Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fitbit Flex eller Jawbone UP24 eller Nike FuelBand SE?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-06-23 21:38

Jag funderar på att skaffa ett aktivitetsarmband och tycker dessa tre är de mest intressanta.
Den jag tycker verkar bäst är Jawbone UP24 och som jag är mest sugen på, men det tar emot att den nästan är dubbelt så dyr som Fitbit. 1290:- mot 749:-, Nike ännu dyrare 1490:-.
Vad är för- och nackdelar med de olika armbanden?
Vilket rekommenderar ni?

Senast redigerat 2014-06-23 21:53
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-23 21:45

Jawbone UP24 har nickel inblandad i armbandet så den är inget för allergiker iallafall (synd.. ), funktionellt
verkar den mest intressant med sömnkoll och funktionell app.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-06-23 21:51

Som tur är har jag inga problem med nickel.
Tävlingsfunktionen hos Nike FuelBand SE verkar intressant. Tror att det hade kunnat sporra mig och frugan.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-23 22:21

UP24 verkar vara den bästa.

Dock ser http://sites.garmin.com/vivo/ och http://www.polarloop.com/sv/

Och för mig som inte är så sugen på att alltid ha en på armen, http://www.withings.com/eu/withings-pulse.htm...

Ja, det är en djungel det här...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-06-23 22:46

Har läst en massa tester den senaste timmen och UP24 vinner nästan varje gång. Lutar mer och mer mot den.

Ursprungligen av AndyK:

Jag funderar på att skaffa ett aktivitetsarmband och tycker dessa tre är de mest intressanta.
Den jag tycker verkar bäst är Jawbone UP24 och som jag är mest sugen på, men det tar emot att den nästan är dubbelt så dyr som Fitbit. 1290:- mot 749:-, Nike ännu dyrare 1490:-.
Vad är för- och nackdelar med de olika armbanden?
Vilket rekommenderar ni?

Jag har haft "lyckan" att testa rätt många aktivitetsarmband (i princip alla Fitbit och Jawbone UP24):

Fitbit Flex: Bra funktion. Jag fick däremot rätt så hemska utslag av armbandet när jag använde det samtidigt som jag sportade. Fick dock pengarna tillbaka efter lååång tid. Plus: Synkar bra med telefonen. Fungerar bra som stegräknare. Minus: utslag. Inte snygg. Inga knappar utan man slår på armbandet med fingret (och det fungerar sådär).

Fitbit Force: Bra funktion. Däremot fick tjejen hemska utslag av den. Säljs inte längre.

Jawbone UP24: Plus: Snyggast i samlingen. Bra med enkel knapp. Trackar sömn bäst. Power-nap-funktion. Minus: Synkar dåligt med telefonen när appen inte är aktiv. Här är Fibit bättre (men det är enda punkten).

Jag har ett Up24 över i storlek L om du är intresserad->PM.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-06-24 09:55

Dilemma...!
Jag har bestämt mig för UP24, men när jag mäter min handled så jag hamnar precis i skarven mellan Medium och Large.
Vilket väljer man?

Ursprungligen av AndyK:

Dilemma...!
Jag har bestämt mig för UP24, men när jag mäter min handled så jag hamnar precis i skarven mellan Medium och Large.
Vilket väljer man?

Finns det inte någon butik i närheten där du kan testa de olika storlekarna?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-06-24 10:11
Ursprungligen av iphonebutiken:

Finns det inte någon butik i närheten där du kan testa de olika storlekarna?

Tyvärr inte...

Funderar dock på att beställa en M och en L (frugan ska ha en M oavsett) och skicka tillbaka om L skulle vara för stor.

Det beror lite på hur hårt du vill att armbandet ska sitta? Jag gjorde samma; köpte två och tänkte returnera ett till affären. Men de hade inte öppet köp så jag fick ett L över. Enligt måtten så är jag precis mitt mellan M och L men M passade bättre- men då "trycker" det hela tiden mot handleden. L kan nog upplevas som trevligare men då rör sig armbandet lite på handleden.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-06-24 13:38

Nu har jag beställt.
Det blev ett Medium. Ska bli intressant att se om det passar.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-24 19:47
Ursprungligen av AndyK:

Har läst en massa tester den senaste timmen och UP24 vinner nästan varje gång. Lutar mer och mer mot den.

