Nyss hemkommen från Amerikat, och denna gången ville jag ha möjlighet att ringa vänner och familj under besöket då det blev mycket bilkörning(!). Gick till mataffären för att köpa ett kontantkort. Hittade ett simkort från en okänd operatör, men den fick vara då priset låg på 60USD. Tvärs över gatan låg en mobilbutik var allt kassörskan kunde hjälpa mig med. Expediten frågar vilken telefon jag har och svara "6 plus". Funkar inte, säger hon och hänvisar till att Sprint är CDMA only. (Jag borde ha svarat iPhone A1524, och hon borde ha kollat upp vilka band min mobil kör).
Halvt osäker väljer jag AT&T butiken en bit bort.
Jag skojar inte - där välkomnas man _i_ dörren som de öppnar åt en. Mitt "enkla" kontantkortsärende tog 30min.
Köpte ett SIM-kort som passar alla enheter för 10USD. Laddade med fri SMS, 250 pratminuter för 25USD (minsta paketet) och lade till 50MB data för 5USD.
Expediten ville se mobilens serienummer, tog betalt via kassan (alla anställda bar iPads som kassaterminaler).
Tjänsten administreras via https://www.paygonline.com/
Tyvärr löper numret ut 60 dagar efter laddning med 25USD, laddar man mer så behåller man numret längre. Fick ett par samtal och gruppsms under från okända – jag fick ett högst återvunnet nummer. AT&T räknar påbörjade minut som en minut från saldot.
Tänk dock på att nummer som ligger lagrade enligt 00 1 (225) 123-4567 i mobilen inte går att ringa/SMS:a. De behöver ändras till (225) 123-4567. Och 4G kan lätt käka upp 50MB...
Frågan är hur/var man köper SIM-kort online eller via snabbare återförsäljare.