Jag ska utveckla mitt inlägg något. Jag har själv en Macbook Pro sent 2011 och uppgraderade tidigt till 8gb ram för att "det var det man alltid har gjort när man kört PC" men precis som för dig så började jag känna att den var galet seg, framför allt i jämförelse med mina iPrylar. Så jag började googla runt och hittade ganska snabbt trådar där man rekommenderade alla att uppgradera till SSD då man får ut så mycket mer av sin Mac.
Sagt och gjort så beställde jag hem en 256gb SSD hårddisk och vilken skillnad, jag trodde aldrig någonsin att jag skulle ha en så snabb Mac, den kändes som en Macbook Air men med en kraft som Pro. Några dagar senare rekommenderade jag min bror att byta hans 500gb HD till en 128gb SSD och hans dator kändes helt ny, ska tilläggas att hans dator är från 2009.
Efter att jag inte hade en aning om vad SSD var så kan jag säga så här, jag kommer aldrig någonsin köra HDD igen på min Mac, skillnanden är enorm.
Jag skulle hellre uppgradera till en 128gb SSD och behålla den gamla hårddisken som extern än att uppgradera till 16gb ram. Men har du råd så uppgradera både till SSD och ram (dock räcker 8gb för de allra flest, 16gb är overkill)