- pettersson.e
- Medlem ●
- Malmö
Hej.
Jag har comhem 12-25 Mbit/s. På Macbook pro får jag bra resultat, runt 20 Mbit/s på nedladdning på Bredbandskollen. I deras app får jag runt 4 Mbit/s med min Iphone 5s. Jag har en Asus RT-N56U. Jag har allt uppdaterat och mäter nära routern. Jag har testat på både 2,4 och 5 Ghz. Kanaler har jag ställt in efter konstens alla regler.
Frågan ä således...ska jag var nöjd med hastigheten?
Jag har testat det utan framgång. Det som jag också sett är att jag får dåliga resultat, ca 4 Mbit/s på iPad 2 och hustruns iphone 5. Alltså alla bärbara macenheter med senaste ios. Jag har det trådlösa inställt på N only.
Jag har scannat av och ställt in de kanaler som är minst använda i huset. På 5 ghz är det 40 och på 2,4 är det 2.
...ca 4 Mbit/s på iPad 2 och hustruns iphone 5. Alltså alla bärbara macenheter med senaste ios...
Macenheter?
iPhone och iPad är inte Macar.
Macar kör inte iOS.
Finns ingen anledning att spela dum. Du vet säkert vad jag menar.
Jo, det finns det.
Din felskrivning kan vara rent slarv - eller okunskap - och då är det väl inget fel i att rätta det.
Men felskrivningen kan ju lika gärna bero på att du har missat en halv mening i felbeskrivningen, och att det finns andra enheter inblandade. Och då är det ju bra om det får komma fram.
För de som inte förstår så gäller problemet tre olika iosenheter. Macbook PRO går mycket snabbare.
Nu ska jag gå hem först och prova på min 100Mbps-pipa med en Mac och en iPhone innan jag uttalar mig om att det eventuellt skulle kunna bero på prestandan i ändpunkten hur mycket din iPhone orkar generera och konsumera. För i ett tidigare projekt föreslogs att det skulle gå snabbare om man fixade 10Mbps ethernet inne på ett kretskort när varje processornod körde en (FPGA-baserad) 80MHz processor. Vi lyckades inte ens dränka en serieport på 32kbps... Men som sagt - en liten test hemmavid så ska vi se vad detta kan ge.
Jag har scannat av och ställt in de kanaler som är minst använda i huset. På 5 ghz är det 40 och på 2,4 är det 2.
Du känner till att kanal 1, 6 och 11 är dom som inte överlappar någon annan kanal?
Tack för hjälpen. Jag har också tänkt tanken att iphone/iPad inte klarar mer. På 4g får jag just nu 72 Mbit/s. Jag ska byta kanaler.
Tack för hjälpen. Jag har också tänkt tanken att iphone/iPad inte klarar mer. På 4g får jag just nu 72 Mbit/s. Jag ska byta kanaler.
Min iPhone 5s kommer upp i 95 Mbit/s (ComHem 100/10) över wifi med Apples ac-kompatibla Airport Extreme. Så nog ska den klara högre hastigheter.
Min iPhone 5s kommer upp i 95 Mbit/s (ComHem 100/10) över wifi med Apples ac-kompatibla Airport Extreme. Så nog ska den klara högre hastigheter.
Tack för hjälpen. Bra, då slipper jag gå hem och labba...
Eftersom iphone ska nå högre hastigheter och problemet även rör andra enheter är det nog ett routerproblem. Något magiskt tips?
Eftersom iphone ska nå högre hastigheter och problemet även rör andra enheter är det nog ett routerproblem. Något magiskt tips?
Se till att routern är uppdaterad med senaste firmware.
Eller ibland backa till en äldre.
För de som inte förstår så gäller problemet tre olika iosenheter. Macbook PRO går mycket snabbare.
För att klargöra, du kör MBP över wifi? Och får ut 20, när linan ger 72? ~3/4 "förlust" via WiFi.
In gamla CG3100 router ger 66/9 på WiFi och 118/8 via sladd. ~1/2 "förlust" via WiFi.
Du skulle kunna prova att återställa en iOS-enhet (efter att du säkerhetskopierat den) och mäter på en "ren" telefon. Prova gärna när andra enheter är avstängda.
Hur/var är routern placerad? Prova att flytta den - enstaka cm kan göra stor skillnad!
För att klargöra, du kör MBP över wifi? Och får ut 20, när linan ger 72? ~3/4 "förlust" via WiFi.
In gamla CG3100 router ger 66/9 på WiFi och 118/8 via sladd. ~1/2 "förlust" via WiFi.
Du skulle kunna prova att återställa en iOS-enhet (efter att du säkerhetskopierat den) och mäter på en "ren" telefon. Prova gärna när andra enheter är avstängda.
Hur/var är routern placerad? Prova att flytta den - enstaka cm kan göra stor skillnad!
Linan är 12-25. Så 20 från MBPn är klart godkänt.
Jag kör MBP över wifi. Comhem levererar 12-24 Mbit/s. MBP landar på ca 20 Mbit/s vilket får anses bra. Ios-enheterna ligger dock på ca 4 Mbit/s. Jag ska testa att återställa telefonen ikväll. Jag kör nyaste padavan på routern.
Ladda default inställningarna för routern efter uppdatering av firmware. Min ASUS router fick betydligt bättre fart på det trådlösa nätverket efter det. Ändra inte inställningarna för det trådlösa (SSID och lösen är dock ok) utan testa med allt på Auto först.
Nu har jag gjort de flesta tipsen. Jag kommer upp och snittar 6 Mbit/s på iphonen nu. MBP är fortsatt bra. Kan nån tyda detta, finns något nyttigt i den här infon från routern:
MAC PhyMode BW MCS SGI STBC Rate RSSI PSM Connect Time
MBP HTMIX 40M 15 NO NO 270M -55 NO 00:14:27
Iphone 5S HTMIX 40M 6 NO NO 121M -69 Yes 00:12:08
Jag skulle felanmäla problemet till ComHem. Jag skulle gissa på att det är något med din hårdvara (Dvs den som är installerad i lägenheten/huset, inte din router/modem).
...det är något med din hårdvara (Dvs den som är installerad i lägenheten/huset, inte din router/modem).
Du får gärna utveckla vilken typ av fel det skulle kunna vara.
För det funkar ju bra med datorn, via samma hårdvara, och då har jag svårt att se att felet skulle ligga i husets utrustning.
Några skillnader i info från routern:
MCS Rate PSM
MBP 15 270M NO
Iphone 5s 6 121M YES
Vet nån vad detta innebär? Är det något jag kan ändra i såna fall?
Du får gärna utveckla vilken typ av fel det skulle kunna vara.
För det funkar ju bra med datorn, via samma hårdvara, och då har jag svårt att se att felet skulle ligga i husets utrustning.
Oklart exakt vad det kan vara. Vissa enheter hanterar iPhone, iPad etc sämre än andra tex.
Du känner till att kanal 1, 6 och 11 är dom som inte överlappar någon annan kanal?
Du kanske menar rätt men uttryckte dej fel?
1, 6 och 11 överlappar inte varandra, men överlappar andra kanaler. Samma sak med 2, 7 och 12, eller 3, 8 och 13.
Man bör ha minst 4, gärna 5, kanaler mellan olika APs. Om det inte går kan det vara bättre att välja samma kanal som en annan AP. Detta eftersom de då hör varandra och inte sänder samtidigt. Ligger de på överlappande kanaler är risken större att de sänder samtidigt och därmed stör varandra.