord på 1Password för att filen inte ska gå att knäcka.
Adrian länkar till bra lösenordsinfo i artikeln, läser du och följer de råden har du gjort vad som kan göras. Allt handlar om entropi... Här är länkarna igen:
Toward Better Master Passwords
Better Master Passwords: The geek edition

Ursprungligen av Dalle:

Och hur funkar iClouds bokmärkeshantering i 1passwords browsers för iOS-enheter?

iCloud funkar inte i 1Passwords inbyggda browser. Jag använder inte den inbyggda browsern alls nu sedan iCloud-lösenord i Safari i iOS blivit så smidigt. Det blir alltså lite dubbelt med 1PW och iCloud, en del lösenord framför allt de som jag ofta använder i iOS har jag sparat i iCloud, men jag räknar 1PW som min "master" där jag alltid ser till att uppdatera nya/ändrade lösenord. iOS-appen behöver jag inte gå in i så ofta, den blir som en backup man har med sig vid behov och dessutom är ju 1PasswordAnywhere en jättebra finness med att använda Dropbox-synk.

  • Medlem
  • 2014-02-01 20:11

Har tagit nästan en hel dag att ställa in allt på de olika enheterna och alla 84 lösenorden (typ), men nu är det bara att luta sig tillbaka och skörda frukterna.
Verkar grymt smidigt, men hade varit full pott om man kunnat använda det tillsammans med Safari i iPhone/iPad.

Ursprungligen av Dalle:

Har tagit nästan en hel dag att ställa in allt på de olika enheterna och alla 84 lösenorden (typ), men nu är det bara att luta sig tillbaka och skörda frukterna.
Verkar grymt smidigt, men hade varit full pott om man kunnat använda det tillsammans med Safari i iPhone/iPad.

Det kan man bara i OSX vilket jag också tycker är en nackdel. Har du tipsat dom ? Kanske kommer i en uppdatering. Skulle inte vilja vara utan 1password - oavsett Mac eller iPhone/iPad.

Ursprungligen av Dalle:

Har tagit nästan en hel dag att ställa in allt på de olika enheterna och alla 84 lösenorden (typ), men nu är det bara att luta sig tillbaka och skörda frukterna.
Verkar grymt smidigt, men hade varit full pott om man kunnat använda det tillsammans med Safari i iPhone/iPad.

Som sagt, du kan istället använda browsern i 1Password i IOS. En liten workaround och knöligare men... Använder jag den själv? Nä

Ursprungligen av adress@mac:

Det kan man bara i OSX vilket jag också tycker är en nackdel. Har du tipsat dom ? Kanske kommer i en uppdatering. Skulle inte vilja vara utan 1password - oavsett Mac eller iPhone/iPad.

Problemet är inte 1Password utan att Apple inte tillåter den typen av plugins för IOS

  • Medlem
  • 2014-02-19 16:34

Använder keychain parallellt med 1password i iPhone/iPad för enklare inloggning på mindre viktiga sidor. Typ olika forum, ingen nämnd, ingen glömd.

  • Medlem
  • 2014-05-07 00:50

Är det fler som har problem med synk via Dropbox?
Om jag gör en ändring i 1 password på min MBA så kan jag inte använda den modifierade inloggningen på någon av de andra enheterna. Jag har testat att bocka av synkningen med Dropbox för att sedan aktivera den igen, först på min MBA, sedan på de andra enheterna, men inget hjälper.
Någon som råkat ut för något liknande?

Samtliga enheter har senaste version av både operativ och 1password.

Ursprungligen av Dalle:

Är det fler som har problem med synk via Dropbox?
Om jag gör en ändring i 1 password på min MBA så kan jag inte använda den modifierade inloggningen på någon av de andra enheterna. Jag har testat att bocka av synkningen med Dropbox för att sedan aktivera den igen, först på min MBA, sedan på de andra enheterna, men inget hjälper.
Någon som råkat ut för något liknande?

Samtliga enheter har senaste version av både operativ och 1password.

Har/hade samma problem jag. Därför kör jag den tidiga versionen (3.8.2.1) på alla enheter och synkar med Dropbox. Har inte orkat ta tag i problemet. Vad jag förstår så kräver synkningen via Dropbox att man har senaste versionen på alla enheter - vilket du säger att du har - i annat fall är det iCloud som gäller i 1 password. Har dock alla senaste versioner installerade - men inte aktiva - tills jag vill rota i det. AgileBits supportsida ger dock mycket information. Deras svarstid är dock under all kritik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-07 14:11

Hos mig funkar synk mellan senaste OSX 1PW 4.4 och iOS 1PW 4.5.1 snabbt och korrekt via Dropbox. Det var ett rättighetsproblem med 1PasswordAnywhere förra veckan som Drobbox har fixat nu.

Det verkar som om många har nappat på 1Password senaste tiden utifrån ökad trafik på deras diskussionsforum. Men jag tycker också de verkar hyffsat snabba på att svara där. Posta om ert problem där om ni inte gjort det
http://discussions.agilebits.com

Tillägg: Ett tips vid problem med dropbox-synk är att stänga av synk och radera alla 1Password-filer på Dropbox. Börja sedan om från början med synkning. 1Password sparar kontinuerligt lokala säkerhetskopior på datorn om något går snett, se i inställningar.

  • Medlem
  • 2015-02-01 19:40

Tjejen använder idag 1Password på Mac samt sin iPhone 6. Allt synkas via iCloud.
Hur gör vi för att det även ska fungera med hennes PC? Måste vi skapa ett Dropbox-konto och sedan exportera valvet dit för att få det att fungera på PCn?
Vad händer om jag bara ändrar synken från iCloud till Dropbox, försvinner allt i valvet då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-01 23:03
Ursprungligen av Dalle:

Vad händer om jag bara ändrar synken från iCloud till Dropbox, försvinner allt i valvet då?

Inga problem. Det rekommenderas att ändra till Dropbox-synk på macen först, och iOS-enheterna sedan
https://guides.agilebits.com/1password-ios-kb...

Ursprungligen av IngoX:

Inga problem. Det rekommenderas att ändra till Dropbox-synk på macen först, och iOS-enheterna sedan
https://guides.agilebits.com/1password-ios-kb...

Stämmer bra det. Jag ändrade efter senaste versionen. Synkar med wifi mellan mina enheter (3 st) och säkerhetskopia till Dropbox. Trodde det skulle bli problem - men det fungerade smärtfritt. Numera sköter den ju också synkningen med automatik.

Bevaka tråden