Problemet är väl att den fastnar i princip överallt vad jag har läst

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-06-24 20:11
Ursprungligen av zappee:

Problemet är väl att den fastnar i princip överallt vad jag har läst

Ja, jag har också läst det. Men det är också en av de få nackdelar som tas upp. Jag är generellt försiktig med mina prylar, så jag tror att detta också ska funka.
Alternativet med Fitbit Flex är att få hudutslag istället...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-06-25 08:21

Jag fick detta svar angående storlekar från Jawbones support:

Citat:

We want to make absolutely certain we get you the correct size – if you have any doubt on what size may be best, please view our online measuring guide, available here: www.jawbone.com/up/buy.
Please keep the following in mind when choosing a size:
- For best results, you should wear the band on your non-dominant arm.
- We recommend going a size up if you're in between sizes.
- It's fine for the band to sometimes slide back and forth on your arm as you move. It doesn't need to be tight enough to remain in one place, and this won't impact your data.

Vi får väl se hur det går, nu när jag valde en storlek mindre.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-06-25 13:43

Här är de studierna jag hittade när jag övervägde ett köp: http://www.stefannilsson.com/fitbit-accuracy/

Till slut föll mitt beslut på Fitbit One då den verkade mest korrekt men efter 6-8 veckor så tröttnade jag på att flytta den mellan olika byxor så den har tyvärr legat still sedan dess. Kan se en fördel med armband även om dess data blir ganska skev.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-06-26 19:06

Medium kändes lite för liten. Blir nog ett byte till Large.

Ursprungligen av ducedo:

Här är de studierna jag hittade när jag övervägde ett köp: http://www.stefannilsson.com/fitbit-accuracy/

Till slut föll mitt beslut på Fitbit One då den verkade mest korrekt men efter 6-8 veckor så tröttnade jag på att flytta den mellan olika byxor så den har tyvärr legat still sedan dess. Kan se en fördel med armband även om dess data blir ganska skev.

Har inte möjlighet att läsa den länken. Vad tycker du nu när du har använt den ett tag?

Jag själv är väldigt intresserad av ett sånt här armband för att mäta sömnen. Jag har använt Sleep cycle men tycker det är jobbigt ifall telefonen ramlar ner och man skall ju inte ha den täckt med kuddar så det blir jobbigt att sova så att man ger den utrymme för det. Tycker det känns smidigare med ett armband.

Vad jag undrar är alla som har använt framförallt Jawbone, hur är den ifall man har på sig tex skjortor? Jag har ofta långärmat, tröjor som skjortor. Tycker där att Fitbit känns lite smidigare vid det sammanhanget för där kan man ha på sig den tajtare än vad man kan göra med Jawbone.

Fitbit har jag förstått att den inte har så att den kan väcka en inom ett intervall som Jawbone? Är det dumt att välja UP och inte få bluetooth än att köpa UP24? Vad tror ni är det troligt att Apple släpper något sån här produkt inom snar framtid?

Ursprungligen av madeinswe_91:

Har inte möjlighet att läsa den länken. Vad tycker du nu när du har använt den ett tag?

Jag själv är väldigt intresserad av ett sånt här armband för att mäta sömnen. Jag har använt Sleep cycle men tycker det är jobbigt ifall telefonen ramlar ner och man skall ju inte ha den täckt med kuddar så det blir jobbigt att sova så att man ger den utrymme för det. Tycker det känns smidigare med ett armband.

Vad jag undrar är alla som har använt framförallt Jawbone, hur är den ifall man har på sig tex skjortor? Jag har ofta långärmat, tröjor som skjortor. Tycker där att Fitbit känns lite smidigare vid det sammanhanget för där kan man ha på sig den tajtare än vad man kan göra med Jawbone.

Fitbit har jag förstått att den inte har så att den kan väcka en inom ett intervall som Jawbone? Är det dumt att välja UP och inte få bluetooth än att köpa UP24? Vad tror ni är det troligt att Apple släpper något sån här produkt inom snar framtid?

Jag har haft både Jawbone Up och har nu Up24. Om du landar i att köpa något av deras armband rekommenderar jag å det varmaste Up24. Fungerar mycket bättre att synka och verkar hålla bättre än den första modellen som är känd för att gå sönder. Gillar väckningen som väcker bara mig och inte pojkvännen. Känner mig ofta piggare än med vanliga väckarklockor också.

Kan tänka mig att det fungerar lite så där med skjortor. Jag har ofta långärmat och det går bra om man antingen kan ha armbandet utanför eller om mudden är lite lagom lång så den kan sitta under utan att hamna för högt upp på armen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-08-25 13:59
Ursprungligen av madeinswe_91:

Har inte möjlighet att läsa den länken. Vad tycker du nu när du har använt den ett tag?

