Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ladda iphone 5 med ipad mini laddare?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

kan man ladda iphone 5 med en Ipadmini laddare? eller skiljer det nåt så den sprängs;)

Mvh Mackan

Ursprungligen av Mackahan:

kan man ladda iphone 5 med en Ipadmini laddare? eller skiljer det nåt så den sprängs;)

Mvh Mackan

Bara att ladda och vara glad. Inga problem

Ursprungligen av BlackSmp:

Bara att ladda och vara glad. Inga problem

kanon. tack:)

Det enda som kan vara dåligt är om man använder en för svag laddare. Vet inte exakt hur det skiljer sig mellan moderna iPad- och iPhoneladdare men tidigare var iPad på 15 W och iPhone på 5 W (kan ha fel på watt, men principen är densamma) vilket gjorde att om man laddade en iPad med en iPhoneladdare så blev batteriet "understimulerat" vilket sliter på det. Men är krisen framme så fungerar det givetvis att ladda ändå.

Ursprungligen av Scarecrow:

Det enda som kan vara dåligt är om man använder en för svag laddare. Vet inte exakt hur det skiljer sig mellan moderna iPad- och iPhoneladdare men tidigare var iPad på 15 W och iPhone på 5 W (kan ha fel på watt, men principen är densamma) vilket gjorde att om man laddade en iPad med en iPhoneladdare så blev batteriet "understimulerat" vilket sliter på det. Men är krisen framme så fungerar det givetvis att ladda ändå.

Nejdå. Det tar bara längre tid att ladda.

haha ok, men då borde det gå bra med en ipad laddare då den lär skicka på mer än en iphone laddare?

haha ok, men då borde det gå bra med en ipad laddare då den lär skicka på mer än en iphone laddare?

Din iPhone tar inte emot mer än specat, så det är bara att köra på.

• Medlem
  • Hjo
  • 2014-07-04 19:55

Mvh Mackan

http://store.apple.com/se/product/MD836ZM/A/a...

Kolla "Kompatibilitet" ;D

Använder själv laddaren från min iPad mini Retina till iPhone också, en laddare räcker...

Ursprungligen av Hjopek:

http://store.apple.com/se/product/MD836ZM/A/a...

Kolla "Kompatibilitet" ;D

Använder själv laddaren från min iPad mini Retina till iPhone också, en laddare räcker...

Men det där är ju en adapter? jag har gamla ipad mini, med vanlig lightning laddare. kanske funkar ändå?

Men det där är ju en adapter? jag har gamla ipad mini, med vanlig lightning laddare. kanske funkar ändå?

Ja, det funkar. Ingen fara att den sprängs eller att världen går under. Tuta och kör!

• Medlem
  • Hjo
  • 2014-07-04 22:20

Om du tar upp din laddare och tittar lite närmare på den, så kanske du ser att det står "5W USB Power Adapter" på den...
Från Apple Store:

"Detta ingår
iPad mini
Lightning-till-USB-kabel
5 W USB- strömadapter"

Det är väl apparaten som ska laddas som reglerar det hela, adaptern ger väl bara ström enligt USB standarden.

Nu såg jag att de skickar med 5W även till telefonerna, så det är väl samma grejor, den lilla,
http://store.apple.com/se/product/MD813ZM/A/a...
däremot skickar de med en större (som jag länkade till i första svaret) 10W till Mini retinan som jag använder till både telefon och padda, och det går som sagt utmärkt.

Senast redigerat 2014-07-04 22:32
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-04 22:37

Precis det är spänningen som räknas (5 V). Effekten (W) är bara vad laddaren max klarar av att leverera, och en iPadladdare klarar av att leverera mer. Vilket inte betyder att en iPhone tar mer bara för att den är ansluten till en sådan laddare.
Att ansluta en iPad (som vill ha 10-12 W) till en iPhoneladdare (som bara klarar att lämna 5 W) gör förstås att laddningen tar mycket längre tid.

1
Bevaka tråden