Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enbart ljud ur Apple TV?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2014-09-07 22:51

Hej
Har nyligen skaffat ATV, frågade i butiken om man kunde spela musik via airplay utan att ha TV:n påslagen. Javisst sa han.

ATV är kopplad till TVn via HDMI och till förstärkaren via TOS-link. TVn är kopplad till förstärkaren via en annan TOS-link. Lite hackigt ljud ibland, men i stort sett funkar det bra MEN om jag stänger av TVn, eller kopplar ur den från ATV så tystnar musiken. Har jag fått fel info eller kopplat in något felaktigt?
Tacksam för svar.

Vilken källa använder du på förstärkaren? Enligt vad du skriver så ska du använda den TOS-link som går från ATV till förstärkaren och inte den som går från TVn, som det låter att du gör just nu iom hur det beter sig.

Får du ljud ur förstärkaren om du väljer TOS-link från ATV när allt är på?

Om det nu går.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2014-09-08 09:36

Jag har kopplat precis likadant och det fungerar fint. Som keptang är inne på, har du rätt källa? På vissa förstärkare behöver man ställa in vilken optisk ingång som ska användas för respektive källa.

Hackigt ljud borde det inte bli, det beror troligen på routern.

Nädå det ska gå, så gör jag. Apple TV kopplad både till TVn med HDMI och via toslink och en DAC till en äldre förstärkare.

Ibland har jag märkt att ATV fastnar på att spela ljud via toslink/DAC och TVn får då bara bild, men det var ett tag sedan nu och det hjälpte att starta om ATV.

Och om ljudet hackar beror det säkert på ditt nätverk.

• Medlem
  • Lidingö
  • 2014-09-15 21:04
Ursprungligen av keptang:

Vilken källa använder du på förstärkaren? Enligt vad du skriver så ska du använda den TOS-link som går från ATV till förstärkaren och inte den som går från TVn, som det låter att du gör just nu iom hur det beter sig.

Får du ljud ur förstärkaren om du väljer TOS-link från ATV när allt är på?

Om det nu går.

Ursprungligen av Json_81:

Jag har kopplat precis likadant och det fungerar fint. Som keptang är inne på, har du rätt källa? På vissa förstärkare behöver man ställa in vilken optisk ingång som ska användas för respektive källa.

Hackigt ljud borde det inte bli, det beror troligen på routern.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nädå det ska gå, så gör jag. Apple TV kopplad både till TVn med HDMI och via toslink och en DAC till en äldre förstärkare.

Ibland har jag märkt att ATV fastnar på att spela ljud via toslink/DAC och TVn får då bara bild, men det var ett tag sedan nu och det hjälpte att starta om ATV.

Och om ljudet hackar beror det säkert på ditt nätverk.

Jag hade förstås inte koll på förstärkarn utan hade valt TV-ingången så allt ljud gick den vägen *skäms*.
Tack för all hjälp!!

1
Bevaka tråden