Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny @icloudadress till befintligt konot

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-06-10 08:19

Hej!

Jag har idag en adress som är [email protected] och pga. jag en gång var med i någon dum tävling så får jag nu mellan 10-30 reklammail dagligen, det mesta om att låna pengar. Jag provade i början att avregistrera mig från dessa men då samma företag mailar igen och igen fast från ny adress så verkar det inte som att det går att bli av med!

Så min plan är att byta mail. Jag sak även gifta mig och byta namn i höst så då är det ju inte så kul att ha mitt gamla efternamn i mailadressen.

Jag har provat att skaffa en gmail men tycker inte det funkar lika bra synkning av kalendrar och mail, gillar verkligen apples lösning.

Kan jag skaffa en nya @icloudadress och koppla den till mitt befintliga ituneskonto? Jag vill ju inte bli av med alla appar, musik och filmer jag köpt genom åren.

Senast redigerat 2014-06-10 11:45
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-10 10:59

Mitt tips är att köra gmail som mail, och sedan använda Apples kalender.
Går fint att köra eget domännamn på gmail, tex [email protected]

Gmail är riktigt bra på att rensa bort skräppost.

Ett tips: skriv inte ut din mailadress publikt såsom du gjort här ovan. Det är ett garanterat sätt att få spam på!

• Medlem
  • 2014-06-10 11:44
Ursprungligen av reboot81:

Mitt tips är att köra gmail som mail, och sedan använda Apples kalender.
Går fint att köra eget domännamn på gmail, tex [email protected]

Gmail är riktigt bra på att rensa bort skräppost.

Ett tips: skriv inte ut din mailadress publikt såsom du gjort här ovan. Det är ett garanterat sätt att få spam på!

Tack! rebbot81!

Jag har lagt in googlekonto i datorn och iphone men det synkar dåligt ändå. Jag har försökt att få min nya gmail som primär mailadress hos apple men det går inte verkar det som.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-10 15:15

Jo det går:
appleid.apple.com -> Hantera AppleID - > logga in -> Apple-ID och primär e-postadress (Ändra)

• Medlem
  • 2014-06-10 18:13

Jo det går:
appleid.apple.com -> Hantera AppleID - > logga in -> Apple-ID och primär e-postadress (Ändra)

Är det jag som är kass?

Det ser ut så här för mig! Kan inte ta bort min @me och lägga till @gmail som primär.

http://forumbilder.se/DD3EQ/appleid

Tack för att du tar dig tid reboot81

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-10 19:54
Ursprungligen av Yxan:

Är det jag som är kass?

Det ser ut så här för mig! Kan inte ta bort min @me och lägga till @gmail som primär.

Tack för att du tar dig tid reboot81

Nej det är nog sidan som är kass: som jag förstår det så trycker du på "ändra" på primär adress och matar in din gmail. Vilket jag antar inte fungerar då du redan har reggat den adressen som alternativ adress. Och det går nog inte ha samma gmail på primär och alternativ.
Prova att byta bort din gmail (på den alternativa) till en annan adress. När det bytet är gjort så försöker du byta din primära till din gmailadress.

En mindre kass sida hade upplyst dig om detta.

PS. Det går utmärkt att infoga en bild direkt här i forumet utan att gå via en annan sida DS.

• Medlem
  • 2014-06-10 20:14

Nej det är nog sidan som är kass: som jag förstår det så trycker du på "ändra" på primär adress och matar in din gmail. Vilket jag antar inte fungerar då du redan har reggat den adressen som alternativ adress. Och det går nog inte ha samma gmail på primär och alternativ.
Prova att byta bort din gmail (på den alternativa) till en annan adress. När det bytet är gjort så försöker du byta din primära till din gmailadress.

En mindre kass sida hade upplyst dig om detta.

PS. Det går utmärkt att infoga en bild direkt här i forumet utan att gå via en annan sida DS.

Det funkar inte heller! Finns inte ens någon ändraknapp vi primäadressen.
Provade att ta bort min gmail och skriva in min jobbmail. Ingen skillnad.
Klickar jag på översta ändra så ändrar jag bara mitt namn.
Får nog vända mig till någon Applestore när jag är i Stockholm nästa gång!

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-10 22:19
Ursprungligen av Yxan:

Det funkar inte heller! Finns inte ens någon ändraknapp vi primäadressen.
Provade att ta bort min gmail och skriva in min jobbmail. Ingen skillnad.
Klickar jag på översta ändra så ändrar jag bara mitt namn.
Får nog vända mig till någon Applestore när jag är i Stockholm nästa gång!

http://forumbilder.se/DD3ES/skarmavbild-2014-06-10-kl-20-00-15.png

Oj, det verkar inte gå att byta.
”Du kan ändra adressen för vilket Apple-ID som helst, utom ett Apple-ID som slutar på @icloud.com, @me.com eller @mac.com.”
Ändra ditt Apple-ID

Så det blir till att behålla din [email protected] som AppleID. Det finns möjligheter till att filtrera bort spammail. Länk.

Men mailadress kan du välja själv vilken du vill kommunicera via. Kanske köpa dig dittefternamn.se ? Ca 100kr/år, går att koppla så att du kör den via gmail tex.

• Medlem
  • 2014-06-10 22:41

Oj, det verkar inte gå att byta.
”Du kan ändra adressen för vilket Apple-ID som helst, utom ett Apple-ID som slutar på @icloud.com, @me.com eller @mac.com.”
Ändra ditt Apple-ID

Så det blir till att behålla din [email protected] som AppleID. Det finns möjligheter till att filtrera bort spammail. Länk.

Men mailadress kan du välja själv vilken du vill kommunicera via. Kanske köpa dig dittefternamn.se ? Ca 100kr/år, går att koppla så att du kör den via gmail tex.

Jag får nog som sagt behålla den mailen och börja rapportera istället så kanske jag blir av med lite spam vart efter.

Dock tråkigt att jag inte kan byta eftersom jag ska gifta mig och byta efternamn, det borde ju hända hela tiden.

Tack så mycket för all hjälp.

Ursprungligen av Yxan:

Jag får nog som sagt behålla den mailen och börja rapportera istället så kanske jag blir av med lite spam vart efter.

Dock tråkigt att jag inte kan byta eftersom jag ska gifta mig och byta efternamn, det borde ju hända hela tiden.

Tack så mycket för all hjälp.

Det du kan göra är att skapa ett alias på iCloud.com med [email protected]. Ett alias är knytet till samma iCloud konto så du behöver inte byta. Det du bör tänka på innan är att om du skapar ett alias så kan du aldrig skapa ett nytt iCloud konto med det användarnamnet. Du löser problemet med ny mail adress, men du kommer tyvärr fortfarande få skräppost eftersom det går till samma "huvudlåda".

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-18 22:10

Och du bör inte rapportera dem. Då vet de att mailkontot är aktivt, och det kommer mer spam. Låt dem vara, så minskar det till slut.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-19 00:49
Ursprungligen av kenjon:

Och du bör inte rapportera dem. Då vet de att mailkontot är aktivt, och det kommer mer spam. Låt dem vara, så minskar det till slut.

Ja man skall inte kontakta avsändaren, eller klicka på "avregistrera/unsubscribe" i skräppost.
Men man bör flagga den som skräppost i sitt epostprogram samt rapportera det till Apple:

Citat:

Öppna meddelandet och välj Vidarebefordra som bilaga i menyn Meddelande.
Vidarebefordra meddelandet till iCloud [email protected].

-iCloud: Varför får jag skräppost (spam)?
Dvs punkt 1 & 2 men INTE 3.

1
Bevaka tråden