Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa laddare för MBP från andra än Apple?

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tråd rensad. Håll er till ämnet tack.

Ursprungligen av Perobous:

Observerade du att det handlade om produkter som delvis sålts för hela 5 år sedan? Man kan ju tycka att Apple borde ha dragit tillbaka dessa problemdrabbade laddare tidigare.
Sen kan man ju tycka att Apple inte skulle ha sänkt kvalitén på sina laddare med åren. Mina Powerbook's laddare fungerade i vad som verkar vara en evighet jämfört med de flertalet original-Magsafeladdare som jag tvingats byta ut och köpa nya på grund av glapp m.m. Tyvärr så beror kvalitetssänkningen på Apples ofta korkade ambition att sätta form före funktion och givetvis p.g.a. costcutting.

Att det gått 5 år ställer Apple i ännu bättre dager. De flesta tillverkare hade nog bara konstaterat att garantin gått ut och att många nog redan kasserat sina gamla laddare. Förmodligen har det behövt gå 5 år för att samla ihop så många incidenter att det går att dra någon slutsats.
Om du nu tar dina personliga erfarenheter som ett obestridligt underlag för att dra slutsatsen att Apples laddare med Magsafe är usla, så kan jag anmäla diametralt motsatt åsikt, eftersom jag genom 6-7 års användande av dessa ännu inte haft minsta lilla problem. En av laddarna har i 3 år dagligen åkt upp och ner i datorväskan, rullats ihop, rullats upp och än idag är den i ypperlig kondition.
Det faktum att just dina enskilda laddare varit behäftade med problem betyder inte att de överlag är behäftade med problem. Det finns ingen tillverkare i världen som har 0% kvalitetsproblem. Du har haft missflyt.

Ursprungligen av pmarriott:

A
Om du nu tar dina personliga erfarenheter som ett obestridligt underlag för att dra slutsatsen att Apples laddare med Magsafe är usla, så kan jag anmäla diametralt motsatt åsikt, eftersom jag genom 6-7 års användande av dessa ännu inte haft minsta lilla problem. En av laddarna har i 3 år dagligen åkt upp och ner i datorväskan, rullats ihop, rullats upp och än idag är den i ypperlig kondition.
Det faktum att just dina enskilda laddare varit behäftade med problem betyder inte att de överlag är behäftade med problem. Det finns ingen tillverkare i världen som har 0% kvalitetsproblem. Du har haft missflyt.

Inte bara jag utan massvis av användare har haft problem med magsafelafddare klenare kablar och kontakter leder givetvis till mer problem även om det ser snyggare ut.

"Many users have reported (as of October 30, 2011) problems with the quality of the construction of the MagSafe cords, giving the product low marks on the Apple Store's website.[12] Common complaints include plug separating from the cord, transformer shorting, and pin springs losing elasticity.[12]

Several methods have been devised to protect the MagSafe from failure, including wrapping the cable with tape or sliding protective plastic around the cable.[13]

In 2008, Apple posted an official response acknowledging problems with MagSafe adapters, which include incomplete circuit connection and adapter's white insulation separating from the magnetic end of the MagSafe connector.[14] Following the release of a Knowledge Base article, a class-action lawsuit was filed on May 1, 2009, in the U.S. District Court for the Northern District of California's San Jose office, alleging that the MagSafe power adapter is prone to frayed wires and overheating, and as such represents a fire hazard.[15] Apple has since released a new connector to remedy the defects.[16]

There had been a variety of reports of the newer MagSafe AC adapter not working with older MagSafe-powered MacBooks and MacBook Pros.[citation needed] Apple released a firmware update in October 2010 that it claims resolves this issue.[17] However, the installer for the firmware update will not run on certain older MacBooks, which means that the firmware can not be updated. This, in turn, means that it is not possible to use the new MagSafe power adapter with these MacBooks. Since middle 2010, it is not possible to buy new replacement MagSafe AC adapters (either from Apple or third-party suppliers) that work with these MacBooks, forcing owners to look for used original adapters.

In 2011, Apple posted a support document regarding the strain-relief problems with the MPM-1 ("T")-style MagSafe power cables, and issued settlement offer for buyers of Apple 60 W or 85 W MagSafe MPM-1 adapter within the first three years of purchase.[18]"

http://en.wikipedia.org/wiki/MagSafe

Att Apple har ändrat designen några gånger på bara ett fåtal år tyder ju på att de klantat sig i designen men tyvärr så har de faktiskt mer lyckats md konststycket att försämra istället för att förbättra, den senaste varianten med tunnare Magsafekontakt är ju som sagt ingen hit.