Jag själv är väldigt intresserad av ett sånt här armband för att mäta sömnen. Jag har använt Sleep cycle men tycker det är jobbigt ifall telefonen ramlar ner och man skall ju inte ha den täckt med kuddar så det blir jobbigt att sova så att man ger den utrymme för det. Tycker det känns smidigare med ett armband.

Sömnfunktionen är tyvärr helt meningslös. Det finns ingen teknik idag som meningsfullt kan mäta din sömn genom ett armband eller mobil utan i labb riggar man upp maskiner som bl.a. mäter puls och hjärnaktivitet. I bästa fall lyckas armbandet fånga dina rörelser men jag gav upp idén då stilla vakentid registreras som sömn av min Fitbit-enhet.

Idag skulle jag troligtvis accepterat den sämre tillförlitligheten som ett armband har gentemot Fitbit One av den enkla anledningen att jag inte använder den tillräckligt mycket. Det blir extra arbete att flytta runt den hela tiden och komma ihåg att ladda den vilket resulterat i att den nu ligger i hyllan.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag har haft både Jawbone Up och har nu Up24. Om du landar i att köpa något av deras armband rekommenderar jag å det varmaste Up24. Fungerar mycket bättre att synka och verkar hålla bättre än den första modellen som är känd för att gå sönder. Gillar väckningen som väcker bara mig och inte pojkvännen. Känner mig ofta piggare än med vanliga väckarklockor också.

Kan tänka mig att det fungerar lite så där med skjortor. Jag har ofta långärmat och det går bra om man antingen kan ha armbandet utanför eller om mudden är lite lagom lång så den kan sitta under utan att hamna för högt upp på armen.

De enda jag har förstått den äldre versionen har något längre batteritid och sedan kanske vill jag nog inte lägga allt för mycket ifall Apple släpper något liknande nu i höst.

Jag har ju iofs också klocka så kanske blir inte lika smidigt? Jag vill ju samtidigt kunna ha ett sådant armband fast ändå ha den diskret.

Ursprungligen av ducedo:

Sömnfunktionen är tyvärr helt meningslös. Det finns ingen teknik idag som meningsfullt kan mäta din sömn genom ett armband eller mobil utan i labb riggar man upp maskiner som bl.a. mäter puls och hjärnaktivitet. I bästa fall lyckas armbandet fånga dina rörelser men jag gav upp idén då stilla vakentid registreras som sömn av min Fitbit-enhet.

Idag skulle jag troligtvis accepterat den sämre tillförlitligheten som ett armband har gentemot Fitbit One av den enkla anledningen att jag inte använder den tillräckligt mycket. Det blir extra arbete att flytta runt den hela tiden och komma ihåg att ladda den vilket resulterat i att den nu ligger i hyllan.

Varför då? Den är väl bättre än inget alls? Tycker själv att man inte alltid är så pigg av vanliga väckarklockor.

http://www.ihealthlabs.com/fitness-devices/wi...

Vad tror ni om den här? Vad jag har förstått är att den endast möter sömnen och hur man har rört sig men inte att väcker en när man sover som lättast inom ett intervall som UP skall göra? Alltså vibrera kl.7 ifall man har ställt den in för det.

Ursprungligen av madeinswe_91:

Varför då? Den är väl bättre än inget alls? Tycker själv att man inte alltid är så pigg av vanliga väckarklockor.

Tycker att Up24 gör ett okej jobb med min sömn. Jag tar det för vad det är, en fingervisning snarare än vetenskapliga fakta, precis som @ducedo är inne på. Den har hittills haft rätt bra koll på vad som är sömn respektive vaken tid under natten, men det kanske hänger på hur man sover som individ. Allt hänger dock på att jag kommer ihåg att sätta den i sömnläge när jag börjar somna, glömmer jag det blir det inget användbart av det hela alls. Jag är mest intresserad av alarmet och att få lite koll på hur många timmar det blir. Märker rätt stor skillnad på hur jag mår om det blir för lite sömn.

Det finns också prylar som Beddit du kanske är intresserad av.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-08-26 09:54

Jag har haft min UP24 i snart två månader och jag har inte haft några större problem med att armbandet fastnar. Visst det har hänt, men inte speciellt ofta som det tydligen gör för vissa. När jag har långärmad skjorta brukar jag peta in armbandet under manschetten och då är det ännu mindre risk att det fastnar.

Angående sömnen så håller jag med Ida, den mäter sömnen på ett fullt acceptabelt sätt. Dock måste man komma ihåg att starta sömnfunktionen. Väckningen funkar lite sådär för mig, antagligen mest för att jag är ganska svårväckt. Men man känner sig lite piggare om man vaknar av väckningsfunktionen.

1
Bevaka tråden