Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Har en iMac inköpt -07. På senare tid har jag känt hur varm den blir, speciellt upptill. Misstänker att någon fläkt lagt av.
Om det är så, tror ni att det är någon idé att lämna in den för lagning. Det är den större modellen med 2,4 GHz, 2 GB minne.
Har en iMac inköpt -07. På senare tid har jag känt hur varm den blir, speciellt upptill. Misstänker att någon fläkt lagt av.
Om det är så, tror ni att det är någon idé att lämna in den för lagning. Det är den större modellen med 2,4 GHz, 2 GB minne.
Ladda ner fläktövervakningsprogram (iStat) och kolla vad fläktarna ger.
Nästa steg är att öppna datorn om du känner dig sugen på det, eller lämna in den. Guide hur du öppnar datorn finner du på ifixit.
Fläktar går att köpa billigt på ebay.
En iMac -07 blir normalt varmast på ovansidan, mest på vänstersidan där nätaggregatet sitter (i alla fall på 24-tummaren). Rumstempererad luft sugs in i nederkanten, passerar hårddisken nere till vänster och kylfläns för processor och grafikkort ungefär mitt i datorn och strömmar ut på baksidan i slitsen längs med och strax under ovankanten. Att datorn blir varm ovanpå är ju ett kvitto på att de viktiga delarna lyckas avge sin värme. Kan din observation om att datorn är varmare längs ovansidan senaste tiden helt enkelt bero på att rumstemperaturen på grund av rådande meterologiska omständigheter kan ha varit närmare 30 än 20 grader? Bara en alternativ tanke Jag noterar i alla fall en markant skillnad på min iMac 24 -07 varma dagar.
iStat som tipsas om ovan låter dig även se tempen direkt på HD, grafikkort och processor. Om kylflänsar och fläktar är fulla av damm kan tempen invändigt sticka iväg utan att det märks så mycket utvändigt.