"Massvis av användare" är ett högst luddigt begrepp. Pratar vi en relativ massa eller en absolut massa? Med 1 miljon enheter blir till exempel 1% utfall ett relativt lågt antal, medan 10 000 defekta enheter är ganska många om man lägger dem på hög. Och de 990 000 som inte har problem är inte de som skriker sig hesa på forum och för grupptalan. Jag äger för närvarande 3 st Magsafe-laddare, plus 1 laddkabel från min Apple Cinema-skärm. Ingen av dessa uppvisar några problem, och de 4 andra laddarna som jag haft till mina tidigare datorer har heller inte varit behäftade med problem. Innan man börjar påstå att det är ett generellt kvalitetsproblem bör man först fastslå att en betydande andel av produkterna är felaktiga. I min bransch anses mindre än 3% utfall inom 12 månader vara extremt hög kvalitet. Apple säljer trots allt 15-20 miljoner Mac-datorer på ett år. Gissningsvis hittar du några hundra tusen användare med problem med laddaren. Ytterligare några hundra tusen med skärm-problem osv. Och ett tvåsiffrigt antal miljoner användare som inte har några som helst problem. Pocenten, Helge!

Senast redigerat 2014-07-17 11:08
Ursprungligen av pmarriott:

"Massvis av användare" är ett högst luddigt begrepp. Pratar vi en relativ massa eller en absolut massa? Med 1 miljon enheter blir till exempel 1% utfall ett relativt lågt antal, medan 10 000 defekta enheter är ganska många om man lägger dem på hög. Och de 990 000 som inte har problem är inte de som skriker sig hesa på forum och för grupptalan.

Tror du att det skulle säljas så många pirat och original ersättningsladdare om detta var ett litet problem? Kan konstatera att det tydligen är tillräckligt många som har haft problem för att Apple skulle designa om Magsafe. Sidanslutningen på den förra varianten var ett riktigt hjärnsläpp eftersom den inte släppte så bra vid belastning men tyvärr så missade de det där med att förbättra och förstärka själva kabelanslutningarna till magsafekontakten, Jag är säker på att om Apple bara skulle ha tjockare kabel till laddarna med bättre förankring i kontakterna så skulle detta vara ett ickeproblem. Men det är klart de vill ju sälja ersättningsadaptrar med mycket bra marginaler

Tidigare har jag köpt piratladdare, men aldrig längre. Dock skulle jag aldrig köpa en ny orginalladdare för min Mac utan då blir det begagnat för 1/4 av priset på ebay.

Ursprungligen av Perobous:

Tror du att det skulle säljas så många pirat och original ersättningsladdare om detta var ett litet problem? Kan konstatera att det tydligen är tillräckligt många som har haft problem för att Apple skulle designa om Magsafe. Sidanslutningen på den förra varianten var ett riktigt hjärnsläpp eftersom den inte släppte så bra vid belastning men tyvärr så missade de det där med att förbättra och förstärka själva kabelanslutningarna till magsafekontakten, Jag är säker på att om Apple bara skulle ha tjockare kabel till laddarna med bättre förankring i kontakterna så skulle detta vara ett ickeproblem. Men det är klart de vill ju sälja ersättningsadaptrar med mycket bra marginaler

Jag har köpt flera laddare, inte för att jag behövt ersätta en trasig utan för att jag vill ha en på kontoret, en hemma, en i väskan etc.

Fick lite gudsfruktan efter att nyss ha fått logikkortet utbytt på min 4-år gamla MBP 15'', och köpte en ordentlig Apple-laddare. Originalladdaren gick sönder med besked för ca 2 år sedan, och då köpte jag en tredjepartstillverkad laddare som ser ut (typ) som min originalladdare men som är betydligt lättare. Har däremot varit lite småskeptisk till den pga hur lätt den blir varm, och bestämde mig nu för att skaffa en ny originalladdare. När datorn ändå ska klara ett par år till, då vill jag inte riskera någonting.

Min upplevelse är att den nya magsafe 1-kontakten från apple har tjockare kabel än min ursprungliga laddare, men jag kan såklart ha fel.

