Tackar för svar. Då kanske det är dags att beställa en direkt då...
Var det inte kyltekniker eller liknande som @goflorp hade studerat till, eller minns jag helt galet? Han kanske har något att komma med i så fall? Andra åsikter och synpunkter är också självklart välkomna om det finns folk på 99 som är hemma i dessa miljöer.
Tack än en gång.
Viktiga är inte om verkningsgraden är 3,1 eller 3,3. Enkelt uttryckt är ju det att för varje kilowatt du "pöttar in" (och betalar för) så får du kyleffekt för det tredubbla. Det biktiga är några saker.
. Skydda utsidan. Kör du den på kylläge blir den delen du har på utsidan varm - du flyttar ju värme från in till ut.
Att ha en liten "hundkoja" byggs över ger den +10 år - spec på västkusten
. Tänk på att kyla oftast är ca dubbelt så dyrt som värme att åstadkomma. Stäng dörrar, fönster osv - annars kommer värmen in.
. Räkna med att anläggningen skall drivas, underhållas och funka under många år. Stabil firma och känt märke är A och O !!
. Läs föregående rad en gång till, lägg det på minnet.
Jag läste till fastighetstekniker, på Fastighetsakademin i Göteborg. En utbildning jag kan rekommendera. Bra jobb, stor frihet, bra lön etc. Nyfiken kan vi ta det i PM.
Anläggning med behållare (vi kallar dem pinviner på jobbet) är ofta rena söle-verken.
Kan man ha en anläggning med slang till utsidan för kondensvattnet - desto bättre