Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota från nätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man starta Mac Os från en nätverkshårddisk? Dvs ha operativsystemet liggades på en hårrdisk kopplat till Airport och ansluta flera datorer (inte samtidigt)

Jag har en iMac och en MacBook och vill använda samma startskiva när jag jobbar hemma eller är på vift.
Slippa ha samma program installerade men ändå komma åt mina filer, inställningar, tillägg osv.

Nej, det löser man oftast med hjälp av VNC eller motsvarande.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-27 14:08

Med OSX Server ska det gå, om jag inte minns fel. Men om det går utanför LAN är jag inte säker på.
Det blir segt om du ska köra från Internet och ha bootdisken hemma (du behöver köra VPN då), så det är ändå ingen lösning.
En OSX Server med Mobile Account är bättre (den synkar när du är hemma, och har en lokal kopia på din interna hårddisk).

Jag tror du måste ha en annan dator med OS X server för att starta så kallad NetBoot.

Men det skulle nog ändå inte gå särskilt snabbt att göra detta över internet. Nyare Macar har en liknande funktion för att man ska kunna installera om OS X, då man bootar från Apples servrar men jag har ingen uppfattning om du bra prestandan är.

Netboot i OSX server är primärt för att starta en installation av OSX över nätverket.

Inte för att köra det som tunn klient.

1
Bevaka tråden