Ursprungligen av Perobous:

Ingen större fara att köpa en piratladdare. De flesta olyckor med laddare beror på användarfel och sådant drabbar även Apples laddare som själv borde hålla höge kvalitet än de faktiskt gör sett till deras ganska hutlösa pris.

Ett mycket dåligt råd från dig. Originalet har helt andra specar och material. Går inte att jämföra. Du stoppar in något i ett 220V uttag som du inte vet vad det är. Det har vart både på TV och i tidningar flera ggr senaste åren. Dom är dessutom inte godkända att användas i Sverige - just på grund av säkerheten. Snålheten bedrar visheten. Det gäller i högsta grad här.
Som någon skrev - hellre begagnad Apple än en ny kopia.

Och om faran är framme så tror jag inte att det är ett endaste försäkringsbolag som vill täcka skadan om det kommer fram att personen har använt sig av en pirat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-17 13:05
Ursprungligen av Perobous:

Tror du att det skulle säljas så många pirat och original ersättningsladdare om detta var ett litet problem?

Folk köper pirat för att dom är snåla på fel saker.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-17 17:33

Som en del av er vet jobbar jag på ambulansen. I en ganska liten stad (ca 30 000 inv). Även jag har hämtat patienter som har fått stöt av piratladdare...
Visst, det kan vara otur, men tillräckligt för att avhålla mej från piratladdare.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-07-17 17:52
Ursprungligen av kenjon:

Som en del av er vet jobbar jag på ambulansen. I en ganska liten stad (ca 30 000 inv). Även jag har hämtat patienter som har fått stöt av piratladdare...
Visst, det kan vara otur, men tillräckligt för att avhålla mej från piratladdare.

Ja kan nog stämma...

"Third-party iPhone chargers have been associated with a bunch of injuries and two deaths within the past year. Last July, a 23-year-old Chinese flight attendant died after suffering electrocution when answering her iPhone 5, which was plugged into a third-party charger. These types of risks are usually only an issue with chargers that are unauthorized by Apple.

Read more: http://www.businessinsider.com/apple-iphone-c...

Ursprungligen av adress@mac:

Originalet har helt andra specar och material. Går inte att jämföra. Du stoppar in något i ett 220V uttag som du inte vet vad det är. Det har vart både på TV och i tidningar flera ggr senaste åren. Dom är dessutom inte godkända att användas i Sverige - just på grund av säkerheten. Snålheten bedrar visheten. Det gäller i högsta grad här.
Som någon skrev - hellre begagnad Apple än en ny kopia.

Troligen klokare att köpa en ny piratladdare än en begagnad glappande (eller snart så) begagnad Apple laddare.
och du vi pratar MBP laddare här inte undermåliga iPhone/iPad laddare som du verkar prata om.

Ursprungligen av Perobous:

Troligen klokare att köpa en ny piratladdare än en begagnad glappande (eller snart så) begagnad Apple laddare.
och du vi pratar MBP laddare här inte undermåliga iPhone/iPad laddare som du verkar prata om.

Pirat som pirat. Varför skulle dom vara bättre till MBP. Samma tillverkare som gör skräpet. Sen att inte alla får problem - är en annan sak.
Har man råd med en MBP - så kan man väl ha råd att köpa originalet. Eller också köper man pirat- och inga garantier - ifall oturen är framme. Att det skulle skilja på kvalitet mellan iPhone/iPad och en MPB - rent nonsens. Att råda någon att köpa pirat - en helt annan sak.
Visst är det väl bra att valet finns - och att vi är olika som konsumenter.

Ursprungligen av koffas:

Tidigare har jag köpt piratladdare, men aldrig längre. Dock skulle jag aldrig köpa en ny orginalladdare för min Mac utan då blir det begagnat för 1/4 av priset på ebay.

hur vet du att den du köper på Ebay är äkta ?

Ursprungligen av disktant:

hur vet du att den du köper på Ebay är äkta ?

Är försäljaren seriös så står det klart och tydligt + att man får se modellnumret med bilder. Visar det sig sedan att jag inte får ett original så överrensstämmer inte produkten med beskrivningen och därmed kan jag begära pengarna tillbaka. Jag skulle aldrig köpa en laddare som kostade t.ex. 40kr som det stod original på.

