- Kermit
- Medlem ●
- 2014-01-11 02:57
Hej allihop! Jag vet inte riktigt var jag ska lägga detta ämne, men då beskrivningen för "Övriga operativsystem" nämnde Hackintosh i beskrivningen så provar jag här.
Jag har suktat efter en 2013 Mac Pro ett tag nu. Jag har länge varit sugen på en maskin som klarar vardagsanvändande, spel, tyngre grafik (photoshop, video, lite 3d), cryptocurrency mining, ha utbytbara komponenter (grafikkort, cpu, och framförallt skärm) och liknande saker.. men efter att ha tänkt igenom det lite extra inser jag att jag inte gör speciellt mycket 3d, videoredigering och andra "tunga lyft" som motiverar den skyhöga inköpskostnaden av en Mac Pro (den jag ville ha skulle hamna på 60-70 papp).
Så jag gjorde så att jag beställde lite delar och byggde ihop en dator för första gången på 10+ år. Valet föll på Bitfenix Prodigy M mATX-låda, Haswell 4770k 3.5 GHz (överklockade lite lätt till 4.3), Gigabyte Z87MX-D3H moderkort, 32 GB corsair minne, 512 + 256 GB SSD, 2 st 280x i Crossfire (inte under OS X då förståss, där används dom bara av OpenCL, men det kanske kommer att ändras med framtida drivrutinsuppdateringar), 860w PSU (behöver lite extra pga crossfire), och diverse fläktar och liknande.
Jag måste säga att det var väldigt mycket smidigare än jag trott. Att bygga själva lådan tog lite tid, mest pga att jag är ovan plus att jag gjorde några dumma fel (t ex glömde sätta i en kontakt som hamnade bakom en massa komponenter, så när jag märkte det var det bara att montera ur allt igen, och liknande saker). Bild på hårdvaran ihopmonterad - kass mobilbild, men hade ingen kamera i närheten tyvärr:
Jag ska väl tillägga att jag inte ville ha belysning i lådan, men den enda 200mm-fläkten som fanns på lokala datorbutiken var en med belysning, så det fick bli så
Installationen gick väldigt smidigt. Jag började med att kolla lite BIOS-inställningar som jag googlat mig fram till i diverse forum, men de var alla redan satta korrekt på mitt moderkort, så inget behövde ändras alls. Nästa steg var att ladda hem Mavericks Installern från App Store på min iMac, och sedan skapa en bootbar USB-sticka med hjälp av UniBeast. Sedan bootade jag från USB-minnet och installerade OS X som vanligt. När allt är klart verkade det mesta redan fungera (nät, ljud mm). För att se till att ha rätt "drivrutiner" för allt körde jag programmet MultiBeast, som installerar lite kernel extensions. Så här såg min ut om någon undrar:
Efter det rullade allt finfint! Jag hade fått mig en gör-det-själv-Pro:
Testade även lite snabba prestandatester (Geekbench i 32-bit då jag inte har fulla versionen):
Det enda problem jag märkt hittills är att ungefär var 5:e gång jag startar om datorn så får jag inget DHCP-svar av min router, och blir tilldelad en "self assigned IP address". Jag är osäker på om det är ett problem med min hårdvara, min router, eller annat. Oavsett så fungerar det fram till nästa omstart när det väl fungerar, så det är inget stort problem, men något jag får kika vidare på. Sedan bilden togs har jag även monterat bort 5.25"-vaggan som bara var i vägen, samt att jag har planerat att flytta fläktarna som sitter i toppen av lådan till ovanför nätagget, så att jag kan flytta upp ena grafikkortet en port - det undre kortet blir rätt varmt när man kör krävande saker, inte helt oväntat.. men det fungerar hjälpligt tills vidare.
Nu sitter jag iaf här med en burk som är väldigt tyst, snabb, mycket minne, snabb disk (Samsung Pro, ca 500mb läs/skriv), har dubbla 280x-GPUer, kan uppgraderas till Brodwell när det kommer utan att byta annat än processorn, och fungerar klockrent med OS X. Jag vet inte exakt vad prislappen blev i slutändan då jag köpt delar lite här och var, men ca 20 000 ink moms totalt. Första intrycket är helt enkelt väldigt bra, för att sammanfatta :). Jag kan rekommendera det till er som är sugen på en Pro men inte gärna lägger ut dom pengarna.
Nu har jag fått skriva av mig lite, så åter till att installera lite program och ställa in den nya pärlan som man vill ha den :). Tack och hej!