Ska försöka beta ur de olika frågorna du har och ge mina 5öre:
1. Är du osäker på mängden lagring och tycker det är mycket pengar för 128gb extra, så finns det som du säger externa diskar. Många av dem väldigt små och lätta med USB 3.0 vilket gör dom både smidiga att ha med samt snabba.
Finns även trådlösa alternativ som t.ex WD My Passport Wireless där du kan få upp till 2TB och kan koppla upp disken via WiFi.
2. Parallels/VMware är idag väldigt stabilt enl. mig och jag ser färre och färre fördelar med bootcamp.
En av fördelarna är också att du löpande kan anpassa hårddiskens storlek på din virtuella maskin, på ett mycket enkelt sätt.
Att spel inte alls funka via en VM håller jag inte med om, spec. om det är inte de mest krävande spelen.
Testa, i värsta fall får du byta till bootcamp efter att ha testat köra en VM.
3. Ja, du kan köra en VM från en extern hdd. Du kan t.om flytta den dit efter att ha haft den på din interna disk. All info ligger i en fil (iaf med Parallels).
4. Som tidigare svar, nej du kan inte utöka utrymmet i efterhand.
5. Gällande att ha ett SD-kort i datorn för att utöka utrymmet är en helt okej idé. Jag kör själv en Nifty mini drive och 32GB utrymme.
Värt att nämna är överföringshastigheten. För min del kör jag en VM med Windows 7 på mitt SD-kort och det fungerar för att uträtta kortare saker, men absolut inte mer än så.