En liten guide.
1. Titta vad det står för modellnummer, kolla upp om det är samma laddare som du behöver.
2. Kolla bilderna, är bilderna tagna från internet, dvs inte tagna med en kamera - Köp inte!
3. Kolla försäljarens rankning. Har han sålt tusentals produkter och har över 99% positiv feedback så är det lugnt.
4. Det är många försäljare på Ebay som säljer fler än bara en, t.ex. den jag länkade. Ser du att många är sålda och alla verkar nöjda så kan du vara lugn.
5. Kolla priset - Är priset för lågt så är sannolikheten större att det inte är original. Jag skulle aldrig köpa en Mac laddare för under 200kr inkl frakt.
6. Handla via paypal - nästan ett måste på ebay. Då kan du få pengarna tillbaka om du blir blåst (jag har handlar massa grejer på ebay, aldrig blivit blåst)

EDIT: T.ex. den här skulle jag köpa, den känns genuin. http://www.ebay.com/itm/ORIGINAL-OEM-APPLE-MA...

Senast redigerat 2014-07-17 19:41
Ursprungligen av Perobous:

Troligen klokare att köpa en ny piratladdare än en begagnad glappande (eller snart så) begagnad Apple laddare.
och du vi pratar MBP laddare här inte undermåliga iPhone/iPad laddare som du verkar prata om.

Håller absolut inte med. Det finns begagnade prylar som folk har tagit löjligt väl hand om som du kan få för en billig peng och som är ett original.

Ursprungligen av koffas:

EDIT: T.ex. den här skulle jag köpa, den känns genuin. http://www.ebay.com/itm/ORIGINAL-OEM-APPLE-MA...

Ursäkta men känns rätt korkat att köpa en begagnad (troligen refurbished) laddare med L-kontakt för 2/3 delar av priset inkl. tull moms och frakt som en ny original-laddare med T-kontakt kostar i Sverige.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-17 19:49

Vilken tur att vi är olika...

Ursprungligen av adress@mac:

Pirat som pirat. Varför skulle dom vara bättre till MBP. Samma tillverkare som gör skräpet.

Nej det är ofta inte samma tillverkare, iPhone och iPad laddare är mycket lättare och billigare att tillverka. De flesta pirat MBP laddare är gjorda av precis samma firmor som gör magsafe-laddare till Apple.

Ursprungligen av adress@mac:

Har man råd med en MBP - så kan man väl ha råd att köpa originalet.

Som sagt även originalladdare går sönder.

Ursprungligen av adress@mac:

Eller också köper man pirat- och inga garantier - ifall oturen är framme.

Vissa piratladdare är det garantier på.
Själv fick jag frågan när jag skulle reklamera en några månaders glappande original MBP laddare om jag hade katt eftersom puckot på Apples servicerepresentant Lanmaster påstod att väldigt många laddare som reklamerats egentligen blivit förstörda av katter.

Ursprungligen av adress@mac:

Att det skulle skilja på kvalitet mellan iPhone/iPad och en MPB - rent nonsens.

Nej så är det ofta när det gäller laddare.

Ursprungligen av adress@mac:

Att råda någon att köpa pirat - en helt annan sak.

Folk får köpa vad de vill, har själv haft en magsafe piratladdare till min förra MBP den höll nog faktiskt längre än Apples original laddare.

Ursprungligen av koffas:

Håller absolut inte med. Det finns begagnade prylar som folk har tagit löjligt väl hand om som du kan få för en billig peng och som är ett original.

Visst men ofta finns det ju ett skäl att något säljs begagnat och på eBay är mycket elektronik som säljs refurbished (även om det inte står så i annonsen) vilket innebär att någon (ofta) oauktoriserad har servat det som säljs.

Ursprungligen av Perobous:

Nej det är ofta inte samma tillverkare, iPhone och iPad laddare är mycket lättare och billigare att tillverka. De flesta pirat MBP laddare är gjorda av precis samma firmor som gör magsafe-laddare till Apple.

Som sagt även originalladdare går sönder.

Vissa piratladdare är det garantier på.
Själv fick jag frågan när jag skulle reklamera en några månaders glappande original MBP laddare om jag hade katt eftersom puckot på Apples servicerepresentant Lanmaster påstod att väldigt många laddare som reklamerats egentligen blivit förstörda av katter.

Nej så är det ofta när det gäller laddare.

Folk får köpa vad de vill, har själv haft en magsafe piratladdare till min förra MBP den höll nog faktiskt längre än Apples original laddare.

