Det här är ganska avancerat. Läser tredje året på Teknisk fysik och elektroteknik vid Linköpings universitet och vi har ganska nyligen studerat teoretiska maxkapaciteter för kanaler. Ska försöka förklara så gott det går.
För trådlös överföring är den stora faktorn att du har en "lucka" (engelska slot) i två dimensioner, tid och frekvens, under vilken kanalen går att betrakta som ett linjärt tidsinvariant system (LTI). Så länge kanalen går att betrakta som LTI kan man göra en oavbruten överföring av data.
Så fort antingen sändare eller mottagare rört sig mer än cirka halva våglängden av signalen (ca 6 cm för 2,4 GHz, ca 2,5 cm för 5 GHz) kan inte kanalen betraktas som samma system längre - och man måste därför överföra data på nytt sätt. När reflektioner från närliggande vägg interfererar med den ursprungliga signalen kan kanalen inte heller längre betraktas som samma LTI längre (här pratar vi om ytterst liten tidslucka).
Varför man inte uppnår maximal hastighet över trådlöst nätverk beror på att man hela tiden måste ändra förutsättningarna för hur man skickar data utifrån hur omgivningen förändras - varpå det uppstår tidpunkter när man ej kan överföra data.
edit: Försökte hitta källor på det jag säger så att du kan använda det i ditt arbete. Vilken nivå läser du på? Alla källor jag finner kräver bra förståelse av sannolikhetsteori (ingenjörsnivå).
Ska se om jag hittar någon bättre källa under morgondagen. Nu ska jag presentera mitt kandidatprojekt