Tror inte någon/jag kan övertyga dig - eller få dig att ändra åsikt. Det är väl inte riktigt tanken heller. Du har din inställning klar.
Frågeställaren har i alla fall fått höra lite olika bud på problemet pirat / original. Det har ju dessutom diskuterats oändliga gånger i forumet.
Är nog bättre att tråden avslutas här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-17 21:03

Jag tänker inte lägga mig i diskussionen för mycket och jag dömmer ingen men tänkte lägga lite länkar till elsäkerhetsverket. Gemensamt för nästan alla dessa är att där inte finns någon information om tillverkare på dem. Så ingen att skylla på, möjligtvis importören. Sen är att man ser ett tydligt tecken på att försöka efterlikna apples laddare.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsak...

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsak...

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsak...

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsak...

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsak...

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsak...

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsak...

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsak...
Väldigt lik en Apple-laddare

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsak...

Verkar vara mer än laddare som är farliga ! Ganska gammal artikel men ändå intressant Var tredje testad elprodukt är farlig
Att köpa från ebay kanske inte är så klokt trots allt.

Ursprungligen av koffas:

Är försäljaren seriös så står det klart och tydligt + att man får se modellnumret med bilder. Visar det sig sedan att jag inte får ett original så överrensstämmer inte produkten med beskrivningen och därmed kan jag begära pengarna tillbaka. Jag skulle aldrig köpa en laddare som kostade t.ex. 40kr som det stod original på.

En liten guide.
1. Titta vad det står för modellnummer, kolla upp om det är samma laddare som du behöver.
2. Kolla bilderna, är bilderna tagna från internet, dvs inte tagna med en kamera - Köp inte!
3. Kolla försäljarens rankning. Har han sålt tusentals produkter och har över 99% positiv feedback så är det lugnt.
4. Det är många försäljare på Ebay som säljer fler än bara en, t.ex. den jag länkade. Ser du att många är sålda och alla verkar nöjda så kan du vara lugn.
5. Kolla priset - Är priset för lågt så är sannolikheten större att det inte är original. Jag skulle aldrig köpa en Mac laddare för under 200kr inkl frakt.
6. Handla via paypal - nästan ett måste på ebay. Då kan du få pengarna tillbaka om du blir blåst (jag har handlar massa grejer på ebay, aldrig blivit blåst)

EDIT: T.ex. den här skulle jag köpa, den känns genuin. http://www.ebay.com/itm/ORIGINAL-OEM-APPLE-MA...

Min senaste "Original 60w A1344 Power Adapter fit Genuine" är fake
ser exakt ut som orginal, etikett och alla siffror rätt men den väger mindre
så den du länkar till kan ju vara fake den med, svårt att avgöra

Ursprungligen av Perobous:

Folk får köpa vad de vill, har själv haft en magsafe piratladdare till min förra MBP den höll nog faktiskt längre än Apples original laddare.

Kvalitet kan mätas på många sätt. Livslängd är bara ett. Din piratladdare kanske är billig och håller länge. Kanske bränner den rentav inte ner din bostad. Men kanske levererar den så dålig kvalitet på laddspänningen att din dator och dess batteri tar slut i förtid. Kanske blir en garanti ogiltig på grund av att du haft piratladdare. Kvalitet är ett mångfacetterat begrepp och man måste se till helheten.

Ursprungligen av pmarriott:

Kvalitet kan mätas på många sätt. Livslängd är bara ett. Din piratladdare kanske är billig och håller länge. Kanske bränner den rentav inte ner din bostad. Men kanske levererar den så dålig kvalitet på laddspänningen att din dator och dess batteri tar slut i förtid. Kanske blir en garanti ogiltig på grund av att du haft piratladdare. Kvalitet är ett mångfacetterat begrepp och man måste se till helheten.

Här finns en test och genomgång av piratladdare: http://lajka.idg.se/2.10583/1.535700/sa-livsf...
Deras prestanda har uppmätts och sedan har de öppnats och innanmätet studerats.

Ursprungligen av leni45:

Här finns en test och genomgång av piratladdare: http://lajka.idg.se/2.10583/1.535700/sa-livsf...
Deras prestanda har uppmätts och sedan har de öppnats och innanmätet studerats.

Alla de som testas där är till iPhone och iPad inte till MBP som diskuteras här.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-17 22:18
Ursprungligen av Perobous:

Alla de som testas där är till iPhone och iPad inte till MBP som diskuteras här.

Same same but different.

Bevaka tråden